Chiptips

Här snackar vi träning och övningar...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Snälla ge mig bra övningar för att chippa. För jag har tydligen glömt hur man gör
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Menar du att du har glömt hur man chippar eller glömt övningar till att chippa? Kan väl gå igenom båda antar jag.

En riktig "chipper" 10cm ifrån bollen, 1-2 klubbhuvud breda fötter (1-2 WEDGE klubbhuvud breda) så väldigt tätt ihop för att du inte vill att dina höfter ska vara aktiva och överkroppen ska också vara rätt inaktiv då en chip används om du är 1-5 meter ifrån green medans en pitch används ifrån 15-30 meter ifrån. Täta fötter, stå väldigt nära och ha runt 70-90% av vikten på din vänsterfot (högerspelare) vissa har 100% vikten på vänstern men du ska åtminstone minst ha 70%. Det blir lite tilt mot vänstern (lite lut) och det blir så om du lägger mestadels av vikten på vänstern så det är bara bra! Vad detta då gör är att du kommer i en vinkel där du enbart kan slå ner på bollen och du vill ha ett neråt slag.

Tänk på svingbredden då det är detta som avgör längden på slaget eftersom du inte ska accelerera igenom träffen, det ska vara exakt samma baksving tempo som framsving i en chip annars så kan du få duff, blade m.m. En chip ska vara så konsekvent som möjligt och det enda som ändrar sig är längden på svingen beroende på hur långt du ska eller hur högt du ska (wedge) - Kl 6 - kl 9 är oftast en fin chip sving medans kl 3 - kl 9 är en fin pitch längd.

Övningar som är bra är nog de som jag brukar göra beroende på om du har ett fint övningsfält på din klubb eller inte, givetvis. Vi har en bunker och en green bakom som jag älskar att pitcha över så nära flaggan som möjligt. För chippning så lägger jag bollar 1.5 meter ifrån green precis vid ruffen och chippar så att bollen landar i början på green för att sedan börja rulla mot flaggan :)

Om du står över bollen med vikt på vänster och du duffar eller bladar så betyder detta att du antingen accelererade under slaget eller saktade ner under slaget och då kommer du att få konstiga träffar, försök allt du kan att skita i resultatet och det enda som betyder något är att behålla samma tempo. Jag hoppas jag svarade på dina frågor.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Snälla ge mig bra övningar för att chippa. För jag har tydligen glömt hur man gör
https://www.youtube.com/watch?v=eoYNcv4 ... ArXZpPrHS1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

RobinJohnsson skrev:Menar du att du har glömt hur man chippar eller glömt övningar till att chippa? Kan väl gå igenom båda antar jag.

En riktig "chipper" 10cm ifrån bollen, 1-2 klubbhuvud breda fötter (1-2 WEDGE klubbhuvud breda) så väldigt tätt ihop för att du inte vill att dina höfter ska vara aktiva och överkroppen ska också vara rätt inaktiv då en chip används om du är 1-5 meter ifrån green medans en pitch används ifrån 15-30 meter ifrån. Täta fötter, stå väldigt nära och ha runt 70-90% av vikten på din vänsterfot (högerspelare) vissa har 100% vikten på vänstern men du ska åtminstone minst ha 70%. Det blir lite tilt mot vänstern (lite lut) och det blir så om du lägger mestadels av vikten på vänstern så det är bara bra! Vad detta då gör är att du kommer i en vinkel där du enbart kan slå ner på bollen och du vill ha ett neråt slag.

Tänk på svingbredden då det är detta som avgör längden på slaget eftersom du inte ska accelerera igenom träffen, det ska vara exakt samma baksving tempo som framsving i en chip annars så kan du få duff, blade m.m. En chip ska vara så konsekvent som möjligt och det enda som ändrar sig är längden på svingen beroende på hur långt du ska eller hur högt du ska (wedge) - Kl 6 - kl 9 är oftast en fin chip sving medans kl 3 - kl 9 är en fin pitch längd.

Övningar som är bra är nog de som jag brukar göra beroende på om du har ett fint övningsfält på din klubb eller inte, givetvis. Vi har en bunker och en green bakom som jag älskar att pitcha över så nära flaggan som möjligt. För chippning så lägger jag bollar 1.5 meter ifrån green precis vid ruffen och chippar så att bollen landar i början på green för att sedan börja rulla mot flaggan :)

Om du står över bollen med vikt på vänster och du duffar eller bladar så betyder detta att du antingen accelererade under slaget eller saktade ner under slaget och då kommer du att få konstiga träffar, försök allt du kan att skita i resultatet och det enda som betyder något är att behålla samma tempo. Jag hoppas jag svarade på dina frågor.
Återigen håller jag med om en hel del men det är också mycket av det du skriver Robin som är ytterst individuellt. Samt ett par saker som jag inte håller med om alls. Att inte accelerera genom ett slag, hur kort eller långt det än må vara är i nio fall av tio något som kommer bjuda in en massa problem. Ett golfslag oavsett längd är en acceleration, om det är en putt på 1 meter eller en driver eller till och med en chip så kommer din klubba att ha en högre hastighet på väg genom slaget än i baksvingen.
kimjonsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2017, 21:53

MaxP skrev:
RobinJohnsson skrev:Menar du att du har glömt hur man chippar eller glömt övningar till att chippa? Kan väl gå igenom båda antar jag.

En riktig "chipper" 10cm ifrån bollen, 1-2 klubbhuvud breda fötter (1-2 WEDGE klubbhuvud breda) så väldigt tätt ihop för att du inte vill att dina höfter ska vara aktiva och överkroppen ska också vara rätt inaktiv då en chip används om du är 1-5 meter ifrån green medans en pitch används ifrån 15-30 meter ifrån. Täta fötter, stå väldigt nära och ha runt 70-90% av vikten på din vänsterfot (högerspelare) vissa har 100% vikten på vänstern men du ska åtminstone minst ha 70%. Det blir lite tilt mot vänstern (lite lut) och det blir så om du lägger mestadels av vikten på vänstern så det är bara bra! Vad detta då gör är att du kommer i en vinkel där du enbart kan slå ner på bollen och du vill ha ett neråt slag.

Tänk på svingbredden då det är detta som avgör längden på slaget eftersom du inte ska accelerera igenom träffen, det ska vara exakt samma baksving tempo som framsving i en chip annars så kan du få duff, blade m.m. En chip ska vara så konsekvent som möjligt och det enda som ändrar sig är längden på svingen beroende på hur långt du ska eller hur högt du ska (wedge) - Kl 6 - kl 9 är oftast en fin chip sving medans kl 3 - kl 9 är en fin pitch längd.

Övningar som är bra är nog de som jag brukar göra beroende på om du har ett fint övningsfält på din klubb eller inte, givetvis. Vi har en bunker och en green bakom som jag älskar att pitcha över så nära flaggan som möjligt. För chippning så lägger jag bollar 1.5 meter ifrån green precis vid ruffen och chippar så att bollen landar i början på green för att sedan börja rulla mot flaggan :)

Om du står över bollen med vikt på vänster och du duffar eller bladar så betyder detta att du antingen accelererade under slaget eller saktade ner under slaget och då kommer du att få konstiga träffar, försök allt du kan att skita i resultatet och det enda som betyder något är att behålla samma tempo. Jag hoppas jag svarade på dina frågor.
Återigen håller jag med om en hel del men det är också mycket av det du skriver Robin som är ytterst individuellt. Samt ett par saker som jag inte håller med om alls. Att inte accelerera genom ett slag, hur kort eller långt det än må vara är i nio fall av tio något som kommer bjuda in en massa problem. Ett golfslag oavsett längd är en acceleration, om det är en putt på 1 meter eller en driver eller till och med en chip så kommer din klubba att ha en högre hastighet på väg genom slaget än i baksvingen.
Att inte accelerera gör ju slaget helt okontrollerat. Det måste ju ske en acceleration för att aktivt kunna styra farten på klubbhuvudet?

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

MaxP skrev:
RobinJohnsson skrev:Menar du att du har glömt hur man chippar eller glömt övningar till att chippa? Kan väl gå igenom båda antar jag.

En riktig "chipper" 10cm ifrån bollen, 1-2 klubbhuvud breda fötter (1-2 WEDGE klubbhuvud breda) så väldigt tätt ihop för att du inte vill att dina höfter ska vara aktiva och överkroppen ska också vara rätt inaktiv då en chip används om du är 1-5 meter ifrån green medans en pitch används ifrån 15-30 meter ifrån. Täta fötter, stå väldigt nära och ha runt 70-90% av vikten på din vänsterfot (högerspelare) vissa har 100% vikten på vänstern men du ska åtminstone minst ha 70%. Det blir lite tilt mot vänstern (lite lut) och det blir så om du lägger mestadels av vikten på vänstern så det är bara bra! Vad detta då gör är att du kommer i en vinkel där du enbart kan slå ner på bollen och du vill ha ett neråt slag.

Tänk på svingbredden då det är detta som avgör längden på slaget eftersom du inte ska accelerera igenom träffen, det ska vara exakt samma baksving tempo som framsving i en chip annars så kan du få duff, blade m.m. En chip ska vara så konsekvent som möjligt och det enda som ändrar sig är längden på svingen beroende på hur långt du ska eller hur högt du ska (wedge) - Kl 6 - kl 9 är oftast en fin chip sving medans kl 3 - kl 9 är en fin pitch längd.

Övningar som är bra är nog de som jag brukar göra beroende på om du har ett fint övningsfält på din klubb eller inte, givetvis. Vi har en bunker och en green bakom som jag älskar att pitcha över så nära flaggan som möjligt. För chippning så lägger jag bollar 1.5 meter ifrån green precis vid ruffen och chippar så att bollen landar i början på green för att sedan börja rulla mot flaggan :)

Om du står över bollen med vikt på vänster och du duffar eller bladar så betyder detta att du antingen accelererade under slaget eller saktade ner under slaget och då kommer du att få konstiga träffar, försök allt du kan att skita i resultatet och det enda som betyder något är att behålla samma tempo. Jag hoppas jag svarade på dina frågor.
Återigen håller jag med om en hel del men det är också mycket av det du skriver Robin som är ytterst individuellt. Samt ett par saker som jag inte håller med om alls. Att inte accelerera genom ett slag, hur kort eller långt det än må vara är i nio fall av tio något som kommer bjuda in en massa problem. Ett golfslag oavsett längd är en acceleration, om det är en putt på 1 meter eller en driver eller till och med en chip så kommer din klubba att ha en högre hastighet på väg genom slaget än i baksvingen.

Självklart så kommer det som kommer UPP att vara snabbare på NERvägen (golfsvingen) men att du medvetet ska tänka "nu jävlar ska vi accelerera" kommer att ge dig 10000 mer problem än att tänka "nu ska vi låta KROPPEN styra, du ska inte lägga till mer accelereration än vad kroppen gör" och där är det väldigt många människor jag ser som gör, de försöker slå snabbare medvetet på nersvingen och det orsakar allt ifrån duff, thin, fat beroende på var vikten är i nersvingen. Så det är fan så mycket bättre att tänka "låt kroppen styra tempo" än att man ska medvetet vilja ha mer acceleration i nersvingen. I chip/pitch om du försöker dra ner på tempot i nersvingen = skit slag. Dra upp tempot i nersvingen = skit slag. Låt kroppen styra och va helt medveten om att inte göra ett eller de andra fortare än din kropp = bra slag.

Det är i princip detsamma som att man ser folk som verkligen tar i hårt med sin 60 wedge på 70 meter istället för att ta en 56 och slå mjukt och fint. Det ena har 75% chans att skita sig fullständigt och det andra har 75% chans att bli perfekt.

Det är så jag menade med min original kommentar men jag visste inte att jag inte var tillräckligt noggrann med mitt ordval om just accelerationen ifrågan. Förhoppningsvis så håller du med om vad jag har skrivit nu :)
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

RobinJohnsson skrev:Så det är fan så mycket bättre att tänka "låt kroppen styra tempo" än att man ska medvetet vilja ha mer acceleration i nersvingen. I chip/pitch om du försöker dra ner på tempot i nersvingen = skit slag. Dra upp tempot i nersvingen = skit slag. Låt kroppen styra och va helt medveten om att inte göra ett eller de andra fortare än din kropp = bra slag.
Kroppen styr väl, hur man än gör? Eller vad menar du? Att man måste hitta något slags naturligt tempo som är omanipulerat av svingtankar?

Jag är ett fan av att alla slag, chippar som pitchar som drives, startar med en lugn och kontrollerad baksving och transition, för att sedan ha en tydlig acceleration ner mot bollen. Är det ett kort chippslag är det fortfarande en tydlig acceleration mot bollen, men med en desto mindre baksving så att toppläget i svingen sker mycket tidigare och närmare marken än på ett längre slag. Om jag inte accelererar mot bollen sker alla möjliga problem med såväl bollkontakt som svingspår och jag får inte bouncen på klubban att arbeta som den skall.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Hollowind skrev:
RobinJohnsson skrev:Så det är fan så mycket bättre att tänka "låt kroppen styra tempo" än att man ska medvetet vilja ha mer acceleration i nersvingen. I chip/pitch om du försöker dra ner på tempot i nersvingen = skit slag. Dra upp tempot i nersvingen = skit slag. Låt kroppen styra och va helt medveten om att inte göra ett eller de andra fortare än din kropp = bra slag.
Kroppen styr väl, hur man än gör? Eller vad menar du? Att man måste hitta något slags naturligt tempo som är omanipulerat av svingtankar?

Jag är ett fan av att alla slag, chippar som pitchar som drives, startar med en lugn och kontrollerad baksving och transition, för att sedan ha en tydlig acceleration ner mot bollen. Är det ett kort chippslag är det fortfarande en tydlig acceleration mot bollen, men med en desto mindre baksving så att toppläget i svingen sker mycket tidigare och närmare marken än på ett längre slag. Om jag inte accelererar mot bollen sker alla möjliga problem med såväl bollkontakt som svingspår och jag får inte bouncen på klubban att arbeta som den skall.
Japp, kroppen styr är det jag menar. Om du har 30 meter in till green så vet du hur lång baksving du vill ha med en 60 wedge t.ex men du slår inte snabbare som t.ex ett driver/lång-järnslag i chip/pitch slag utan du ändrar baksving-längden för att få in längden på slaget du behöver. Därav så är chip/pitch slag svårt att bemästra då det är väldigt mycket känsla i slagen. Likaså om du har 10 meter in så kanske du istället tar en lätt chip med en järn-7 eller så kanske du tar en lätt chip med 52-wedge beroende på hur mycket rull du vill ha och hur mycket höjd du vill ha. Det krävs en riktig känsla för att vara en duktig chippare/pitchare och det är ytterst individuellt och alla känner olika.

Precis som du skrev ovanför "Om jag inte accelererar mot bollen sker alla möjliga problem med såväl bollkontakt som svingspår " jag känner att om jag accelererar så får jag problem men i verkligheten så accelererar jag men om jag hade medvetet tänkt på att accelerera så hade jag fått problem :P

Ett naturligt svingtempo utan svingtankar är nog drömmen för alla golfare men alla har vi känt många dagar när precis allting går åt helvete och då tänker vi mer, resultatet av det är att det går ännu mer åt helvete. Ju mer skit slag vi gör desto mer tänker vi utan att spela på instinkt. De bästa dagarna är när man enbart behöver tänka "På vilken sida av green ska jag lägga bollen på?"
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

RobinJohnsson skrev:Det krävs en riktig känsla för att vara en duktig chippare/pitchare och det är ytterst individuellt och alla känner olika.
Visst är det så och det är därför det blir extra viktigt att vara lite noggrann med formuleringarna när man säger vad andra ska och inte ska göra, eftersom du först hävdar att "eftersom du inte ska accelerera igenom träffen, det ska vara exakt samma baksving tempo som framsving i en chip annars så kan du få duff, blade m.m" och sedan själv konstaterar att även du faktiskt accelererar i nedsvingen och att den typen av slag är högst individuellt och i grunden baserat på känsla. Det räcker ju att titta på tourgolf på TV så ser man ju ett enormt omfång av olika chip- och pitchtekniker och uppenbarligen fungerar de mycket bra allihop och nog kan vi, som MaxP säger, förutsätta att alla accelererar genom träffen.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Hollowind skrev:
RobinJohnsson skrev:Det krävs en riktig känsla för att vara en duktig chippare/pitchare och det är ytterst individuellt och alla känner olika.
Visst är det så och det är därför det blir extra viktigt att vara lite noggrann med formuleringarna när man säger vad andra ska och inte ska göra, eftersom du först hävdar att "eftersom du inte ska accelerera igenom träffen, det ska vara exakt samma baksving tempo som framsving i en chip annars så kan du få duff, blade m.m" och sedan själv konstaterar att även du faktiskt accelererar i nedsvingen och att den typen av slag är högst individuellt och i grunden baserat på känsla. Det räcker ju att titta på tourgolf på TV så ser man ju ett enormt omfång av olika chip- och pitchtekniker och uppenbarligen fungerar de mycket bra allihop och nog kan vi, som MaxP säger, förutsätta att alla accelererar genom träffen.
Givetvis. Man får helt enkelt hyra Phil Mickelson om man vill bli riktigt vass :D
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Skriv svar