[Poll] - längdkontroll

Här snackar vi träning och övningar...

Vad gör ni oftast för att nå en längd som inte kräver ett fullt slag? T.ex 50 meter.

Hålla ner hela vägen på greppet på en 57-62 wedge för att ta ett fullt slag.
0
Inga röster
Hålla upp hela vägen på greppet på en 57-62 wedge för att ta ett fullt men långsammare slag.
2
13%
Hålla (valfritt) för ett halv-slag
8
50%
Hålla (valfritt) för ett tre-kvartsslag
6
38%
 
Antal röster: 16
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Så jag skapade denna pollen enbart på grund av nyfikenhet vad ni gör i ett sånt här läge eftersom alla är olika så vore det intressant att veta hur alla gör då vi alla är olika bra på olika slag.
För att göra scenariot lite mer detaljrikt så i just detta läge så har du 25 meter till framkant av green. Bollen måste gå 4.1 meter högt för att komma över uppförsbacken till framkant av green. Flaggan är placerad i mitten av green så du har 25 meter ifrån framkant till mitten och ytterligare 25 meter så är du på bakkant. Vad gör du?

Några har missuppfattat pollen som ett "komma så nära som hål som möjligt" poll men det min mening av detta var "ENBART" att veta a) hur högt/lågt håller ni på greppet för ett 50 meter slag. b) Långsving? Trekvart? Halv? Chipslag? - resultatet är inte det viktiga utan enbart vad ni hade gjort för att få bollen att gå 50 meter.
Senast redigerad av RobinJohnsson den 10 aug 2017, 12:58, redigerad totalt 2 gång.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag greppar min 58:a som vanligt men tar en kortare bakswing och swingar inte lika långt igenom som vid ett fullt slag.
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Sandstream skrev:Jag greppar min 58:a som vanligt men tar en kortare bakswing och swingar inte lika långt igenom som vid ett fullt slag.
Hehe ok :) Alla gör ju olika särskilt när man har kort in på green och om man gör det man inte är "van vid" så får man oftast skit slag.

T.ex om jag har 50 in och jag håller som vanligt och försöker göra min sving kortare eller "slöare" så brukar jag duffa eller thinna. Så jag håller ner nästan hela vägen på greppet och tar en lång normal sving :)
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

RobinJohnsson skrev:
Sandstream skrev:Jag greppar min 58:a som vanligt men tar en kortare bakswing och swingar inte lika långt igenom som vid ett fullt slag.
Hehe ok :) Alla gör ju olika särskilt när man har kort in på green och om man gör det man inte är "van vid" så får man oftast skit slag.

T.ex om jag har 50 in och jag håller som vanligt och försöker göra min sving kortare eller "slöare" så brukar jag duffa eller thinna. Så jag håller ner nästan hela vägen på greppet och tar en lång normal sving :)
Det beror nog på att du använder handlederna för mycket. Prova en smalare stans och att hålla handlederna så still som möjligt. Det ger förvånansvärt bra resultat!
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Det beror ju mycket på om det är ett hinder på vägen och man verkligen måste flyga hela vägen. En putt eller rull-chip med järn-8 skulle säkert flyga genom huvudet också om det var läge för det.

Men om man var tvungen att flyga 20 meter och stanna hyffsat snabbt, så skulle jag öppna upp min 54:a lite grann och försöka slå en cut-lob med halv-sving med överdrivet mycket handleder, mitt absoluta favorit-slag. Om jag däremot har slagit några dåliga sådana nyligen blir det nog en halvsving med 60-gradarn helt utan handleder och hellre landa lång än kort.

EDIT:
Läste 25 meter till hål, inte 50, en putt på 50 meter kanske är lite extremt :D
Men att rulla in den på något sätt skulle nog ändå vara med bland tankegångarna.
50 meter är en låg halv-sving med 54:an för mig, bollen bak i stansen, greppa ner lite grann och slå den lite "punchad".

Jag brukar nog använda 54:an till allt inom 90 meter egentligen. Det jag har märkt gjort mest förbättring för mig har varit att lära mig slå dom där låga wedgarna, dom kan man missa rätt mycket men fortfarande ligga helt ok. Förut hade jag slagit super-högt med 60 gradarn och haft antingen tap-in eller omöjlig up&down.
Senast redigerad av kimf den 10 aug 2017, 10:33, redigerad totalt 1 gånger.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

RobinJohnsson skrev:Så jag skapade denna pollen enbart på grund av nyfikenhet vad ni gör i ett sånt här läge eftersom alla är olika så vore det intressant att veta hur alla gör då vi alla är olika bra på olika slag. För att göra scenariot lite mer detaljrikt så i just detta läge så har du 50 meter in till green. Om du slår 20 meter så hamnar du i en uppförsbacke så bollen måste carrya 25 meter. Vad gör du?
50 meter in till vadå? Greenkant eller flagga? Hur mycket green har jag att jobba med, mjuk eller hård green ? Vad har 20 meter med det hela att göra ?

Jag kan välja att slå alla möjliga slag men beror som sagt på vad det är för underlag och hur jag vill attackera flaggan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Sandstream skrev:
RobinJohnsson skrev:
Sandstream skrev:Jag greppar min 58:a som vanligt men tar en kortare bakswing och swingar inte lika långt igenom som vid ett fullt slag.
Hehe ok :) Alla gör ju olika särskilt när man har kort in på green och om man gör det man inte är "van vid" så får man oftast skit slag.

T.ex om jag har 50 in och jag håller som vanligt och försöker göra min sving kortare eller "slöare" så brukar jag duffa eller thinna. Så jag håller ner nästan hela vägen på greppet och tar en lång normal sving :)
Det beror nog på att du använder handlederna för mycket. Prova en smalare stans och att hålla handlederna så still som möjligt. Det ger förvånansvärt bra resultat!

Det du beskriver är mitt typiska chip/pitch slag. Jag håller ner hela vägen med fötterna 1 klubbhuvud brett med 70% vikt på vänsterfot. - jag gör det om jag ska pitcha med pitching wedge 50 meter in men med 60 wedgen så gör jag inte det på 50 meter men om jag har 30 meter in så gör jag det :) kanske borde göra likadant på 50 meter och hålla upp lite mer på klubban då jag håller ner heeeeeeela vägen för 30 meter så hålla ner halvägs med ett pitchslag borde nog bli 50 med 60 grad wedge för min del, jag ska definitivt testa det då det är mer konsekvent
Senast redigerad av RobinJohnsson den 10 aug 2017, 11:01, redigerad totalt 1 gånger.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

stevvee skrev:
RobinJohnsson skrev:Så jag skapade denna pollen enbart på grund av nyfikenhet vad ni gör i ett sånt här läge eftersom alla är olika så vore det intressant att veta hur alla gör då vi alla är olika bra på olika slag. För att göra scenariot lite mer detaljrikt så i just detta läge så har du 50 meter in till green. Om du slår 20 meter så hamnar du i en uppförsbacke så bollen måste carrya 25 meter. Vad gör du?
50 meter in till vadå? Greenkant eller flagga? Hur mycket green har jag att jobba med, mjuk eller hård green ? Vad har 20 meter med det hela att göra ?

Jag kan välja att slå alla möjliga slag men beror som sagt på vad det är för underlag och hur jag vill attackera flaggan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kanske missade mitt meddelande men jag skrev
"För att göra scenariot lite mer detaljrikt så i just detta läge så har du 50 meter in till green. Om du slår 20 meter så hamnar du i en uppförsbacke så bollen måste carrya 25 meter. Vad gör du?"

"50 meter in till green" så 50 är då framkant. Jag ville inte vara för detaljerad utan ville mest veta hur ni slår slagen då man kan hålla upp/ner på greppet, halv,trekvart,full sving m.m. Vore intressant att veta hur majoriteten gör för att få bollen att carrya 25 för att sedan rulla resten.

20 meter visar att då fastnar du i en uppförsbacke allt över 25 så är du förbi backen. Jag var ju tvungen att ha med en backe för på en plattyta/planyta så tror jag inte någon av er hade valt en 50-60 wedge utan då är pitching wedge/7-iron eller till och med putter bättre val :)
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

RobinJohnsson skrev:
stevvee skrev:
RobinJohnsson skrev:Så jag skapade denna pollen enbart på grund av nyfikenhet vad ni gör i ett sånt här läge eftersom alla är olika så vore det intressant att veta hur alla gör då vi alla är olika bra på olika slag. För att göra scenariot lite mer detaljrikt så i just detta läge så har du 50 meter in till green. Om du slår 20 meter så hamnar du i en uppförsbacke så bollen måste carrya 25 meter. Vad gör du?
50 meter in till vadå? Greenkant eller flagga? Hur mycket green har jag att jobba med, mjuk eller hård green ? Vad har 20 meter med det hela att göra ?

Jag kan välja att slå alla möjliga slag men beror som sagt på vad det är för underlag och hur jag vill attackera flaggan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kanske missade mitt meddelande men jag skrev
"För att göra scenariot lite mer detaljrikt så i just detta läge så har du 50 meter in till green. Om du slår 20 meter så hamnar du i en uppförsbacke så bollen måste carrya 25 meter. Vad gör du?"

"50 meter in till green" så 50 är då framkant. Jag ville inte vara för detaljerad utan ville mest veta hur ni slår slagen då man kan hålla upp/ner på greppet, halv,trekvart,full sving m.m. Vore intressant att veta hur majoriteten gör för att få bollen att carrya 25 för att sedan rulla resten.

20 meter visar att då fastnar du i en uppförsbacke allt över 25 så är du förbi backen. Jag var ju tvungen att ha med en backe för på en plattyta/planyta så tror jag inte någon av er hade valt en 50-60 wedge utan då är pitching wedge/7-iron eller till och med putter bättre val :)
Skulle absolut aldrig någonsin rulla en boll25 meter för att nå greenkant.

50 meter säger mig som sagt ingenting. Det är som att säga hålet är 260 meter från tee vad slår du ?

Vet ej hur stor green är eller vart flaggan står, är det platå eller ej. Så jag kan nog ej svara på ditt scenario då jag behöver mer,


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Rent generellt skulle jag säga 58an squareblad och min 45m carry sving. En studs sen bite.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar