Stängt blad i svingen

Här snackar vi träning och övningar...
Peterostman
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 aug 2017, 12:31

Har en sving där jag generellt slår pushdraw med alla klubbor där greppet är starkt samt att jag även böjer handlederna så att bladet är stängt hela vägen. Har av någon anledning försökt att starta med ett lite mindre starkt grepp samt ej stänga bladet, dock är problemet att jag då puchar allt enormt mycket höger, främst med drivern.

Var ut igår igen och körde mitt gamla igen, starkt grepp, tidig handledsättning samt stängt blad hela vägen och då sitter pushdrawn fint igen, drivern går som aldrig förr.

Har ni utan att sett min sving nån åsikt om jag skall hålla kvar vid dessa "hembyggen" då detta verkar funka. Och visst fade är väl inte det slag jag slår bäst och oftast, men vill jag så kan jag även slå detta.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Så länge du har kontroll på din skruv och vet vad du kan förvänta dig spelar det ju mindre roll hur bollbanan ser ut. Men med det sagt så är ju dock en bollbana som inte rör sig mer än 2-3m i sidled naturligtvis mycket enklare att känna sig i kontroll över.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Peterostman
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 aug 2017, 12:31

joakim.pekkari skrev:Så länge du har kontroll på din skruv och vet vad du kan förvänta dig spelar det ju mindre roll hur bollbanan ser ut. Men med det sagt så är ju dock en bollbana som inte rör sig mer än 2-3m i sidled naturligtvis mycket enklare att känna sig i kontroll över.
Det är mest det stängda bladet som jag undrar om, lite okonventionellt, men det har jag kört med så länge så det verkar funka då jag håller i i träffen utan att stänga för mycket. Slår som sagt bäst med detta och kanske skall fortsätta med det. Har en tendens att ändra allt under säsongen annars.....
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Har själv alltid slagit med ett stängt klubbhuvud och i många år så funderade jag på om det var något att oroa sig för. Sen upptäckte jag att t ex Dustin Johnson och några andra också svingade så och då bestämde jag mig för att det nog inte är där som problemet direkt ligger.
https://www.youtube.com/watch?v=D3NbAAaEURI

Jag tror nog att det man har naturligt är bäst att fortsätta med och sedan försöka finslipa på de mindre detaljerna. Detta självklart förutsatt att svingen inte är totalkonstig. Kan man bli etta i världen med stängt klubbhuvud är det nog inte värsta saken. Det är iaf vad jag har intalat mig själv ;)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Peterostman
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 aug 2017, 12:31

Golfprylar skrev:Har själv alltid slagit med ett stängt klubbhuvud och i många år så funderade jag på om det var något att oroa sig för. Sen upptäckte jag att t ex Dustin Johnson och några andra också svingade så och då bestämde jag mig för att det nog inte är där som problemet direkt ligger.
https://www.youtube.com/watch?v=D3NbAAaEURI

Jag tror nog att det man har naturligt är bäst att fortsätta med och sedan försöka finslipa på de mindre detaljerna. Detta självklart förutsatt att svingen inte är totalkonstig. Kan man bli etta i världen med stängt klubbhuvud är det nog inte värsta saken. Det är iaf vad jag har intalat mig själv ;)
Mycket bra där, också tänkt på Dustin, det går ju rätt bra ändå med stängt blad för honom. Har alltid slagit bäst med detta och tror jag fortsätter med det. Tack för lite input iallafall.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Funkar det så funkar det. Finns inget annat att säga
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar