Hur viktig är uppvärmningen?

Här snackar vi träning och övningar...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svalle skrev:Har i år insett att jag måste värma upp innan jag slår ut. Främst för att få igång timingen och ryggen.
Krävs egentligen inte så mycket för att det ska komma igång. Börjar på rangen med att veva igång handlederna, sedan lite halvslag med wedgarna mot 50,75,100m skyltarna. Sedan fortsätta med lite lugna j9,8,7 och j4, någon hybrid, någon spoon och någon enstaka drive, blir den första bra så slår jag ingen mer. Sedan lite chip och sist lite putt.
Detta då jag ska spela från gul tee på hemmaklubben. Då behöver jag inte använda alla klubbor, speciellt inte när det varit så här torrt. Men inför KM om 2 veckor så blir det mer fokus på de längre järnklubborna då det kommer krävas helt andra klubbor på andraslagen, så då blir det uppvärmning med hela bagen istället :)

Jag värmer enbart med J8,J3 spoon och drive Bild värma med varje klubba känns inte naturligt om man ser över hur man spelar ett golfhål, så du kan nog fortsätta värma som du gör


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

En kopp kaffe räcker :)

Själv är jag extremt dålig på att komma i god tid till mina rundor så jag behöver aldrig fundera över hur jag ska värma upp för det hinner jag aldrig med :)
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Pär skrev: 21 aug 2018, 10:41 En kopp kaffe räcker :)

Själv är jag extremt dålig på att komma i god tid till mina rundor så jag behöver aldrig fundera över hur jag ska värma upp för det hinner jag aldrig med :)
Skön flashback jag fick nu, när man var ner och spelade med B-laget i vintras.
Bytt om ut till uppvärmning man har inte hunnit med obligatoriska innan matchen kaffet, springer upp för läktaren till fiket och köper en kaffe, resten av laget har börjat värma upp.

På vägen ner igen möter jag en förälder till en av junisarna som kollar på mig och säger: "ska inte du också vara ute och värma upp" varpå jag svarar: "jag håller ju på, man värmer ju upp inifrån" med kaffet i högsta hugg. Fick höra något om att jag började bli gammal, vilket nog är sant. :lol: :roll:
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
HappyAlba
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2017, 12:21
Ort: Visby
Kontakt:

För min del så varierar det helt och hållet, ibland går man rakt upp till första tee, puttar lite för att få in känslan (puttinggreen precis vid första tee), ett par luftsvingar och sen pang på.
Ibland slår jag 30 bollar innan för att hitta känslan för dagen och då går jag i stort sett igenom alla klubbor.

Ska jag plocka ut ett vinnande koncept så tror jag att jag tjänar på att slå en hink innan.
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

StefanL skrev: 21 aug 2018, 12:36
Pär skrev: 21 aug 2018, 10:41 En kopp kaffe räcker :)

Själv är jag extremt dålig på att komma i god tid till mina rundor så jag behöver aldrig fundera över hur jag ska värma upp för det hinner jag aldrig med :)
Skön flashback jag fick nu, när man var ner och spelade med B-laget i vintras.
Bytt om ut till uppvärmning man har inte hunnit med obligatoriska innan matchen kaffet, springer upp för läktaren till fiket och köper en kaffe, resten av laget har börjat värma upp.

På vägen ner igen möter jag en förälder till en av junisarna som kollar på mig och säger: "ska inte du också vara ute och värma upp" varpå jag svarar: "jag håller ju på, man värmer ju upp inifrån" med kaffet i högsta hugg. Fick höra något om att jag började bli gammal, vilket nog är sant. :lol: :roll:
Kaffe är alltid en grym uppvärmning :D
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

För mig personligen är uppvärmning ett måste. Springa ut på första tee ouppvärmd utan att fått känna in svingen och aktivera kroppen är dömt att kosta slag första 3-4 hålen. Idag åker jag oftast ut 1,5-2 tim före starttid och värmer upp på vår lilla bana. Samtidigt kan jag träna under verklighetstrogna förhållanden än vad rangen kan ge dig. För mig är det värdefullt. Man skärper till sig lite extra under uppvärmningen och kommer in i spelet bättre inför rundan. Brukar slå 5-6 bollar / hål med varierande svinghastighet för att känna in svingen. Det blir inte så många hål man hinner med. Kanske hinner 5-6 hål. Ibland hinner man runt 9 hål.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

svingit skrev:För mig personligen är uppvärmning ett måste. Springa ut på första tee ouppvärmd utan att fått känna in svingen och aktivera kroppen är dömt att kosta slag första 3-4 hålen. Idag åker jag oftast ut 1,5-2 tim före starttid och värmer upp på vår lilla bana. Samtidigt kan jag träna under verklighetstrogna förhållanden än vad rangen kan ge dig. För mig är det värdefullt. Man skärper till sig lite extra under uppvärmningen och kommer in i spelet bättre inför rundan. Brukar slå 5-6 bollar / hål med varierande svinghastighet för att känna in svingen. Det blir inte så många hål man hinner med. Kanske hinner 5-6 hål. Ibland hinner man runt 9 hål.
Hur värmer du upp till rundan på korta banan? Eller kliver du ut och klämmer iväg några fulla svingar kall där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

StefanL skrev: 03 jun 2019, 15:41
svingit skrev:För mig personligen är uppvärmning ett måste. Springa ut på första tee ouppvärmd utan att fått känna in svingen och aktivera kroppen är dömt att kosta slag första 3-4 hålen. Idag åker jag oftast ut 1,5-2 tim före starttid och värmer upp på vår lilla bana. Samtidigt kan jag träna under verklighetstrogna förhållanden än vad rangen kan ge dig. För mig är det värdefullt. Man skärper till sig lite extra under uppvärmningen och kommer in i spelet bättre inför rundan. Brukar slå 5-6 bollar / hål med varierande svinghastighet för att känna in svingen. Det blir inte så många hål man hinner med. Kanske hinner 5-6 hål. Ibland hinner man runt 9 hål.
Hur värmer du upp till rundan på korta banan? Eller kliver du ut och klämmer iväg några fulla svingar kall där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nä, gör en del vevande med armarna och stretchar ut kroppen. vertikalhopp med benen ihop med rotation. Där underkroppen går åt ett håll och överkroppen åt motsatt håll. På första tee finns även en kvast för att sopa av mattan. Brukar använda den för att stretcha ut armar och axlar. Sen tar jag ett par lugna svingar med Pw eller 50 gradaren.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:
StefanL skrev: 03 jun 2019, 15:41
svingit skrev:För mig personligen är uppvärmning ett måste. Springa ut på första tee ouppvärmd utan att fått känna in svingen och aktivera kroppen är dömt att kosta slag första 3-4 hålen. Idag åker jag oftast ut 1,5-2 tim före starttid och värmer upp på vår lilla bana. Samtidigt kan jag träna under verklighetstrogna förhållanden än vad rangen kan ge dig. För mig är det värdefullt. Man skärper till sig lite extra under uppvärmningen och kommer in i spelet bättre inför rundan. Brukar slå 5-6 bollar / hål med varierande svinghastighet för att känna in svingen. Det blir inte så många hål man hinner med. Kanske hinner 5-6 hål. Ibland hinner man runt 9 hål.
Hur värmer du upp till rundan på korta banan? Eller kliver du ut och klämmer iväg några fulla svingar kall där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nä, gör en del vevande med armarna och stretchar ut kroppen. vertikalhopp med benen ihop med rotation. Där underkroppen går åt ett håll och överkroppen åt motsatt håll. På första tee finns även en kvast för att sopa av mattan. Brukar använda den för att stretcha ut armar och axlar. Sen tar jag ett par lugna svingar med Pw eller 50 gradaren.
Så egentligen kan du göra samma uppvärmning på rangen men på lilla banan har du tydligare mål ? För det är ju matta på samtliga utslag?

Jag själv har mörkt att med tydlig rutin behöver jag ingen mer uppvärmning än en genomkörare utav kroppen och den kan jag göra hemma.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev: 03 jun 2019, 17:24
svingit skrev:
StefanL skrev: 03 jun 2019, 15:41

Hur värmer du upp till rundan på korta banan? Eller kliver du ut och klämmer iväg några fulla svingar kall där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nä, gör en del vevande med armarna och stretchar ut kroppen. vertikalhopp med benen ihop med rotation. Där underkroppen går åt ett håll och överkroppen åt motsatt håll. På första tee finns även en kvast för att sopa av mattan. Brukar använda den för att stretcha ut armar och axlar. Sen tar jag ett par lugna svingar med Pw eller 50 gradaren.
Så egentligen kan du göra samma uppvärmning på rangen men på lilla banan har du tydligare mål ? För det är ju matta på samtliga utslag?

Jag själv har mörkt att med tydlig rutin behöver jag ingen mer uppvärmning än en genomkörare utav kroppen och den kan jag göra hemma.
Nja, kan man säkert. Men tycker det är skittråkigt att stå på rangen och slå. Blir oftast bara att man matar ut boll på fältet. Svårt att faktiskt se tydliga mål på rangen. Dessutom måste du skärpa till dig även på lilla banan pga alla hinder.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar