Min första spellektion

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

I går tog jag min första spellektion med min tränare/pro. Det var en intressant upplevelse som gav mig massor att tänka på och som visade hur viktigt det är med bland annat spelstrategi.

Vi gick ut på morgonen och började på "bak 9:an" så vi hade ingen bakom oss utan kunde i lugn och ro gå igenom slagen utan stress.
Var ganska nervös på första tee men det släppte fort.

Det första vi konstaterade var att jag siktade alldeles för mycket till höger på i princip alla slag. Tror det beror på att jag har en förmåga att veva på lite för mycket med överkroppen och får därför ofta vänsterskruv på bollen. Med det nya siktet kändes det som att alla bollar skulle gå till vänster men tvärtom så började de gå dit slaget var tänkt att göra.

På hål två slog jag en drive ut i skogen till höger och hade ett svårt läge där jag låg lite mask bakom ett träd och dessutom hade en massa grenar i vägen från andra träd längre fram. Tränaren föreslog att jag skulle skära en J5 med högerskruv, något jag själv aldrig skulle ha tänkt tanken att göra. Han berättade hur jag skulle tänka med öppning av klubbladet och swingen vid just det slaget och det funkade riktigt bra! Gick 9 hål på kvällen och hamnade i ett läge som krävde ett liknande slag och det kändes riktigt bra när det fungerade.

Under hålens gång pratade vi mycket om taktik och hur proffsen tänker (han har själv spelat på svenska touren och tränar folk på Nordea Touren). Tex att man ska försöka se hålen lite ovanifrån och inte känna sig hindrad av tex träd när man vet att en normal drive kommer att gå över dem (lite som Bubba brukar göra). Vart det är bästa att landa på green osv. Mycket av det är jag inte kapabel att använda men det är ändå intressant att veta.

Puttande och läsning av greener gav också en hel del. Min putter är för lång vilket får till följd att jag håller för högt upp och armarna åker ut ifrån kroppen och gör min puttrörelse instabil. Provade att hålla lite längre ner och det gick bättre men kändes ovant.

Vi var ut i ca 2 timmar och spelade 8 hål.

Funderar du på en spellektion kan jag verkligen rekommendera det :)
fridsen
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 aug 2014, 14:11

Tjena

Kul att höra att du är så nöjd med utfallet av lektionen.
Med vem och var spelade du?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

fridsen skrev:Tjena

Kul att höra att du är så nöjd med utfallet av lektionen.
Med vem och var spelade du?
Med Johan Fredriksson på Kungsängen GC.
Skriv svar