Siktpinnar

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Siktpinnar - har ni det i bagen?

Jag märker ofta på rangen att jag står och siktar helt fel. När jag sedan lägger ut en siktpinne så brukar slagen faktiskt närma sig målet betydligt bättre. Det är väl kanske den enklaste övningen / användningsområdet med pinnar.

Övningen handlar om att få in känslan av att stå square = axlar, höfter och fötter siktar mot samma mål.

Bild
Oskar Iwdal
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2014, 20:11

Detta är det bästa övnings redskapet som finns! Man kan använda dess inte bara till att lägga ut på range mattan utan att träna svingplan puttning, riktmärken till olika övningar. Ett mycket bra tipp till er som har problem eller upplever det svårt att veta var man skall ha bollen I stansen med olika klubbor (ex Driver kontra wedgar) kan man enkelt sätta tejp ( pappers tejp eller något med olika färger där man skall ha bollet till de olika klubborna, lägger sedan den pinnen med tejpen framför dig, och pinne nymmer två 90 grader mot den andra pinnen så att denna blidaren "halv kvadrat". Plaserar vänster fot mot pinnen så har du din stans och alltid perfekt boll plastering!

Bra övning och hjälpmedel lycka till!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tycker den här videon är riktigt bra. Ibland tycker jag det är svårt att få in rätt känsla för var jag egentligen siktar med klubbhuvudet. Eftersom klubbhuvudet är ganska långt ifrån dina ögon blir det en synvilla och det ser skevt ut. Då gäller det att lita på att klubbhuvudet siktar rätt.

j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Ingen som har en bra övning med siktpinnar för att träna bort om man svingar utifrån och in (fade) och vill slå mer inifrån och ut (draw)?
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
kimlidberg
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 maj 2014, 10:36
Ort: Gävle

j0akim_ skrev:Ingen som har en bra övning med siktpinnar för att träna bort om man svingar utifrån och in (fade) och vill slå mer inifrån och ut (draw)?


Det där tycker jag är en bra övning för att motverka att du kommer utifrån och in!

Lycka till!
Driver: Nike Vapor Pro 9.5°
FW: Nike Vapor Flex 15°
Järn: Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper X Stiff
Wedgar: Nike VR Forged 52° / 56°
Putter: Nike Method Mod-30 SuperStroke Slim 3.0

#teamnike #motscratch
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

Tack, ska genast testa detta!
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Användarens profilbild
Stoltpappa
Inlägg: 52
Blev medlem: 01 jul 2014, 18:02
Ort: Enköping

Siktpinnar värderar jag lika mycket som en klubba och dom ska alltid finnas i bagen.

//Micke
Järn: Mizuno JPX 850 5-P Wedgar: Titleist Vokey Oil Can 52° och en Titleist Vokey 56°
Skriv svar