Ljuger du för din golftränare?

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev: Jag håller inte med. Du är på en helt annan nivå vad gäller längd. Du når allt och säkert når du någon kort par 4,5 på 1-2 slag. Det är annat för folk som måste spela varje hål 1 par högre.

För mig i början av året så var det väldigt ofta jag var 10-20m kort fast jag hade bra slag, slår jag lite kort på en par 4 blir det plötsligt en par 5.
Jag förstår varifrån du kommer och hur du menar. Men jag säger till dig som till de elever jag har med ungefär samma fokus, du tittar för mycket på längden. Slår du drivern 150 meter och har den i spel så har du goda chanser att spela på 10 i HCP, åtminstone om du spelar på vanliga svenska banor. Ytterligare ett sätt att bygga vidare på den tes jag har i blogginlägget, spelar vill att det är längden som är problemet därför läggs så mycket fokus på just det att det riktiga problemet (8/10 fall närspel, 1/10 järnslag, 1/10 driver) ses bort ifrån.

Det är som jag skrev i tidigare inlägg i tråden, när tekniken börjar sitta så kommer längden också.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
trippelhej skrev: Jag håller inte med. Du är på en helt annan nivå vad gäller längd. Du når allt och säkert når du någon kort par 4,5 på 1-2 slag. Det är annat för folk som måste spela varje hål 1 par högre.

För mig i början av året så var det väldigt ofta jag var 10-20m kort fast jag hade bra slag, slår jag lite kort på en par 4 blir det plötsligt en par 5.
Jag förstår varifrån du kommer och hur du menar. Men jag säger till dig som till de elever jag har med ungefär samma fokus, du tittar för mycket på längden. Slår du drivern 150 meter och har den i spel så har du goda chanser att spela på 10 i HCP, åtminstone om du spelar på vanliga svenska banor. Ytterligare ett sätt att bygga vidare på den tes jag har i blogginlägget, spelar vill att det är längden som är problemet därför läggs så mycket fokus på just det att det riktiga problemet (8/10 fall närspel, 1/10 järnslag, 1/10 driver) ses bort ifrån.

Det är som jag skrev i tidigare inlägg i tråden, när tekniken börjar sitta så kommer längden också.
Jag börjar med att säga att jag förstår vad du menar, jag håller även med om att längden antagligen rätt ofta ett mindre problem. Ja många spelare skulle kunna spela med ett lägre hcp om de fokuserade på annat. Detta är dock upp till spelaren.

Jag kan berätta vad jag gått igenom/går igenom/tänker. Jag är någon som slår kort, jag såg resultat i allt förutom längd. Gick till pron och sa att jag ville ta en lektion i längd. Vad jag fick ut av lektionen var inte bara längd, hela svingen blev annorlunda(till det bättre). Jag har spelat väldigt mycket och något av det värsta jag vet är när jag får ett bra utslag men fortfarande inte når fram på andra/tredje slaget. Jag kan leva med att ofra andra delar av spelet bara jag når fram. Jag vet att jag kan gå en bra bit ner i hcp utan att slå längre men som jag sa så har jag blivit bättre på allt förutom att slå längre och det är därför jag lagt mycket fokus på det.

Jag håller med om att väldigt mycket av längden sitter i tekniken/svingen och inte bara på kraft och fart. Jag kan slå slag där det skiljer väldigt mycket i längd men där träffen är den största skillnaden. Jag skulle också säga att man gärna ska ha en min längd beroende på hcp. Det hela är golfarens val, detta beror väldigt mycket på hur bra man är också, vad jag menar med det är att man inte ska ta en lektion i längd om man konstant slår dåligt(speciellt högre hcp).

Vad gäller Sandstream så är det enkelt. Han slår långt, han har knappast problem med att nå, han kan gå ner väldigt mycket innan längden är ett problem. Detta har han förstått. Som jag ser det så är det ett dumt val att försöka slå längre om man redan slår långt. Jag säger inte att bara för att man slår långt så är man bättre, däremot har man helt andra möjligheter.

Vad jag försöker säga är att det är inte bara vad som ger bäst/snabbast resultat, väldigt mycket sitter i huvudet också, golfaren väljer själv. Jag vet inte hur dina kunder ser ut men detta är min syn på hur jag ser det.

Jag är rätt trött så jag hoppas jag fick det hyffsat läsbart. Jag fortsätter imorgon
Jag ber om ursäkt för offtopic
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Väldigt intressant sätt att se på det Trippel och faktiskt inte något jag själv har tänkt på. Mycket intressant! Dessutom är du lite unik i att du först jobbar upp allt runt om för att sedan gå på längden, ofta är det som sagt så att spelare bara ser problemet med längden och inte gör så mycket åt "resten".

Helt klart spelar spelarens psyke roll och du måste ju känna att du "räcker till". Och faktum är att jag tror just det är vad som gör att så många överdriver, erkänna att man slår kort är inte så jävla roligt. Men av samma anledning blir just detta med spelare som överdriver sin längd ett problem. När jag måste ta ner dem på jorden och få dem att inse att ditt driversnitt är 40 meter kortare än du tror, då blir det lite jobbigt att höra.

Så de flesta av mina elever har samma problem som du nämner, men de saknar den insikten du har och det är vad jag tycker gör det svårt.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Väldigt intressant sätt att se på det Trippel och faktiskt inte något jag själv har tänkt på. Mycket intressant! Dessutom är du lite unik i att du först jobbar upp allt runt om för att sedan gå på längden, ofta är det som sagt så att spelare bara ser problemet med längden och inte gör så mycket åt "resten".

Helt klart spelar spelarens psyke roll och du måste ju känna att du "räcker till". Och faktum är att jag tror just det är vad som gör att så många överdriver, erkänna att man slår kort är inte så jävla roligt. Men av samma anledning blir just detta med spelare som överdriver sin längd ett problem. När jag måste ta ner dem på jorden och få dem att inse att ditt driversnitt är 40 meter kortare än du tror, då blir det lite jobbigt att höra.

Så de flesta av mina elever har samma problem som du nämner, men de saknar den insikten du har och det är vad jag tycker gör det svårt.
Läste igenom ditt inlägg igen och jag kom ihåg fel, jag verkar inte vara din typiska kund. Jag själv skulle aldrig ljuga, jag spelar inte i ett lag och min prestation är helt upp till mig.

Som jag sa så är det väldigt jobbigt att spela med folk som slår 10-tals meter längre och detta tror jag dom flesta mest stör sig på. Folk som inte har eller haft detta problem tror jag det är rätt svårt att förstå.
Skriv svar