Ljuger du för din golftränare?

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skrev idag ett blogginlägg med samma namn. Enligt min åsikt är det något många behöver tänka på!

http://www.mxpgolf.se/?p=83

Läs, begrunda och dela din åsikt i ämnet, ljuger du?


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Intressant, det verkar vara längd som det ljugs mest om så jag berättar mina funderingar kring det.

Slå långt vill alla. Jag själv märkte detta år att jag har räknat väldigt mycket med rull. Vad jag menar med detta är att slår jag en j7 som rullar in på green så slår jag 130m, slår jag samma slag med en bunker framför så kan jag behöva en klubba lägre. Hål 2 på min hemmabana är 300m och jag kan lätt ha 80-100m kvar efter utslaget, detta betyder inte att jag slog 200m. Detta tror jag många får sina längder ifrån.

Jag tror att många äldre som har tappat längd på grund av åldern inte vill erkänna för sig själva att de slår kortare. På forum behövs ofta/aldrig bevis vilket gör att man lätt kan "råka" lägga till 20m med drivern.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Intressant, det verkar vara längd som det ljugs mest om så jag berättar mina funderingar kring det.

Slå långt vill alla. Jag själv märkte detta år att jag har räknat väldigt mycket med rull. Vad jag menar med detta är att slår jag en j7 som rullar in på green så slår jag 130m, slår jag samma slag med en bunker framför så kan jag behöva en klubba lägre. Hål 2 på min hemmabana är 300m och jag kan lätt ha 80-100m kvar efter utslaget, detta betyder inte att jag slog 200m. Detta tror jag många får sina längder ifrån.

Jag tror att många äldre som har tappat längd på grund av åldern inte vill erkänna för sig själva att de slår kortare. På forum behövs ofta/aldrig bevis vilket gör att man lätt kan "råka" lägga till 20m med drivern.
Ja, längden är vad jag upplever är det som återkommer mest. Men som sagt kanske inte så konstigt då det är hetvaluta fortfarande i vår golfvärld. Precis som du säger tror jag en stor konfundering blir när man frågar hur långt du slår och jag oftast refererar till carry medans många som du säger kör med rullen också. Tyvärr upplever jag ändå att många är så långt ur denna värld med sina gissningar att det inte riktigt kan skyllas på rullen alla gånger.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag kommer byta hemma-range kommande säsong till en där de har ProTracer. Jag hoppas bli säkrare på både mina längder och sikten.
Jag hoppas bara inte skillnaden mellan rangebollar och mina bollar jag spelar på ställer till det...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nej, jag ljuger aldrig för min tränare om hur långt jag slår. Längd är inget vi diskuterar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Nej, jag ljuger aldrig för min tränare om hur långt jag slår. Längd är inget vi diskuterar.
Skönt att höra att det finns fler spelare som jobbar på rätt fokus. Att fokus hos så många spelare läggs på just längd gör att det tyvärr ofta blir fokus i lektionerna också, få spelare förstår att längd är något som kommer med god teknik.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Skönt att höra att det finns fler spelare som jobbar på rätt fokus. Att fokus hos så många spelare läggs på just längd gör att det tyvärr ofta blir fokus i lektionerna också, få spelare förstår att längd är något som kommer med god teknik.
Håller med!

Slår ju mycket hellre bra drives som går 220 meter än dåliga som går 250. Märker själv att jag tjänar massor bara genom att hålla mig på fairway :)
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Den första frågan jag brukar få när man går runda med nytt folk jag ej spelat med tidigare e oftast - vad har du för hcp? Å sen brukar det komma efter det. - hur långt slår du din driver? Svaren blir då Ca 20 i hcp å kämpar mig neråt å Jag skiter i vilket bara den lägger sig spelbar för slag två mot green alt mot inspel.
Varför ska man mäta hur duktig man e i längd? Räkna dina slag istället å träna på att få dem i den riktning du vill ha dem.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Wolfsheim skrev:Den första frågan jag brukar få när man går runda med nytt folk jag ej spelat med tidigare e oftast - vad har du för hcp? Å sen brukar det komma efter det. - hur långt slår du din driver? Svaren blir då Ca 20 i hcp å kämpar mig neråt å Jag skiter i vilket bara den lägger sig spelbar för slag två mot green alt mot inspel.
Varför ska man mäta hur duktig man e i längd? Räkna dina slag istället å träna på att få dem i den riktning du vill ha dem.
Det där var huvudet på spiken!

Tyvärr är exemplet du tar upp väldigt vanligt och jag upplever det ofta bara på rangen t.ex. "Oj, hur långt gick den bollen?".
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Skönt att höra att det finns fler spelare som jobbar på rätt fokus. Att fokus hos så många spelare läggs på just längd gör att det tyvärr ofta blir fokus i lektionerna också, få spelare förstår att längd är något som kommer med god teknik.
Håller med!

Slår ju mycket hellre bra drives som går 220 meter än dåliga som går 250. Märker själv att jag tjänar massor bara genom att hålla mig på fairway :)
Jag håller inte med. Du är på en helt annan nivå vad gäller längd. Du når allt och säkert når du någon kort par 4,5 på 1-2 slag. Det är annat för folk som måste spela varje hål 1 par högre.

För mig i början av året så var det väldigt ofta jag var 10-20m kort fast jag hade bra slag, slår jag lite kort på en par 4 blir det plötsligt en par 5.
Skriv svar