LCS - Har du det?

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lower Crossed Syndrome eller LCS är något jag ser ofta hos mina elever, det är inte bara direkt skadligt för dig i vanliga livet men på golfbanan kan det vara ett enormt hinder. Problematiskt nog är det även något som sällan pratas om, även om många av oss lider av det.

På bloggen har jag skrivit om och förklarat vad det är och hur du kan självdiagnostisera dig lite grann: http://www.vargalnalivsstil.se/?p=211

Däremot vore det intressant att höra hur ni upplever just det på golfbanan? Har ni problem? Eller känns det långt ifrån er i dagsläget?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag har ett stillasittande jobb och upplever då och då problem med ont i ryggen längst ner (ländryggen?).

När jag spelar golf får jag efter en runda eller ett längre träningspass på rangen ont i en muskel på ryggens högersida (bakifrån sett). Smärtan börjar i höjd med höger skuldras nederdel och några cm utanför ryggraden. Antar att jag tänjer ut den på något vis när jag slår och skulle gärna ta emot tips på vad jag ska träna för att slippa smärtan?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Låter helt klart som något som kan ha blivit som resultat av LCS. Smärtan du beskriver tror jag härstammar ifrån tight muskulatur i rumpan, sätesmusklerna med andra ord. Det kan även vara en stel bröstrygg som hjälper till. Kika på så kallade "Open Books" - en enkel googling bör visa hur du genomför dem, samt stretchövningar för sätesmusklerna / gluteus maximus/medius.

Höger sida är även den del av kroppen som jobbar mest under slaget för en högerspelare - mycket stress hamnar på ländryggen speciellt högersidan. Det kan vara lönt att kika på lite mer svingtekniska saker om det är så att det endast kommer upp efter en runda eller längre träningspass.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tackar! :)
Skriv svar