Behöver jag jobba mer med underkroppen?

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det finns en tråd där Max kollar videos och kommer med sina tips: http://svensktgolfforum.se/viewtopic.php?f=19&t=86

Jag är ingen expert, långt därifrån, men en sak jag reagerar på direkt är att höften rör sig mycket i sidled. Det är som att du gungar igång svingen.

Kolla det här klippet på Charl Schwartzel, som många anser har en av de bästa svingarna bland proffsen, och notera att hans höft vrider sig bakåt, den gungar inte. Däremot rör den sig framåt i nedsvingen som den ska.



Ska bli spännande att höra vad Max har att säga.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Vore intressant att höra vad det är du jobbat på inför denna video?
Även om du slog 260+ meter även här?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Förändringen var jag mest nyfiken på då det brukar kunna peka på om något ser onaturligt ut och varför det gör det i så fall. Vad du sen har lyckats ändra vet jag ju inte då vi inte kan se dig före och efter. Längden däremot är jag skeptisk mot, men det är jag mot alla, alltid och när du får se svingen får du ofta "facit".

Så nästa fråga blir om du (jämfört med tidigare svingar) anser att du svingar mindre med armarna här? För det är fortsatt det jag hade valt att jobba med. Din baksving rör sig en del i sidled men du roterar ändå höften bra och klarar det utan att tappa position. Sekvensen ser bra ut ungefär fram till bollträff då både underkropp och överkropp nästan stannar upp för en liten stund och bara armarna vispar på. Det hade varit en bra idé att ta reda på varför din kropp vill avstanna, det vill säga om det finns någon fysisk orsak underst.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Getinthehole skrev:
MaxP skrev:Förändringen var jag mest nyfiken på då det brukar kunna peka på om något ser onaturligt ut och varför det gör det i så fall. Vad du sen har lyckats ändra vet jag ju inte då vi inte kan se dig före och efter. Längden däremot är jag skeptisk mot, men det är jag mot alla, alltid och när du får se svingen får du ofta "facit".

Så nästa fråga blir om du (jämfört med tidigare svingar) anser att du svingar mindre med armarna här? För det är fortsatt det jag hade valt att jobba med. Din baksving rör sig en del i sidled men du roterar ändå höften bra och klarar det utan att tappa position. Sekvensen ser bra ut ungefär fram till bollträff då både underkropp och överkropp nästan stannar upp för en liten stund och bara armarna vispar på. Det hade varit en bra idé att ta reda på varför din kropp vill avstanna, det vill säga om det finns någon fysisk orsak underst.
Som sagt, baserar längden på att jag t ex driver green på en av våra par-4or. Har aldrig mätt den och ärligt talat, är inte så intresserad heller. Vill hellre slå drivern dit jag vill och ha kontroll över den än att slå långt.

Hmm, det kanske du har rätt i att jag stannar upp? Fysisk orsak som i att jag har någon tidigare skada eller liknande? Nej, pajade min vänsterfot ganska illa för många år sedan men det kan väl knappast påverka detta?

Finns det någon övning jag kan göra för att få en mer följsam sving och undvika att stanna upp?
Mäta längd baserat på hål brukar oftast vara fel av min erfarenhet, har en par 4 som enligt scorekortet spelas 350m men som egenteligen spelas 300m då 350 teen inte används så ofta. Har en annan par 4 som spelas 280m där jag nästan kan komma in, däremot är teen högt upp + att man ginar över träden.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

[quote="Getinthehole
Som sagt, baserar längden på att jag t ex driver green på en av våra par-4or. Har aldrig mätt den och ärligt talat, är inte så intresserad heller. Vill hellre slå drivern dit jag vill och ha kontroll över den än att slå långt.

Hmm, det kanske du har rätt i att jag stannar upp? Fysisk orsak som i att jag har någon tidigare skada eller liknande? Nej, pajade min vänsterfot ganska illa för många år sedan men det kan väl knappast påverka detta?

Finns det någon övning jag kan göra för att få en mer följsam sving och undvika att stanna upp?[/quote]

Om det så är en rejäl stukning på din främre fot kan den påverka dig i resten av livet även om du inte tror det. Värre skador brukar ge ännu värre resultat just i omedveten undvikelse. Men bortsett från fysiska faktorer (vilket jag inte tror det är) så handlar det ofta om förståelse i dessa fall och att man länge gjort samma sak. Jag är själv väldigt lik dig i början på säsongerna - jag glömmer praktiskt taget bort kroppen till en början och soppar bara på med händer och armar. Troligen sitter mycket av det hos andra sporter eller rörelser vi har utövat så som hockey, bandy eller innebandy alt. dålig förståelse för hur en golfrörelse verkligen ska se ut.

Börja slå lite bollar där du tänker att över- och underkropp ska rotera igenom hela vägen varje gång. Och försök samtidigt ha tanken att du låser dina handleder, vi har en dålig tanke i dagens golfspel om att release är ett resultat av våra handleder som roterar när sanningen är en helt annan.

Jag har två blogginlägg som jag rekommenderar i ämnet:
http://www.mxpgolf.se/?p=93
http://www.mxpgolf.se/?p=152

Kika på dem och se om förståelsen blir bättre.
Skriv svar