ProTracer

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Om ni kikat på ViasatGolf någon gång har ni kanske lagt märke till att ni får se bollbanan på vissa utslag i form av ett rött streck som följer bollen.
Den tekniken levereras av ett företag som heter ProTracer och som faktiskt är svenskt! Ännu en mästerlig svensk uppfinning.

Nu har ProTracer utvecklat verktyget vidare så att en range kan använda samma teknologi och så att du på din egen iPhone eller om rangen har iPads kan se dina slags bollbana, carrylängd, riktning och tull i realtid på skärmen.

Bild

Jag testade det idag på Kista Golf i Stockholm och JÄKLAR säger jag bara. Helt plötsligt blev det riktigt roligt att slå på rangen.
Jag gjorde framförallt två olika saker,
1. Jag mätte upp slagen, klubba för klubba och noterade ner mina längder och
2. Jag tränade wedgar mot de målen som fanns på rangen för målen var även inlagda i ProTracers mjukvara så du såg exakt hur långt ifrån flagg din wedge landade.

Några insikter från dagens rangeträning med ProTracer är att min J4 och Hybrid 19 grader, går väldigt jämlikt långt samt att det skiljer mer i längd mellan mina låga järn (P,9,8 cirka 10 m) jämfört med mina höga järn (4,5,6 cirka 5 m).

Någon annan som testat?

Några grejer i appen som jag saknade var att t.ex kunna välja klubba för tracking, så man enkelt kan ta ut statistik klubba för klubba. Jag kunde inte behålla några slag i appen för att se mönster, det vore grymt att kunna se bollspåren i efterhand för analys, sen kunde jag inte maila statistiken till mig idag, det verkade vara någon bugg.
Användarens profilbild
Tomas
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2014, 18:55
Ort: Västerås

Hur funkar detta rent tekniskt sett? Hur får jag in datat för bollbanan i min egen iPhone? Speciella bollar?

Låter helt klart spännande hursom. Får bli en tur till Kista golf vid tillfälle.
Västerås GK, hcp 9,4
Callaway Big Bertha Diablo 10 gr, Callaway Diablo Edge 15 gr.
Callaway X18 J4-PW.
Callaway X-series Jaws 52, 54, 60.
Odyssey DF 990.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Du ansluter din iPhone till ProTracer-WiFi på plats, ladder ned appen sen sköter det sig självt, du anger vilken pall du står på sen läser kameran av alla bollar som kommer från den pallen. Matematik och optik.
Användarens profilbild
Stoltpappa
Inlägg: 52
Blev medlem: 01 jul 2014, 18:02
Ort: Enköping

Har sett att dom har det men aldrig provat.
Detta ska genast läggas till på sommar-schemat.

//Micke
Järn: Mizuno JPX 850 5-P Wedgar: Titleist Vokey Oil Can 52° och en Titleist Vokey 56°
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mailade ProTracer för ett par minuter sedan och fick svar direkt på frågan om vart man kan testa:

"Än så länge är det Kista samt World of Golf i Göteborg och så Golfpunkten i Ullna vintertid (inomhus)."

Antar att det inte är direkt gratis att installera så jag passade på att fråga om kostnaden och skriver här så fort de svarat (om de svarar).

EDIT: "Vi tar 150.000kr för ett system som klarar upp till 20 utslagsplatser, sedan tillkommer en årslicens på mellan 50.000 och 200.000 beroende på mjukvarupaket samt hur många utslagsplatser man vill ha det på."
Användarens profilbild
Stoltpappa
Inlägg: 52
Blev medlem: 01 jul 2014, 18:02
Ort: Enköping

Inga fikapengar m.a.o. Kul att Kista (och dom andra två) har lagt ner pengar för att underhålla och göra våran träning roligare.

//Micke
Järn: Mizuno JPX 850 5-P Wedgar: Titleist Vokey Oil Can 52° och en Titleist Vokey 56°
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kan tänka mig att åtminstone Kista funkar lite som deras testcenter. Det är riktgt kul att slå på rangen där iaf! De tar inget extra för det heller. Jag hade nog kunnat tänka mig att lägga en 100:- för en timme.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Vart i kista ligger det? Kan någon länka information?
Sent from my RM-976_1101 using Tapatalk
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

http://www.kistagolf.se/hitta-hit/


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ligger inte långt ifrån Barkaby handelsområde faktiskt


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar