Träningsschema

Här snackar vi träning och övningar...
ScottStevens
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 nov 2014, 09:56

Hur lägger ni upp er golfträning?
Åker ni till rangen med någon speciell baktanke eller åker ni dit och bara vevar på. Jag har tänkt att lägga lite mer energi på träningen i år och känner att jag vid tidigare tillfällen inte fått ut så mycket av den tiden jag lägger på rangen.
Är det någon som sitter på några övningar för rangen eller några bra tankebanor som kan ge lite mervärde av tiden man spendarar på rangen.
Blandar ni rangen med närspel och putträning eller fokuserar ni på ett tema per tillfälle?
Driver: TM R11s 12* FW:KZG 4 Järn: Titleist AP2 4-PW Wedgar: Titleist SM 54* 58* Putter: TM 77-Tour Boll: TM Tour Preferred.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag brukar inte rekommendera någon detaljerad träningsplan men vad jag däremot säger är att du ska slå varje boll med ett syfte. En bra start är att halvera antalet bollar du slår på ett rangepass, men behåll samma tid!
ScottStevens
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 nov 2014, 09:56

Känns som ett sunt sätt att starta på.

Rekommenderar du att jag blandar range, närspel och puttning eller är det en fördel att fokusera på en del per träningstillfälle. När jag tränade tennis under några år, hade vi olika fokusområden varje vecka som man la tyngden av träningen på.
Driver: TM R11s 12* FW:KZG 4 Järn: Titleist AP2 4-PW Wedgar: Titleist SM 54* 58* Putter: TM 77-Tour Boll: TM Tour Preferred.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ScottStevens skrev:Känns som ett sunt sätt att starta på.

Rekommenderar du att jag blandar range, närspel och puttning eller är det en fördel att fokusera på en del per träningstillfälle. När jag tränade tennis under några år, hade vi olika fokusområden varje vecka som man la tyngden av träningen på.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag brukar försöka fördela mina pass. Ibland åker jag ut bara för att putta ibland bara för att träna drives.
Det är som ett stort pussel av bitar. Du får forma en bit i taget skulle jag rekommendera.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hur genomför ni träningen på själva passen då?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:Hur genomför ni träningen på själva passen då?
När jag tränar puttar brukar jag köra två övningar per tillfälle. Kanske 30 min x2.
Då kan det vara klassiska övningar som att sätta tre puttar från en meter, sätta tre från två meter osv. Tillsammans med en för längdkänsla.

När jag tränar wedgar brukar jag dels träna mot ett mål som jag slår typ femtio bollar mot. Sedan kombinerar jag det med att välja tre mål och slå mot var och ett av målen, en boll i taget.

Men överlag skulle jag säga att jag behöver en bättre struktur. I gymmer har jag ju mina typ 8 övningar som jag jämt kör och känner att jag blir bättre på. Något liknande hade varit grymt för golfen också.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Ingen som sitter på något bra träningsschema? Jag hittade något seriöst schema på reddit för längesedan som jag inte hittar nu. Men det borde ju finnas scheman som t ex landslaget använder och instruktörer lagt upp. Max P?
Jag sitter inte på något bra träningsschema av den enkla anledning att det som är bra för Johan eller Scott med största sannolikhet inte är bra för dig då du kan behöva träna på annat. Det jag kan läsa mig till i tråden är att de flesta av er behöver läsa på om blockträning och slumpmässig träning. Det läggs alldeles för mycket tid på oklar blockträning som ofta kan göra dig sämre än bättre.

Ett par enkla principer är:
15-20% ordentlig blockträning - Börja alltid passen med detta.
70-75% slumpmässig träning - alltid del två
10% tävlingsmoment - alltid avslutande del - ska du vara riktigt jävlig så tävlar du dig själv av området.

Vart denna träning ska läggas och vilka övningar den innefattar är helt personlig och därför kan jag inte säga något om det. Det enda jag kan säga är att det första man bör göra är att dra ner tiden du tränar på rangen med runt 90%.
ScottStevens
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 nov 2014, 09:56

Känner igen mig i din känsla Johan. Jag har några övningar jag brukar använda mig av men det är mest på närspelsområdet och på puttinggreenen. På rangen känns det som att jag oftare hamnar i ett bollmatande. Skulle vilja ha ett tydligare syfte med varje moment än att bara hålla igång swingen. Det är kanske något man får när man tränar med kontinuerligt med en tränare. De tillfällen jag tagit hjälp av en pro så har det vart mer fokus på korrigeringar av fel jag gör.

Är det någon som är med i någon gruppträning på sin klubb? Känns som att det är förvånansvärt få som gör det. Känns som att det är få som överhuvudtaget tar hjälp av tränare inom golfen.
Driver: TM R11s 12* FW:KZG 4 Järn: Titleist AP2 4-PW Wedgar: Titleist SM 54* 58* Putter: TM 77-Tour Boll: TM Tour Preferred.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ScottStevens skrev:Känner igen mig i din känsla Johan. Jag har några övningar jag brukar använda mig av men det är mest på närspelsområdet och på puttinggreenen. På rangen känns det som att jag oftare hamnar i ett bollmatande. Skulle vilja ha ett tydligare syfte med varje moment än att bara hålla igång swingen. Det är kanske något man får när man tränar med kontinuerligt med en tränare. De tillfällen jag tagit hjälp av en pro så har det vart mer fokus på korrigeringar av fel jag gör.

Är det någon som är med i någon gruppträning på sin klubb? Känns som att det är förvånansvärt få som gör det. Känns som att det är få som överhuvudtaget tar hjälp av tränare inom golfen.
Procentsatsen spelare per klubb som tar hjälp av tränaren är låg, alla gånger. Gruppträningar erbjudna på rätt sätt brukar kunna dra folk till sig men många som skulle få ut så väldigt mycket av en lektion eller två gör det aldrig.

Vad gäller rangepass kan ett bra första steg vara att begränsa bollarna när du står en viss tid - den största utmaningen är att göra 20 bollar på 60 minuter på rangen. Vad du behöver tänka på kanske du lär dig så småningom ;)
Skriv svar