Inför grönt kort

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Då jag inte vet alls vad som ingår i en grönt kort-kurs undrar jag helt enkelt

1. Vad man kan öva på i förväg för att kursen ska gå någorlunda smidigt? Går det att säga något specifikt eller är det "allt" som gäller?

2. Någon som orkar/kan förklara hur en kurs går till? Mer specifikt den praktiska delen.

3. Jag har hört att man istället för kursens praktiska moment kan spela med en vän som innehar grönt kort, som sedan går i god för att man klarat av kravet. Och att man då bara behöver göra teoridelen på anläggningen. Stämmer detta?

Tack på förhand!

Ursäkta eventuell dubbelpost/felplacering av post.
/Jonas
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hej Jonas,

Som svar på dina frågor säger jag såhär -
1. Lägg ingen tid att träna på något i förväg, du kommer få vägledning genom all teknik med mera när kursen väl börjar. Att försöka lära sig "fel" innan dess är i min mening bara ett slöseri med tid. Låt dig ledas av kunniga instruktörer så går det hur bra som helst, lyssna och sug upp så mycket du kan!
2. Det är väldigt olika från klubb till klubb hur man löser det - praktiken delas ofta in i olika slag åt gången, full slag, chip, pitch, puttning och bunker är några. Hur uppläggte sen ser ut kan jag inte svara på.
3. Det har jag aldrig hört - du kommer vara tvungen att gå fadderrundor efter avslutad praktik men praktiken ska genomföras så vitt jag vet.

//Max
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tror precis som Max att punkt 3 inte stämmer. Grönt Kort-kurser är en inkomstkälla som klubbarna gärna vill ha kvar.

Jag gick själv inga fadderrundor när jag tog mitt kort 2011. Vi fick gå ut själva på en av klubbens banor och spela ner oss till 36.

Fadderrundor är något jag tycker borde vara obligatoriskt då det dels utbildar den nye golfaren plus att denne får chans att träffa medlemmar på klubben.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Tror precis som Max att punkt 3 inte stämmer. Grönt Kort-kurser är en inkomstkälla som klubbarna gärna vill ha kvar.

Jag gick själv inga fadderrundor när jag tog mitt kort 2011. Vi fick gå ut själva på en av klubbens banor och spela ner oss till 36.

Fadderrundor är något jag tycker borde vara obligatoriskt då det dels utbildar den nye golfaren plus att denne får chans att träffa medlemmar på klubben.
Helt klart! Fadderrundorna är väldigt underskattade av nya golfare eller kanske snarare av golfklubbarna och då är det ett av få positiva inslag i nuvarande grönt kort-kurser.
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Nu var första dagen på grönt kort-kursen genomförd. Gick mycket bra trots lite nervositet i början, riktigt trevligt var det.

Behöver främst öva på överkroppens rotation. Så fort träningsvärken lagt sig blir det ut och öva mera :D

Fantastisk sport det här!

Tack för era inlägg.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Ditt liv kommer förändras efter kursen. Välkommen till himmel å helvetet. ( beroende på dagsformen)

:)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar