Hur tränar du?

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

De flesta av oss är inte proffs som praktiskt taget får betalt för att stå och träna på vårt golfspel. Vi måste planera in vår egen träningstid för när tiden och motivation finns. Men frågan blir du - hur tränar du? Det vill säga hur gör du när du åker till klubben för att träna golf?

Jag menar såklart inte uppvärmning för spel eller annat utan hur planerar och genomför du den träning du gör. Den tid du tar dig just att bli bättre. Vet du varför du tränar på just det du gör? Vet du vad du tränar för att uppnå? Vet du hur du ska göra?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag tar lektioner av klubbens Pro och vi jobbar på grunderna just nu. Fördelen är att jag vet vad jag ska träna på och att jag får en förståelse för varför mina slag blir som de blir.

Normalt åker jag upp och slår olika klubbor på rangen, tränar puttning, är på övningsområdet och tränar bunker, chip, pitch osv.
Tyvärr så har jag ingen direkt strategi för de saker jag inte tränar på med min tränare. Det blir mest att jag tex puttar på olika avstånd och nöjer mig med att bollen går i hål eller att jag tar mig ur bunkerna med hyggligt resultat.

En sak jag har märkt är att det är väldigt enkelt att falla tillbaka i gamla ovanor. Helst hade jag velat göra alla träning med tränaren men det är inte ekonomiskt hållbart.
Användarens profilbild
Burner
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 sep 2014, 10:58

Ska ta lektioner av Pro, men står mycket på ranch och nöter för att få en bra bollträff och jobba med riktning.
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
King Cobra Pro CB - Ping i-Series 1/2 Moon - Cobra AMP Driver Special Edition Orange
Duffandrun
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 jul 2014, 23:11

Jag börjar min träning med att placera ut tio bollar vid 4 olika längder till tränings green och över wedgeslag.
Sen går jag till ranchen och slår med resten av klubborna, oftast i ordningen Pitch, 7, rescue, 8, 5 och sen avslutar med Drivern.
Jag tänker alltid och försöker lista ut vad jag gör för fel varje swing. Övar just nu på att inte komma utifrån och in.

Förra säsongen åkte jag till putting green varje torsdag och öva i ca 2 timmar med övningar jag hittade på internet.

Kan tilllägga att just nu är mitt stora problem att jag startar min bollbana rakt fram och sen går den lite åt höger. jag tror de har med att mitt klubbhuvud är lite öppet vid impact.

Vet inte riktigt om de är sånt här inlägg du vill ha eller inte. :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tack för era svar - är det många av er som känner igen er i Burners version i att man står och "nöter" på rangen för att uppnå någonting?
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Duffandrun skrev:Jag börjar min träning med att placera ut tio bollar vid 4 olika längder till tränings green och över wedgeslag.
Sen går jag till ranchen och slår med resten av klubborna, oftast i ordningen Pitch, 7, rescue, 8, 5 och sen avslutar med Drivern.
Jag tänker alltid och försöker lista ut vad jag gör för fel varje swing. Övar just nu på att inte komma utifrån och in.

Förra säsongen åkte jag till putting green varje torsdag och öva i ca 2 timmar med övningar jag hittade på internet.

Kan tilllägga att just nu är mitt stora problem att jag startar min bollbana rakt fram och sen går den lite åt höger. jag tror de har med att mitt klubbhuvud är lite öppet vid impact.

Vet inte riktigt om de är sånt här inlägg du vill ha eller inte. :)
Ungefär 85% av bollstart utgörs från vart bladet är i bollträff. Om den startar rakt och kurvar höger så har du ett square blad med ett svingspår som går till vänster. Inget fel i det, många bra spelare spelar med fade. Men med skillnaden att bollen startar till vänster om mål och kurvar höger tillbaka mot mål. Om du gör allt annat likadant men bara försöker få bladet peka mer (men mindre än vad du svingar) vänster vid bollträff så kommer du få ett slag som startar vänster och kurvar tillbaka mot målet.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Tack för era svar - är det många av er som känner igen er i Burners version i att man står och "nöter" på rangen för att uppnå någonting?
Det finns två lägen för mig på rangen. 1. stå och slå utan att träna någon specifik del, kan vara bra ibland men ofta så ger det inte så mycket. 2. Träna på en viss specifik del, kan vara väldigt svårt men har man speglar, riktigt gräs, kamera...då är det bättre. Nummer 2 blir lätt till nummer 1 om man ger upp.

Jag slår nästan alltid på rangen med tänk nummer 2 ibland går det bra och ibland går det över till 1.
Användarens profilbild
Burner
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 sep 2014, 10:58

När jag "nöter" beror det på att framförallt(förutom hitta bra bollträff)jobba med mitt sikte..

Jag skjuter väldigt ofta rakt vänster, och måste jobba med min stance.

Märkte det extremt tydligt nu när jag börja träna igen(fjolåret var ju nystart för mig efter uppehåll i 15år), och använde en järn 3 som siktpinne vid fötterna.

Det jag trott var outside/in swing var dålig stance..
Filmar gör jag till och från med mobilen mest för skojs skull.

Men jag tror på mängdträning/nöta, så länge man koncentrerar på varje slag och tar det lugnt mellan varje.
Det är ju inte ett fyspass man ska göra på ranchen ;)
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
King Cobra Pro CB - Ping i-Series 1/2 Moon - Cobra AMP Driver Special Edition Orange
Skriv svar