Träna bort hälträffar

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Hej!

Sedan jag började spela golf aktivt igen den här senvintern, har jag kämpat med återkommande hälträffar. Jag träffar mina slag i hela området från sweetspot, ända ut till "hoseln", nästan nästan aldrig framför det området. Tåträffar existerar inte.

Detta är förstås ett problem då jag har någon enstaka hosel rocket / shank nästan varje runda, och några popups med drivern (korta men jättehöga vänsterslag som träffat på övre kanten av träffytan nära skaftet) som förstör min score rejält, när de väl inträffar.

Vad är orsaken till problemet och vad bör jag träna på för att arbeta bort detta beteende?

Tack på förhand!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Såg nu att denna postats i en slags "överforum" till Träning och övningar-subforumet. Johan, flyttar du in den dit? :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Låter som att du har för långa klubbor, står för nära bollen eller har en early extension i din sving. Ingenting går att svara på säkert utan att ha sett dig slå.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Låter som att du har för långa klubbor, står för nära bollen eller har en early extension i din sving. Ingenting går att svara på säkert utan att ha sett dig slå.
Okej, intressant. Får ta och fixa en vettig video och ladda upp. Vilken videovinkel är det som är bäst för att "diagnostisera" detta problem?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Down the line är enklaste sättet att se på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Down the line är enklaste sättet att se på.


Ok, försöker fixa en video redan ikväll!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Kompisen filmade en drive idag. Inte dagens bästa slag, men det får duga.

MaxP - ser du något av det du "befarar" när det gäller hälträffarna? Hade nästan inga alls idag dock, men på banan när man vill prestera kommer de fram..

Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hollowind skrev:Kompisen filmade en drive idag. Inte dagens bästa slag, men det får duga.

MaxP - ser du något av det du "befarar" när det gäller hälträffarna? Hade nästan inga alls idag dock, men på banan när man vill prestera kommer de fram..

Stå närmare bollen, nu måste du sträcka dig och gör du inte det så träffar du häl.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

trippelhej skrev:Stå närmare bollen, nu måste du sträcka dig och gör du inte det så träffar du häl.
Tack för kommentaren. Hur menar du med att jag träffar häl om jag inte sträcker mig? Borde inte det skapa tåträffar i så fall, eftersom räckvidden minskar om jag inte sträcker mig. Eller missförstår jag vad du menar?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hollowind skrev:
trippelhej skrev:Stå närmare bollen, nu måste du sträcka dig och gör du inte det så träffar du häl.
Tack för kommentaren. Hur menar du med att jag träffar häl om jag inte sträcker mig? Borde inte det skapa tåträffar i så fall, eftersom räckvidden minskar om jag inte sträcker mig. Eller missförstår jag vad du menar?
Du har helt rätt, jag tänker på andra tån ;) . Du får vänta på maxP, tyvärr ser jag inte något nu.
Skriv svar