Träna bort hälträffar

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

trippelhej skrev:Du har helt rätt, jag tänker på andra tån ;) . Du får vänta på maxP, tyvärr ser jag inte något nu.

Hehe, tänkte väl :) Men det är ändå intressant att du nämner det. Jag tycker också det ser ut att vara väldigt utsträckt, jämfört med hur det känns när jag tar stancen. Dock är det för att jag vill ha "normal" lie på klubbhuvudet och sträckt vänsterarm. Då verkar det bli såhär och det känns naturligt i alla fall :D Skulle jag greppa ner skulle jag ju förstås få huvudet närmare mig.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hollowind skrev:
trippelhej skrev:Du har helt rätt, jag tänker på andra tån ;) . Du får vänta på maxP, tyvärr ser jag inte något nu.

Hehe, tänkte väl :) Men det är ändå intressant att du nämner det. Jag tycker också det ser ut att vara väldigt utsträckt, jämfört med hur det känns när jag tar stancen. Dock är det för att jag vill ha "normal" lie på klubbhuvudet och sträckt vänsterarm. Då verkar det bli såhär och det känns naturligt i alla fall :D Skulle jag greppa ner skulle jag ju förstås få huvudet närmare mig.
Ja du står lite långt ifrån. Jag skulle säga att försök få lite rakare ben men händerna i samma position eller lite lägre. Testa dig fram, jämför med andra svingar osv.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

trippelhej skrev:Ja du står lite långt ifrån. Jag skulle säga att försök få lite rakare ben men händerna i samma position eller lite lägre. Testa dig fram, jämför med andra svingar osv.
Will do, tack!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Anledningarna är som sagt möjligen ganska många, men det första du bör göra är det Trippelhej redan sagt. Ställ dig närmare bollen, armarna bör vara avslappnade vid uppställningen och inte spända som en pilbåge. Slappna av och gör det lite naturligare så ska du se att träffarna blir bättre. Därefter vore det nog dags att se över att du tappar hållningen genom svingen.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Anledningarna är som sagt möjligen ganska många, men det första du bör göra är det Trippelhej redan sagt. Ställ dig närmare bollen, armarna bör vara avslappnade vid uppställningen och inte spända som en pilbåge. Slappna av och gör det lite naturligare så ska du se att träffarna blir bättre. Därefter vore det nog dags att se över att du tappar hållningen genom svingen.
Tack Max, får fundera över detta och testa lite nästa session på rangen.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

http://www.mxpgolf.se/wp-content/upload ... örelse.jpg

Jämför där så får du en bild för vad jag menar.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:http://www.mxpgolf.se/wp-content/upload ... örelse.jpg

Jämför där så får du en bild för vad jag menar.
Jo precis, tack! Men då lär jag väl behöva greppa ner för att huvudet ska ligga bra mot marken?

För lite bakgrund kring det så tror jag att jag successivt försökt höja händerna efter att både Oscar Flatau, PGA-coach på HGC i Göteborg kommenterat att jag borde höja upp dem för att klubbhuvudet skulle ligga jämnare mot marken med mina järn. Och att vår egen Wolfsheim sagt att "det enda jag kan se är att huvudet är väldigt såhär *visar att hälen ligger i marken och tån i luften*" när vi spekulerade kring varför jag hälade så många driverträffar. Så jag har nog försökt plana ut klubbhuvudet i vad som mig blir en åtgärd på problemet, typ.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Att ha hela sulan mot backen är viktigare på järnen än vad de är på drivern, vi har helt andra parametrar att jobba med när det gäller drivern exempelvis roll och bulge som är annorlunda mot träffytan på järnklubborna.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Det e bara bandet Wolfsheim man ska lyssna på, inte på han som försöker spela golf som kallar sig så :mrgreen:
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Att ha hela sulan mot backen är viktigare på järnen än vad de är på drivern, vi har helt andra parametrar att jobba med när det gäller drivern exempelvis roll och bulge som är annorlunda mot träffytan på järnklubborna.
Aa okej, då vet jag att det inte är något jag måste undvika till varje pris då.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar