Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kör på en flack baksving också, drivern är en specialklubba som behöver en specialsving.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Oskar skrev:Jag har lite problem med att jag slicear med min driver. Järnklubborna går rakt med undantag för ibland, då jag pullar slagen vänster. Jag kommer aningen over the top men klubbhuvudet är square.

Vad kan jag göra för att förhindra att driverns klubbhuvud öppnar sig? Jag har ett bra grepp där jag ser nästan tre knogar. En äldre medspelare menade här om dagen att jag hade för mjukt skaft (regular) i förhållande till min svinghastighet. Har aldrig mätt svinghastigheten men kan det ligga något i hans påstående, dvs att huvudet öppnas för att skaftet flexar för mycket?

Har för övrigt en Ping G25. Genom att lofta upp klubban 0,5 grader, stängs huvudet en aning då?


Sent from my iPhone using Tapatalk
På PING-drivar så stängs huvudet något när du ökar loften och vice versa.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

obe skrev:På PING-drivar så stängs huvudet något när du ökar loften och vice versa.
Samma med SLDR om någon skulle undra.
Duffandrun
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 jul 2014, 23:11

Sen jag köpte mina nya AP2or som är 1 tum längre och 2 grader något... så har jag börjat skjuta alla mina järnslag vänster. Bollen startar rakt fram och sen går åt vänster, jag känner hur mitt blad är stängt i träffen men de spelar liksom ingen roll hur jag ändrar mitt grepp. Och så har jag börjat socketta. (bara med P och J9)

Jag tror detta har att göra med min axel rotation, att jag kanske är öppen mot höger när jag träffar, fast jag vet egentligen inte då jag inte får till det. Vad tror du kan vara problemet? Och om du kollar king, på videon jag la upp i din andra tråd (sid 7) så skjuter jag båda bollarna där vänster.

:?: :?:

Mvh
Användarens profilbild
Oskar
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 jun 2014, 18:04

Tack för era svar!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag tycker att mitt höger ben är för böjt i baksvingen, kan det bero på att jag har för böjda knän i uppställningen eller är det något annat?
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Hej, mitt problem är att om jag tränar in drivern med ett lite flackare svingplan för att få den att gå rakt, så blir svingen för flack med järnen vilket resulterar i hookar. Så jag tränade in en brantare sving med järnen och jag slog de jättefint, drivern går rakt kanske var 3 var 4 slag men det går leva med. Min fråga är hur jag ska kunna slå drivern rakt nästan varje gång? Sen spelade jag en tävling och slog ett utslag med spoonen, jag måste ha pressat den väldigt hårt, för bollen gick rätt ner i marken men det såg ut som en topp. Det blev ett som ett stort nedslagsmärke framför peggen.
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Vad är förward press bra för? tycker det är skönt att få händerna långt framför bollen i träffen, känns som man riktigt dödar bollen :)

min sving, om du vill ta en liten titt :)
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Forwardpress kan hjälpa spelare att slå lite mer ned på bollen, det är ju också en position vi eftersträvar att likna vid impact med ett skaftlut och händer framför bollen. Så det bidrar i min mening ofta till att ha en bättre impactposition. Det många spelare glömmer dessutom är att alla järnklubbor har ett skaftlut i sin "utgångsposition" där klubban är neutral, klubbskaftet ska med andra ord luta lite framåt.

Svingen ser riktigt bra ut, jobba på!
akka89
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2015, 18:32
Ort: Mälarö GK

Tjänna!
Jag har ett litet problem med drivern. Jag hade gärna sett att detta var något mentalt problem men efter att det ej försvann lika snabbt som det kom börjar jag tro att jag har tränat in något skumt i somras (eftersom detta har aldrig varit något problem med innan)

Spelar på ett HCP (trot eller ej) runt 6-7, har inga problem med att forma slagen (höga, låga, fade och draw) med järnen men så fort jag får den feta klubban i handen blir jag skakis. var tredje slag blir okej resten blir gärna tok hookade och ibland låga som attan.

Tyvärr har jag ingen direkt film på när detta händer eller knappt någon film överhuvud taget.

Min fråga blir "vad är dom generella felen man gör när det blir tok hookade slag? Vad är parametrarna jag bör kolla upp?"

Här nedan kommer några filmer som ni kan glutta på om det nu skulle hjälpa något.


Skriv svar