Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Är det så att du haft problem med slice tidigare?


Sent from my iPhone using Tapatalk
akka89
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2015, 18:32
Ort: Mälarö GK

MaxP skrev:Är det så att du haft problem med slice tidigare?
Inte direkt, hade någon period för ca 5-8 år sedan som junior men annars har jag varit en draware i grunden.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

En kraftig hook är ju resultatet av ett svingspår som går väldigt mycket inifrån ut med ett bra stängt blad. Greppet hade varit det första jag kollat på - om det är mycket högerroterat. Därefter bollposition, troligen träffar du bollen mycket på väg neråt. Ordentlig koll av sikte och uppställning.

Skulle ingen av de delar funka så har det troligen med en väldigt timingberoende sving att göra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Har noterat de senaste gångerna på rangen att min viktfördelning inte riktigt varit som den borde. Vet du någon bra övning som gör att man blir lite stabilare genom baksvingen?

Bilden nedan illustrerar problemet.
Bild
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det handlar om att hitta en tanke som gör att du roterar höften snarare än att dra den i sidled. Första tanken är att du ska börja genomföra lite svingar utan klubba. En favorit där är att ställa dig rakt upp och ner med höftbredd mellan fötterna. Böja överkroppen åt höger (förutsatt att du är högergolfare) och sedan rotera underkroppen. Då får du känslan av hur det är att vara i den positionen här uppe som är bra.

Annars gillarj ag även tanken att ditt främre knä ska röra sig framåt över vänster fot under baksvingen, detta tvingar dig att rotera "stilla" för annars kollapsar knäet inåt.

Hoppas du hänger med på mina tankar!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

ricky skrev:Har noterat de senaste gångerna på rangen att min viktfördelning inte riktigt varit som den borde. Vet du någon bra övning som gör att man blir lite stabilare genom baksvingen?

Bilden nedan illustrerar problemet.
Det här kanske kan vara till hjälp?

http://www.golfwrx.com/279523/the-lower ... backswing/
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Tack så mycket för era svar. Skall testa dessa knep till helgen!
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Nicklas33
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 mar 2015, 18:51

Tjena!

Tänkte jag kunde slänga ut frågan här eftersom möjligheten finns..

Har sedan en bra tid tillbaka haft stora besvär på greenerna. Väldigt inkonsekvent, missar både höger och vänster, och tempot i puttstroket varierar sjukt beroende på dag. Kan stå på övningsgreenen i timmar och sänka allt med ett bra puttstroke, men allting går åt helvete så fort det blir allvar ute på banan. Problemet sitter alltså mest i huvudet... Har idag en TM Rossa Monza Spider som jag viktat upp 20 gram i huvudet och smällt på ett SuperStroke 3.0 Slim grepp på, allt för att försöka göra allt stabilare och säkrare. Detta fungerar som ovan nämnt, sådär.. Kom dock igår över en 43" magputter som jag tänkte kapa till 38" och counterbalansera i toppen med 50 gram, kanske kan fungera bättre.

Skulle dock behöva någon riktigt bra repetitionsövning att bara stå och nöta puttstroke med. Övning ger ju färdighet, som man brukar säga! Värt att nämna är också att på banan har jag en tendens att skära puttarna lite, alltså de som är yipset.. Blir ju väldigt svårt att få ett konsekvent klubbhuvud när man håller på sådär och tramsar.

Så vad säger du MaxP? Finns det någon mirakelmedicin eller ska jag lägga in mig själv på mentalt bootcamp?

Tack i förhand!
In the bag:
Driver: Adams Fast 12 LS Fubuki 63 Tour Spec X-Flex
Spoon: Titleist 915 F
Hybrid: Adams Proto G
Järn: 4-5 Mizuno MP-54 och 6-PW Mizuno MP-4 KBS Tour X-Flex
Wedgar: Mizuno MP-T4 50/7 & 56/13 + Titleist Vokey 60/4
Putter: TM Spider
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nicklas33 skrev:Tjena!

Tänkte jag kunde slänga ut frågan här eftersom möjligheten finns..

Har sedan en bra tid tillbaka haft stora besvär på greenerna. Väldigt inkonsekvent, missar både höger och vänster, och tempot i puttstroket varierar sjukt beroende på dag. Kan stå på övningsgreenen i timmar och sänka allt med ett bra puttstroke, men allting går åt helvete så fort det blir allvar ute på banan. Problemet sitter alltså mest i huvudet... Har idag en TM Rossa Monza Spider som jag viktat upp 20 gram i huvudet och smällt på ett SuperStroke 3.0 Slim grepp på, allt för att försöka göra allt stabilare och säkrare. Detta fungerar som ovan nämnt, sådär.. Kom dock igår över en 43" magputter som jag tänkte kapa till 38" och counterbalansera i toppen med 50 gram, kanske kan fungera bättre.

Skulle dock behöva någon riktigt bra repetitionsövning att bara stå och nöta puttstroke med. Övning ger ju färdighet, som man brukar säga! Värt att nämna är också att på banan har jag en tendens att skära puttarna lite, alltså de som är yipset.. Blir ju väldigt svårt att få ett konsekvent klubbhuvud när man håller på sådär och tramsar.

Så vad säger du MaxP? Finns det någon mirakelmedicin eller ska jag lägga in mig själv på mentalt bootcamp?

Tack i förhand!
Hur ser din rutin ut inför puttar?
Nicklas33
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 mar 2015, 18:51

Samma rutin varje gång; fram till bollen och markera. Läsa greenen bakifrån och från andra sidan hålet. När det är min tur så lägger jag tillbaka bollen och ställer mig först bakom och tar två övningsstroke, sen fram bredvid bollen och tar ett till innan jag ställer mig över bollen och puttar.
In the bag:
Driver: Adams Fast 12 LS Fubuki 63 Tour Spec X-Flex
Spoon: Titleist 915 F
Hybrid: Adams Proto G
Järn: 4-5 Mizuno MP-54 och 6-PW Mizuno MP-4 KBS Tour X-Flex
Wedgar: Mizuno MP-T4 50/7 & 56/13 + Titleist Vokey 60/4
Putter: TM Spider
Skriv svar