Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paradispetter skrev:Tjena Max,

Äntligen hittade jag tråden som jag behöver.

Jag vill påstå att jag bygger min puttning på en rak stroke <----> dvs inget inifrån & ut eller liknande.

Har en fråga om vilka putters som bör passa mig, då tänker jag främst på hur dom olika märkena har valt att bygga upp sina, etc:

PING: Straight, Slight, Strong Arc
Odyssey: Face Balanced, Slight toe hang, Moderate toe hang, Advanced toe hang.

Finns säkert mer märken som kör sina egna men dessa är dom jag kom att tänka på, hoppas du förstår min fråga :)
Jag tycker att Mikael skrev det bra.
Det viktigare jag vill säga däremot är att sträva efter ett rakt stroke i puttning sällan är en bra idé. Eftersom en putter oavsett infästning och viktning inte har ett lodrätt skaft så kommer klubban att vara tvungen att röra sig i en "arch". Det går självklart mer eller mindre men helt rak kommer allltid att leda till att vi måste kompensera tekniken på något vis.

Men för att svara på din fråga - Ping = Straight och Odyssey = Face Balanced i min mening. :)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Paradispetter skrev:
Mikael316 skrev:
Paradispetter skrev:Tjena Max,

Äntligen hittade jag tråden som jag behöver.

Jag vill påstå att jag bygger min puttning på en rak stroke <----> dvs inget inifrån & ut eller liknande.

Har en fråga om vilka putters som bör passa mig, då tänker jag främst på hur dom olika märkena har valt att bygga upp sina, etc:

PING: Straight, Slight, Strong Arc
Odyssey: Face Balanced, Slight toe hang, Moderate toe hang, Advanced toe hang.

Finns säkert mer märken som kör sina egna men dessa är dom jag kom att tänka på, hoppas du förstår min fråga :)
Ju rakare puttstroke desto mer Face balanced. Det vill säga att håller du så skaftet vilar i händerna så ska puttytan peka upp i taket. Detta för att inte tån på puttern ska bli för tung och leda till missar!

Ju mer båge eller "arc" desto tyngre tå.
Tack för svar! Idag använder jag mig av Odyssey 2-ball ProType Black..

Den bör ju passa min spelstil om jag nu puttar som jag säger, hah..

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis! Jag kör odyssey #7 och den passar mig. Är i och för sig sugen på Taylor Made spider os. Den är sjukt stabil!!!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Mikael316 skrev:
Paradispetter skrev:
Mikael316 skrev: Ju rakare puttstroke desto mer Face balanced. Det vill säga att håller du så skaftet vilar i händerna så ska puttytan peka upp i taket. Detta för att inte tån på puttern ska bli för tung och leda till missar!

Ju mer båge eller "arc" desto tyngre tå.
Tack för svar! Idag använder jag mig av Odyssey 2-ball ProType Black..

Den bör ju passa min spelstil om jag nu puttar som jag säger, hah..

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis! Jag kör odyssey #7 och den passar mig. Är i och för sig sugen på Taylor Made spider os. Den är sjukt stabil!!!!
Har också kikat lite på den, samt Odyssey #7!

Till nästa fråga!

Läste om Odysseys nya modeller som släpptes nyss, kommer inte på namnet på rak arm med typ.. Odyssey Milled Collection RSX(?)

Läste att deras #7 har "single bend shaft" är detta något unikt eller har alla modeller av #7 detta?

2-ball kör väl double bend?

Skulle single bend passa mig bättre?

Självklart smaksak & så, men alla frågor är rent tekniskt nu!

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Det ska ha med offset att göra men vet dock inte vad det syftet är med putters. Det kanske någon annan kan svara på. Min egen putter är ju double bend och har därmed offset.

Finns info från titleist någonstans:

"Putter offsets help players create a consistent setup. Sometimes players press the shaft forward or lean the shaft back at setup but it actually appears straight up and down from the player’s point of view. If the shaft leans too far in any direction, the resulting changes in loft will play havoc with your speed control. An offset putter helps prevent the shaft leaning too far forward and non-offset putter helps prevent leaning the shaft too far back."
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Det ska ha med offset att göra men vet dock inte vad det syftet är med putters. Det kanske någon annan kan svara på. Min egen putter är ju double bend och har därmed offset.

Finns info från titleist någonstans:

"Putter offsets help players create a consistent setup. Sometimes players press the shaft forward or lean the shaft back at setup but it actually appears straight up and down from the player’s point of view. If the shaft leans too far in any direction, the resulting changes in loft will play havoc with your speed control. An offset putter helps prevent the shaft leaning too far forward and non-offset putter helps prevent leaning the shaft too far back."
Syftet är precis som Titleist skriver att passa efter uppställningen och se till att loftet inte förändras för mycket åt något håll. Vill man nörda ner sig ännu mer kan det även hjälpa till med tekniken.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:Det ska ha med offset att göra men vet dock inte vad det syftet är med putters. Det kanske någon annan kan svara på. Min egen putter är ju double bend och har därmed offset.

Finns info från titleist någonstans:

"Putter offsets help players create a consistent setup. Sometimes players press the shaft forward or lean the shaft back at setup but it actually appears straight up and down from the player’s point of view. If the shaft leans too far in any direction, the resulting changes in loft will play havoc with your speed control. An offset putter helps prevent the shaft leaning too far forward and non-offset putter helps prevent leaning the shaft too far back."
Syftet är precis som Titleist skriver att passa efter uppställningen och se till att loftet inte förändras för mycket åt något håll. Vill man nörda ner sig ännu mer kan det även hjälpa till med tekniken.

Hum, jag har extremt dålig koll på material osv så passar på att fråga när tråden fortfarande är het!

Jag gillar ju absolut inte putters som är offset, betyder detta att en etc Odyssey #7 med single bend bör passa mig (mitt öga) bättre?

Eller har ni andra exempel på modeller som bör funka?
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paradispetter skrev:
Jag gillar ju absolut inte putters som är offset, betyder detta att en etc Odyssey #7 med single bend bör passa mig (mitt öga) bättre?

Eller har ni andra exempel på modeller som bör funka?
Yes, den puttern har mindre offset så den bör du kunna tycka om.
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Hej Max! Mitt högra knä åker in mot mitt vänstra knä väldigt mycket i nersvingen/impact. Har du någon bra övning för att fixa detta och har du någon aning om varför jag gör på detta sättet?
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

EmilGOLFMattisson skrev:Hej Max! Mitt högra knä åker in mot mitt vänstra knä väldigt mycket i nersvingen/impact. Har du någon bra övning för att fixa detta och har du någon aning om varför jag gör på detta sättet?
Låter som att det är mer av en glidning i sidled snarare än en rotation i underkroppen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Okej jag skulle kunna mejla en bild eller film på impact så kanske du kan se?
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
Skriv svar