Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Vi drar igång med en riktigt rolig träd med detsamma. Nämligen "fråga instruktören", som är precis som det låter. Fråga vad ni vill angående golfteknik, eran, eller någon annans.

För att göra detta lättare för mig att ge goda åsikter så är detaljerna alltid viktiga. Ju mer detaljerad er redogörelse är ju mer detaljerat kan mitt svar vara. Frågar ni generellt blir mitt svar generellt.

Välkomna till en öppen och givande diskussion!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jäklar vad kul med en sån här tråd. Jag tror du kommer bli bombarderad med frågor så småningom!

Jag skjuter iväg den första. Jag är nyfiken på att ta en banlektion - men vad gör man egentligen på en banlektion?
Jag har HCP 6,6. Vad skulle du fokusera på en banlektion med en 6-HCP:are?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanSGF skrev:Jäklar vad kul med en sån här tråd. Jag tror du kommer bli bombarderad med frågor så småningom!

Jag skjuter iväg den första. Jag är nyfiken på att ta en banlektion - men vad gör man egentligen på en banlektion?
Jag har HCP 6,6. Vad skulle du fokusera på en banlektion med en 6-HCP:are?
En spellektion innebär för mig lite olika saker, helt beroende på hur väl jag känner spelaren. Om jag aldrig haft spelaren under en lektionssituation förut blir det svårt att göra något riktigt bra av turen på banan, men det kan gå.

För spelare som är lite bättre tittar jag oftast på tre olika delar, rutin, spelstrategi och närspel. Jag tror du skulle falla under just dessa tre.

Rutin - hur ser spelarens rutin ut under alla hål, ser den alltid likadan ut? Ändras den mellan klubbor? Positivt/Negativ? Hur håller den sig tidsmässigt?
Spelstrategi - hur tar sig spelaren an en bana som denne oftast är van vid? Är det high risk high reward som spelas eller är det något annat? Tas de smarta besluten alltid? Finns det en tydlig spelplan som spelaren följer under spelets gång?
Närspel - förutsatt att det fulla spelet sitter ok, håller närspelet samma nivå? Finns det starka/svaga sidor? Använder de dessa sidor i sin strategi?

I grund och botten försöker man lokalisera slarv, slöseri med slag eller dålig teknik på banna "då det gäller" - eftersom det är mycket lättare att se mer påtagligt när pressen och nervositeten är lite högre. Jag tror dessutom att många singel-hcpare skulle tjäna absolut mest på spellektioner över rangelektioner.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har lite problem med puttningen så har lånat ett gäng puttrar för att hitta någon jag trivs med.
Min fundering är om det rekommenderas att alltid lira samma putter eller experimentera med flera olika?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanSGF skrev:Jag har lite problem med puttningen så har lånat ett gäng puttrar för att hitta någon jag trivs med.
Min fundering är om det rekommenderas att alltid lira samma putter eller experimentera med flera olika?
Hitta en du har självförtroende med och jobba med den så länge du kan. Är den lätt att byta för dig innebär det att du inte har det självförtroende som krävs.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Pettern
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:17
Ort: Järfälla

Tja!

Jag har extrema problem med bunkerslag, efter att ha kollat instruktionsfilmer blev det bättre men nu sitter det helt i huvudet och hamnar jag i bunkern på banan så kommer det kosta lite för många slag tyvärr. Så frågan är vad är viktigaste teknikmässigt att tänka på vid bunkerslag, ska man gå med fullsving eller en brantare halvsving tex?

Dessutom, jobbar du något i stockholm och vad tar du isåfall för en lektion?
HCP Start 2017: 36 HCP Nu: 29 HCP Mål 2017: 25
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pettern skrev:Tja!

Jag har extrema problem med bunkerslag, efter att ha kollat instruktionsfilmer blev det bättre men nu sitter det helt i huvudet och hamnar jag i bunkern på banan så kommer det kosta lite för många slag tyvärr. Så frågan är vad är viktigaste teknikmässigt att tänka på vid bunkerslag, ska man gå med fullsving eller en brantare halvsving tex?

Dessutom, jobbar du något i stockholm och vad tar du isåfall för en lektion?
Hej!

Tyvärr är jag inte verksam i Sthlm-området utan befinner mig längre norrut.

Spelare som har problem i bunkern brukar jag förespråka en lite annorlunda setup som start. Ställ upp dig med ca 65% av kroppsvikten på ditt vänstra ben, du blir alltså lite som lutande tornet i Pisa. Behåll vikten på det främre benet under hela svingen och se till att slå igenom slaget. Att luta sig framåt(vänster) gör det lättare för dig att bli mer konsekvent i hur du kommer ner i sanden. Resultatet blir lite brantare och vågar du skicka på därifrån och slå igenom ska bollen komma upp.

Glöm inte heller öppna klubban lite för att jobba med bouncen ordentligt!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Bra att jag hittade tråden, jag har flera frågor jag skulle vilja få svar på.

1. Ska man böja höger knä/ben i nersvingen?, jag ser att väldigt många böjer det någon form av grad.
2. Jag anser mig helt ok i bunkern men vet inte hur jag ska kontrollera längd, upp kommer jag i princip alltid?.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Bra att jag hittade tråden, jag har flera frågor jag skulle vilja få svar på.

1. Ska man böja höger knä/ben i nersvingen?, jag ser att väldigt många böjer det någon form av grad.
2. Jag anser mig helt ok i bunkern men vet inte hur jag ska kontrollera längd, upp kommer jag i princip alltid?.
1. Korta svaret är nej. Vi behöver en liten kompression i kroppen men den bör inte komma i från benen då det blir väldigt svårt att få en bra bollträff därifrån. Snarare räta på benet för att trycka ifrån.

2. Enkla svaret är att byta klubba. Är du bra med en sandwedge ur sanden så kan en järnnia på samma sätt ta dig ur med lite mer fart framåt.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev:Bra att jag hittade tråden, jag har flera frågor jag skulle vilja få svar på.

1. Ska man böja höger knä/ben i nersvingen?, jag ser att väldigt många böjer det någon form av grad.
2. Jag anser mig helt ok i bunkern men vet inte hur jag ska kontrollera längd, upp kommer jag i princip alltid?.
1. Korta svaret är nej. Vi behöver en liten kompression i kroppen men den bör inte komma i från benen då det blir väldigt svårt att få en bra bollträff därifrån. Snarare räta på benet för att trycka ifrån.

2. Enkla svaret är att byta klubba. Är du bra med en sandwedge ur sanden så kan en järnnia på samma sätt ta dig ur med lite mer fart framåt.
Tackar för svaren.
Skriv svar