Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

carl.nordqvist skrev:
Erikxson skrev:
För mig när jag gick 10 -> 4 så kan jag säga att nyckeln var att ha bollen i spel och kunna scrambla. Sikta på par, men gå för birdies på lite enklare hål.
Detta.

Jag kan räkna ihop otal rundor där jag gått på runt 80, men pliktat 3-4 slag pga dålig spelstrategi/dålig teknik med driver. Sen har jag numera insett att drivern (snarare skaftet) är trasig, så den är numera arkiverad i garaget i väntan på nytt inköp.

Bra tips.
Nytt skaft om du gillar huvudet?
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

StefanL skrev:
Nytt skaft om du gillar huvudet?
Meh, Ping Rapture från typ 2008. Jämförde den mot M2:an på simulator i höstas och det vore skoj att slå rakare och 40 meter längre :D

Någon som är sugen på beg Ping får gärna hojta till...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

carl.nordqvist skrev:
StefanL skrev:
Nytt skaft om du gillar huvudet?
Meh, Ping Rapture från typ 2008. Jämförde den mot M2:an på simulator i höstas och det vore skoj att slå rakare och 40 meter längre :D

Någon som är sugen på beg Ping får gärna hojta till...
40m längre är roligare om det så än är 40m sneare också Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Måste ställa en fråga till Max ang slag från ruffen. Låt säga att jag ligger mellan 110-150 m från green, då har jag en full sving järn kvar.
Kan ofta känna att jag från ruffen antingen träff tjockt eller träffar bollen och för det mesta tappar mkt meter.
Hur ska jag bli bättre på dessa slag?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pär skrev:Måste ställa en fråga till Max ang slag från ruffen. Låt säga att jag ligger mellan 110-150 m från green, då har jag en full sving järn kvar.
Kan ofta känna att jag från ruffen antingen träff tjockt eller träffar bollen och för det mesta tappar mkt meter.
Hur ska jag bli bättre på dessa slag?
Träna och spela mycket från ruffen. Det som skiljer ruff från fairway mest för mig är ju att du inte riktigt vet hur bollen kommer reagera vid impact. Hur mycket skit kommer emellan boll och klubbhuvud osv. Det finns typ tre scenarior att utgå från.
1 du träffar rent och inte så mycket händer mot ett fairwayslag.
2 du får mycket skit emellan och tappar längd
3 du får inte fullt lika mycket skit emellan, tappar spinn, samma fart, flyer.

Sen massa mellanlägen från de här. Det är just därför fairway är att föredra då kontrollen är så mycket lättare att få i jämförelse.

För att bli bättre, träna bollkontakt i högt gräs och gissa rätt hur det kommer reagera! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

carl.nordqvist skrev:Hej,

Har varit en rätt passiv deltagare ett tag nu på forumet, men är väl dags att jag trillar in. Gillar dina inlägg så här kommer en nöt! :)

Mitt golfspelande har länge varit på en nivå där jag är "hyffsat nöjd" med att ligga där jag ligger. Klev ner på singel för några år sen, men nu händer inte mycket mer. Förra året blev det dock fart under galoscherna och både intresset och ambitionen sköt i höjden. Statistik har alltid intresserat mig och därmed är jag klar på vad mina brister/styrkor ligger rent teknik- och spelmässigt.

Men samtidigt börjar en olustig känsla ibland infinna sig, den rent mentala biten.

Jag ligger numera runt sju, men ambitionen är att kliva ner under fem på sikt. Dock är känslan att klara av att spela rundor runt 72-75 slag svår att få in. Jag är fortfarande för "nöjd" med att bryta 80-vallen. Förutom att arbeta med närspelet (som är min svagaste länk) - vilket mindset skall man ha?

Jag minns för en 10-15 år sen när jag låg länge runt 16-18 i hcp att gå ifrån att spela bogey-golf till par-golf var svårt att få in i huvudet.

/Calle

Eftersom jag spelat med dig ett par rundor kan jag bara säga såhär, du får inte bli bättre nu, börjar bli tråkigt att inte kunna vinna några matcher!
Du har ju i grund och botten samma problem som mig, hellre ett par bra slag än en bra score :P
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
Pär skrev:Måste ställa en fråga till Max ang slag från ruffen. Låt säga att jag ligger mellan 110-150 m från green, då har jag en full sving järn kvar.
Kan ofta känna att jag från ruffen antingen träff tjockt eller träffar bollen och för det mesta tappar mkt meter.
Hur ska jag bli bättre på dessa slag?
Träna och spela mycket från ruffen. Det som skiljer ruff från fairway mest för mig är ju att du inte riktigt vet hur bollen kommer reagera vid impact. Hur mycket skit kommer emellan boll och klubbhuvud osv. Det finns typ tre scenarior att utgå från.
1 du träffar rent och inte så mycket händer mot ett fairwayslag.
2 du får mycket skit emellan och tappar längd
3 du får inte fullt lika mycket skit emellan, tappar spinn, samma fart, flyer.

Sen massa mellanlägen från de här. Det är just därför fairway är att föredra då kontrollen är så mycket lättare att få i jämförelse.

För att bli bättre, träna bollkontakt i högt gräs och gissa rätt hur det kommer reagera! :)
Mikaels svar är spot on, så mycket kan hända ur ruffen att vi måste lära oss att köpa de olika lägena. Det som däremot kan hjälpa dig är att träna bollträff, gärna kombinerat med en lite brantare angle of attack.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

tobias.melin skrev:För det första ett grymt bra forum, har sett och läst mycket som jag tagit till mig och ska anamma på rangen och övningsgreener. För det andra tycker jag det är GRYMT hur mycket du hjälper golfare här på forumet och på din Youtube kanal med så mycket fritt material! Du är definitivt en av mina go to kanaler när det gäller att hitta nya idéer och eventuellt lösningar på problem jag har.

Nu till min fråga. Jag har, efter åtta år, börjat spela igen. På greenerna går det utmärkt, men spelet med mina järn är bedrövligt! Jag duffar konstant känns det som när jag står på banan eller på övningsfältet; men på range mattor går det lite bättre.
Har börjat fundera på ifall det kan ha att göra med min bollposition eller om svingen är för vid, att jag mer försöker slå på bollen istället för att slå ner på bollen?
Tack för de snälla orden.

Jag hade rekommenderat dig att prova att flytta bak bollen lite grann, förutsatt att den inte ligger långt bak som det är. Där efter om det inte fungerar skulle jag börjat med att låta dig slå lite järnklubbor med bollen nästan vid den främre foten. Detta tvingar kroppen att jobba mer vilket ofta är den bidragande orsaken till att det blir en ojämn bollträff. För mycket armar och händer och för lite kropp. Vässar du till kroppen tror jag mycket kan hända.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

carl.nordqvist skrev:Hej,

Har varit en rätt passiv deltagare ett tag nu på forumet, men är väl dags att jag trillar in. Gillar dina inlägg så här kommer en nöt! :)

Mitt golfspelande har länge varit på en nivå där jag är "hyffsat nöjd" med att ligga där jag ligger. Klev ner på singel för några år sen, men nu händer inte mycket mer. Förra året blev det dock fart under galoscherna och både intresset och ambitionen sköt i höjden. Statistik har alltid intresserat mig och därmed är jag klar på vad mina brister/styrkor ligger rent teknik- och spelmässigt.

Men samtidigt börjar en olustig känsla ibland infinna sig, den rent mentala biten.

Jag ligger numera runt sju, men ambitionen är att kliva ner under fem på sikt. Dock är känslan att klara av att spela rundor runt 72-75 slag svår att få in. Jag är fortfarande för "nöjd" med att bryta 80-vallen. Förutom att arbeta med närspelet (som är min svagaste länk) - vilket mindset skall man ha?

Jag minns för en 10-15 år sen när jag låg länge runt 16-18 i hcp att gå ifrån att spela bogey-golf till par-golf var svårt att få in i huvudet.

/Calle
För att komma under 5,0 i HCP krävs det oftast bara rundor i höga 70 tillräckligt många gånger. Så första steget är att bli jämnare på under-80 än att försöka jaga de låga 70-rundorna. Utöver det så har du fått många tydliga tips redan. Håll bollen i spel. Kan du ta bort pliktslag och treputtar har du en riktigt bra start för att nå ditt mål.

När det kommer till den mentala delen så brukar jag kort och gott säga att det handlar om att sätta sig i en position för att göra den "nya" scoren tillräckligt många gånger för att normalisera läget. Du kommer ligga +1 eller +2 med två hål kvar och trycka dit två dubblar eller tripplar för att helt torska läget. Men så länge du ser det på rätt sätt kan du lära dig väldigt mycket av det.
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Snaphookar ofta träklubborna, är det för att jag glider så förbannat?
Annat jag ska tänka på?

https://youtu.be/hZeYVVWZ7r8
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
Skriv svar