Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Brunleif skrev:Snaphookar ofta träklubborna, är det för att jag glider så förbannat?
Annat jag ska tänka på?

https://youtu.be/hZeYVVWZ7r8
Känner att den mig i det, hade stora problem med snaphooks när jag var yngre. Min pro löste det genom att lägga en golfboll under min höger stortå och slå 50% slag för att lära mig rotera.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Brunleif skrev:Snaphookar ofta träklubborna, är det för att jag glider så förbannat?
Annat jag ska tänka på?
I väntan på Max svar kan jag slänga in ett litet tips, om du ändå står och labbar på rangen.

Våren 2015 snaphookade jag något fruktansvärt. Det visade sig vara en enda sak som skapade problem för mig. Jag hade börjat stå alldeles för nära bollen. När jag väl fick tips om att backa 20-25cm i förhållande till bollen mot vad som kändes "standard" för mig kom händerna ut en del i förhållande till låren och plötsligt antar jag att jag slutade manipulera/kompensera nedsvingen för att träffa bollen bra och plötsligt började saker och ting lösa sig utan övriga svingjusteringar.

Det var förlösande vill jag lova, efter att ha hookat sönder en hel försäsong. Dock var det främst med järn i mitt fall, men det finns ju en teoretisk chans att det är samma för dig fast med träklubborna och att det är värt ett försök :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Brunleif skrev:Snaphookar ofta träklubborna, är det för att jag glider så förbannat?
Annat jag ska tänka på?

https://youtu.be/hZeYVVWZ7r8
En vanlig orsak är som du skriver en glidning i kroppen istället för en rotation, detta leder i sin tur till att dina armar och händer måste bli överdrivet aktiva för att ha en chans att träffa bollen. Första steget hade helt klart varit att få kroppen att rotera mer så att armarna inte behöver vara så aktiva.
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

kimf skrev: Eftersom jag spelat med dig ett par rundor kan jag bara säga såhär, du får inte bli bättre nu, börjar bli tråkigt att inte kunna vinna några matcher!
Du har ju i grund och botten samma problem som mig, hellre ett par bra slag än en bra score :P
Haha... Det är faktiskt rätt spot on!
MaxP skrev:
För att komma under 5,0 i HCP krävs det oftast bara rundor i höga 70 tillräckligt många gånger. Så första steget är att bli jämnare på under-80 än att försöka jaga de låga 70-rundorna. Utöver det så har du fått många tydliga tips redan. Håll bollen i spel. Kan du ta bort pliktslag och treputtar har du en riktigt bra start för att nå ditt mål.

När det kommer till den mentala delen så brukar jag kort och gott säga att det handlar om att sätta sig i en position för att göra den "nya" scoren tillräckligt många gånger för att normalisera läget. Du kommer ligga +1 eller +2 med två hål kvar och trycka dit två dubblar eller tripplar för att helt torska läget. Men så länge du ser det på rätt sätt kan du lära dig väldigt mycket av det.
Tack för tipsen Max! Jag tror att mitt problem med att "normalisera" är att jag vill göra det i överljudsfart. Jag borde väl tänka precis som att gå ner i vikt. Inte 5-6 slag direkt utan 0,5 slag i månaden... :)
Davva89
Inlägg: 38
Blev medlem: 31 aug 2017, 09:13

Hej Max :) när jag slår driver eller hybrid så har jag en kraftig höger skriv på dessa slag. Har försökt stänga klubban lite i taget för att hitta någon lösning men bollen går ändå höger eller så stänger jag för mycket å den går vänster. Kan det vara skaften som är felet eller är det jag som är felet? :) Kan förstå att det är svårt att säga så här utan att se min sving men känns som att jag ibland spelar med för mjukaskaft då jag upplever klubbhuvudet vara efter mina händer för länge för att sedan flexa till när jag stannar upp.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Klubbor
Järn: Callaway X Hot A-5
Järn: Callaway X Hot PRO 4-3
Hybrid: Callaway X Hot PRO 18°
Driver: Callaway Big Bertha Alpha 815 Double Black Diamond
Wedge: Solid Elite 56° Callaway X-series 52°
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

carl.nordqvist skrev:
MaxP skrev:
För att komma under 5,0 i HCP krävs det oftast bara rundor i höga 70 tillräckligt många gånger. Så första steget är att bli jämnare på under-80 än att försöka jaga de låga 70-rundorna. Utöver det så har du fått många tydliga tips redan. Håll bollen i spel. Kan du ta bort pliktslag och treputtar har du en riktigt bra start för att nå ditt mål.

När det kommer till den mentala delen så brukar jag kort och gott säga att det handlar om att sätta sig i en position för att göra den "nya" scoren tillräckligt många gånger för att normalisera läget. Du kommer ligga +1 eller +2 med två hål kvar och trycka dit två dubblar eller tripplar för att helt torska läget. Men så länge du ser det på rätt sätt kan du lära dig väldigt mycket av det.
Tack för tipsen Max! Jag tror att mitt problem med att "normalisera" är att jag vill göra det i överljudsfart. Jag borde väl tänka precis som att gå ner i vikt. Inte 5-6 slag direkt utan 0,5 slag i månaden... :)
Det är tyvärr det vanligaste sättet man vill göra det mesta på i den här sporten, men kämpa på, det kommer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Davva89 skrev:Hej Max :) när jag slår driver eller hybrid så har jag en kraftig höger skriv på dessa slag. Har försökt stänga klubban lite i taget för att hitta någon lösning men bollen går ändå höger eller så stänger jag för mycket å den går vänster. Kan det vara skaften som är felet eller är det jag som är felet? :) Kan förstå att det är svårt att säga så här utan att se min sving men känns som att jag ibland spelar med för mjukaskaft då jag upplever klubbhuvudet vara efter mina händer för länge för att sedan flexa till när jag stannar upp.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Enkelt förklarat är det svingspåret som är utifrån och in och på så vis skär du bollen, då skapar du också risken att slå bollen långt vänster om ditt mål som ett resultat. Kolla in videorna jag har här för att få hjälp:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... gyK7i4e9Bu
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Har märkt att mina wedgar börjar dra lite åt vänster, dom spinner även extremt mycket vänster när jag träffar dom bra.

Har i bakhuvudet att wedgar bör bockas lite för bästa effekt, hur mycket är det normalt sett?
Saltar alltid en bra story
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Har en fråga angående stretch/flexibiltetet. Justin Thomas slår sina drives 300 meter och väger endast 65 kg, så inser att rörlighet måste vara väldigt viktigt.

I helgen så slog jag min driver väldigt bra, upp mot 240 meter totallängd, men jag känner att det tar emot i höger övre lår i nersvingen (högerspelare). Tror jag behöver göra något åt det och vill ha förslag på bra stretchövningar för detta om någon känner igen sig i detta? Jag tränar en del styrka och då främst marklyft, chins, knäböj och axlar.

Sitter 40 timmar per vecka på en kontorsstol vilket skapat en del obalans antar jag.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Paradispetter skrev:Har märkt att mina wedgar börjar dra lite åt vänster, dom spinner även extremt mycket vänster när jag träffar dom bra.

Har i bakhuvudet att wedgar bör bockas lite för bästa effekt, hur mycket är det normalt sett?
Har för mig att vi diskuterade det där nyligen i en annan tråd och en förklaring kan vara att skaftet lutar för mycket vilket får bladet att peka vänster. Har själv samma problem.

Testa att ha skaftet lite rakare (vertikalt) och se om det gör någon skillnad.
Skriv svar