Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En fråga till Max (eller någon annan som vet).

Såg en video med Rick Shiels som egentligen handlade om något helt annat men han nämnde att han tränat på att slå fade med sina hybrider och FW.

Det där satt i bakhuvudet när jag stod på rangen för ett par dagar sedan då jag själv tycker att jag är rätt usel på att slå de klubborna.
Sagt och gjort ställde jag upp lite mer öppet och med bladet lite mer öppet. Vips så gick min H3 och FW5 bättre än på mycket länge.
De gick antingen rakt eller med lite fade.

Upplever det som att jag vågar slå igenom på ett helt annat sätt än när jag ställer upp som "vanligt".
Vad beror det på?
Själv tycker jag att ett öppet blad och öppen stans borde ge tokmycket slice men uppenbarligen kommer jag inte bättre till bollen.


(Som lök på laxen provade jag att ställa upp väldigt öppet med 58-gradaren och då fungerade den också mycket bättre för slag runt 70 meter)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:En fråga till Max (eller någon annan som vet).

Såg en video med Rick Shiels som egentligen handlade om något helt annat men han nämnde att han tränat på att slå fade med sina hybrider och FW.

Det där satt i bakhuvudet när jag stod på rangen för ett par dagar sedan då jag själv tycker att jag är rätt usel på att slå de klubborna.
Sagt och gjort ställde jag upp lite mer öppet och med bladet lite mer öppet. Vips så gick min H3 och FW5 bättre än på mycket länge.
De gick antingen rakt eller med lite fade.

Upplever det som att jag vågar slå igenom på ett helt annat sätt än när jag ställer upp som "vanligt".
Vad beror det på?
Själv tycker jag att ett öppet blad och öppen stans borde ge tokmycket slice men uppenbarligen kommer jag inte bättre till bollen.


(Som lök på laxen provade jag att ställa upp väldigt öppet med 58-gradaren och då fungerade den också mycket bättre för slag runt 70 meter)
Min första tanke är ganska enkel, du öppnar upp stans vilket gör det möjligt för dig att svinga mer till vänster vilket också ger en brantare infallsvinkel, vilket i sin tur ger bättre kontakt. Att du öppnar bladet skapar ju en säkerhet i förhållande till spåret för att inte slå bollen till vänster.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Min första tanke är ganska enkel, du öppnar upp stans vilket gör det möjligt för dig att svinga mer till vänster vilket också ger en brantare infallsvinkel, vilket i sin tur ger bättre kontakt. Att du öppnar bladet skapar ju en säkerhet i förhållande till spåret för att inte slå bollen till vänster.
Tack Max! :)

Tycker du att det är något jag ska fortsätta med eller bör jag ställa upp med neutral stans och swinga mer inifrån och ut?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Min första tanke är ganska enkel, du öppnar upp stans vilket gör det möjligt för dig att svinga mer till vänster vilket också ger en brantare infallsvinkel, vilket i sin tur ger bättre kontakt. Att du öppnar bladet skapar ju en säkerhet i förhållande till spåret för att inte slå bollen till vänster.
Tack Max! :)

Tycker du att det är något jag ska fortsätta med eller bör jag ställa upp med neutral stans och swinga mer inifrån och ut?
Jag ser inga fel med det du beskriver, snarare tvärtom låter det som något som passar dig väl! Kör på!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Sandstream skrev:
MaxP skrev:Min första tanke är ganska enkel, du öppnar upp stans vilket gör det möjligt för dig att svinga mer till vänster vilket också ger en brantare infallsvinkel, vilket i sin tur ger bättre kontakt. Att du öppnar bladet skapar ju en säkerhet i förhållande till spåret för att inte slå bollen till vänster.
Tack Max! :)

Tycker du att det är något jag ska fortsätta med eller bör jag ställa upp med neutral stans och swinga mer inifrån och ut?
Jag ser inga fel med det du beskriver, snarare tvärtom låter det som något som passar dig väl! Kör på!
Ska bli spännande! :)
Egon
Inlägg: 873
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Dåligt med nya poster här...

Jag passar på att ställa en (?) fråga.

Problem: Låg bollbana med järn, lite kort längd och ofta draw.
Grundorsak: inifrån med låga händer på toppen.

Nuvarabde lösning: Kontroll på loftet/facet via greppet. Ta bak klubban utåt. Detta funkar ned till j7 men sen blir det lågelilåga drawar eller tom. raka kraftlösa pushar som ibland (när de får lite bättre fart) snappar vänster i slutet.

Tips som kan testas tas emot.
Har fö. testat bowed left wrist och det funkar när höften/ryggen är följsam.

Visst ja, duff är återkommande så viktförskjutning och överdriven shaftlean är en stor del i bollbanan.

Hcp.4

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Jag har problem med att jag fall in i gamla vanor där jag drar in klubban bakom kroppen. I denna video så pausar jag i backswingen
för att kontrollera var jag har klubban. I detta fall har jag den väldigt mycket framför händerna, och kommer något över svingplanet och får en brantare baksving.
Men i nersvingen kommer jag in i svingplanet igen. Det kändes väldigt bra och som jag hade bättre kontroll.

Min undran är om det är en bra sak att ha klubban så mycket utanför händerna så man får en brantare baksving.

WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Egon skrev: 20 jul 2018, 09:43 Dåligt med nya poster här...

Jag passar på att ställa en (?) fråga.

Problem: Låg bollbana med järn, lite kort längd och ofta draw.
Grundorsak: inifrån med låga händer på toppen.

Nuvarabde lösning: Kontroll på loftet/facet via greppet. Ta bak klubban utåt. Detta funkar ned till j7 men sen blir det lågelilåga drawar eller tom. raka kraftlösa pushar som ibland (när de får lite bättre fart) snappar vänster i slutet.

Tips som kan testas tas emot.
Har fö. testat bowed left wrist och det funkar när höften/ryggen är följsam.

Visst ja, duff är återkommande så viktförskjutning och överdriven shaftlean är en stor del i bollbanan.

Hcp.4

Egon
Ber om ursäkt att svaret dröjt Egon. Intressant problematik. Första tanken som slår mig är att lite mer vertikal (fråntryck från marken)kraft är det som saknas. Brukar kunna neutralisera lite skaftlut men även hjälpa till att undvika ett väldigt slutet blad.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 07 aug 2018, 15:53 Jag har problem med att jag fall in i gamla vanor där jag drar in klubban bakom kroppen. I denna video så pausar jag i backswingen
för att kontrollera var jag har klubban. I detta fall har jag den väldigt mycket framför händerna, och kommer något över svingplanet och får en brantare baksving.
Men i nersvingen kommer jag in i svingplanet igen. Det kändes väldigt bra och som jag hade bättre kontroll.

Min undran är om det är en bra sak att ha klubban så mycket utanför händerna så man får en brantare baksving.
Matchar det svingen så tycker jag att det kan vara en supergrej. I ditt fall ser det ut som att det fungerar väldigt bra. Så det tråkiga svaret är att det beror på men passar dig väldigt val.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1362
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev:
svingit skrev: 07 aug 2018, 15:53 Jag har problem med att jag fall in i gamla vanor där jag drar in klubban bakom kroppen. I denna video så pausar jag i backswingen
för att kontrollera var jag har klubban. I detta fall har jag den väldigt mycket framför händerna, och kommer något över svingplanet och får en brantare baksving.
Men i nersvingen kommer jag in i svingplanet igen. Det kändes väldigt bra och som jag hade bättre kontroll.

Min undran är om det är en bra sak att ha klubban så mycket utanför händerna så man får en brantare baksving.
Matchar det svingen så tycker jag att det kan vara en supergrej. I ditt fall ser det ut som att det fungerar väldigt bra. Så det tråkiga svaret är att det beror på men passar dig väldigt val.
Tack :) Sen har jag en fråga ang höger fot i nersvingen. Ibland lyfter jag den inte alls innan bollträff och jag börjar lyfta den när klubban har passerat bollen och kroppen, men som nu i videon så lyfter jag den väldigt tidigt. Kan det orsaka problem i svingen som pullade bollar då det känns som jag hinner rotera för mycket innan bollträff och klubbladet hinner passera ”centrer” av ”cirkeln” vid impact zone. Har det med att jag lyfter höger fot och därmed ”kollapsar höger ben för tidigt”?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB

Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu

---
Hemmaklubb Wattholma GK.

Youtube | Twitter | Instagram | Hemsida
Skriv svar