Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Skulle gärna ha feedback på gårdagens puttövning.

Målet var att jobba på längdkänslan.
Jag ramade in hålet med tre klubbor. ca 60x60 cm.

Sedan slog jag 10 boll.
Från 4/6/8/9/10 meter.

Började med 4 sedan 8 - 6 - 10 - 9. Två varv.

Jag varierade mellan att börja om när jag missade en och att slå alla tio bollar och se hur många jag klarade av.

Vad tycks?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
I grunden en bra och enkel övning. Stora invändningen jag har är just att det är två klubbor. Hade du istället haft en zon inramad med ett par peggar så hade den varit lite mer ärlig då bollar som varit "på gränsen" inte hade stannat.
Bra feedback!
Ikväll blir det peggar.

De som slog i räknade jag som miss.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Läste nyligen/såg en video angående puttning och där var rekommendationen att ALDRIG slå två puttar efter varandra från samma avstånd när man tränar just avstånd.

I ditt exempel Johan, skulle det innebära att du tex slår 1 putt från 4 meter, 1 från 8, 1 från 6 osv.

Jag brukar köra en övning mot 1 hål på 3 olika avstånd men med samma riktning och gå fram och tillbaka mellan avstånden.
Funkar riktigt bra :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:Läste nyligen/såg en video angående puttning och där var rekommendationen att ALDRIG slå två puttar efter varandra från samma avstånd när man tränar just avstånd.

I ditt exempel Johan, skulle det innebära att du tex slår 1 putt från 4 meter, 1 från 8, 1 från 6 osv.

Jag brukar köra en övning mot 1 hål på 3 olika avstånd men med samma riktning och gå fram och tillbaka mellan avstånden.
Funkar riktigt bra :)
Yes, jag har läst något liknande så jag slog aldrig två på raken från samma ställe.
Det blir MKT svårare!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Yes, jag har läst något liknande så jag slog aldrig två på raken från samma ställe.
Det blir MKT svårare!
Och mer likt förutsättningarna på banan! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

http://www.mxpgolf.se/fraga-max/

Jag kommer ha en återkommande serie som jag publicerar varje söndag som kort och gott heter fråga Max. Så jag bumpar denna tråd lite grann. Få era frågor besvarade i videoformat!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag skulle vilja ha tips på en övning där jag inte flippar handledarna utan håller dem mer genom bollträffen. För att få händerna framför bollen i träffen och mer komprimerad kraft och därmed slå lite längre. Som det blir nu skopar jag upp bollen samtidigt som jag slår ner på bollen. Vilket gör att jag tappar mycket.

Har tränat med att försöka hitta känslan genom att slå kvartssvinger så lågt som möjligt utan att ändra bollens läge i stansen.

Men finns det mer övningar?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Jag skulle vilja ha tips på en övning där jag inte flippar handledarna utan håller dem mer genom bollträffen. För att få händerna framför bollen i träffen och mer komprimerad kraft och därmed slå lite längre. Som det blir nu skopar jag upp bollen samtidigt som jag slår ner på bollen. Vilket gör att jag tappar mycket.

Har tränat med att försöka hitta känslan genom att slå kvartssvinger så lågt som möjligt utan att ändra bollens läge i stansen.

Men finns det mer övningar?
Jag har två favoriter jag använder om du vill ha övningar, den bästa jag märkt däremot är DST-klubborna, de ger resultat på bara ett par svingar hos många. Vill du ha övningar så antingen lägger du bollen långt fram i stansen, säg som att du slår en driver men du svingar en j7. Försök slå fulla svingar där du träffar bollen bra varje gång. Alternativ två är att du greppar klubban extremt stängd och försöker slå bollen rakt.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:Jag skulle vilja ha tips på en övning där jag inte flippar handledarna utan håller dem mer genom bollträffen. För att få händerna framför bollen i träffen och mer komprimerad kraft och därmed slå lite längre. Som det blir nu skopar jag upp bollen samtidigt som jag slår ner på bollen. Vilket gör att jag tappar mycket.

Har tränat med att försöka hitta känslan genom att slå kvartssvinger så lågt som möjligt utan att ändra bollens läge i stansen.

Men finns det mer övningar?
Jag har två favoriter jag använder om du vill ha övningar, den bästa jag märkt däremot är DST-klubborna, de ger resultat på bara ett par svingar hos många. Vill du ha övningar så antingen lägger du bollen långt fram i stansen, säg som att du slår en driver men du svingar en j7. Försök slå fulla svingar där du träffar bollen bra varje gång. Alternativ två är att du greppar klubban extremt stängd och försöker slå bollen rakt.
Tack det ska jag prova. Dock inte den med stängd. Då jag haft problem att träffa öppet vill jag hålla mig borta från att på något vis få tillbaka att träffa öppet.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Mikael316 skrev:Jag skulle vilja ha tips på en övning där jag inte flippar handledarna utan håller dem mer genom bollträffen. För att få händerna framför bollen i träffen och mer komprimerad kraft och därmed slå lite längre. Som det blir nu skopar jag upp bollen samtidigt som jag slår ner på bollen. Vilket gör att jag tappar mycket.

Har tränat med att försöka hitta känslan genom att slå kvartssvinger så lågt som möjligt utan att ändra bollens läge i stansen.

Men finns det mer övningar?

Jag har använt den här övningen med samma syfte... Se YT-länken

http://youtu.be/Yj-mIt5GxEM


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

JohanAdministratör skrev:
Mikael316 skrev:Jag skulle vilja ha tips på en övning där jag inte flippar handledarna utan håller dem mer genom bollträffen. För att få händerna framför bollen i träffen och mer komprimerad kraft och därmed slå lite längre. Som det blir nu skopar jag upp bollen samtidigt som jag slår ner på bollen. Vilket gör att jag tappar mycket.

Har tränat med att försöka hitta känslan genom att slå kvartssvinger så lågt som möjligt utan att ändra bollens läge i stansen.

Men finns det mer övningar?

Jag har använt den här övningen med samma syfte... Se YT-länken

http://youtu.be/Yj-mIt5GxEM


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Någo jag stör mig på med Victor är, förutom att han låter överlägsen, är att han alltid visar VAD man ska göra, men aldrig HUR. Varför kan han aldrig visa när han gör övningen 1-2 gånger. Det går ju iof ihop med det första jag sa, han tänker väl "attd det fattar du väl själv"... typ så
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar