Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mackel95 skrev:Tjena Max!

Har nyss hittat hit och tagit del av allt fantastiskt material ni producerar, både här, på youtube och era poddar! Riktigt kul att lyssna på på morgonen på väg till jobbet. :D

Har en fråga: Finns det en generell anledning/fix för slice med driver? Är en ny golfare sedan oktober i förra året och slår alla mina järn mer eller mindre rakt hela tiden, men drivern går ständigt höger. Ett tag så mycket höger att jag aldrig kunde spela på egen fairway vilket gjorde det tråkigt för mig att ens gå ut på banan. Men fick lite hjälp av en erfaren golfare som bad mig testa att "gå igenom hela slaget" mer och inte stanna efter bollträff, vilket gjorde att jag direkt fick mycket rakare slag. Men jag vill helt och hållet ta bort slice ur mitt spel då det är det absolut tråkigaste som finns. Antar att du nästan måste se mig slå för att förstå varför men tänkte att jag kastar ut frågan iaf. Tack på förhand! :)

(P.S. Slår nog ganska hårt då jag är custom fittad till b.la. stiffskaft i mina järn men har regular i drivern).
Tack för de snälla orden.

Kort och gott finns det ingen universal-fix för en slice. Det enda som är säkert är att bladet är öppet i förhållande till spåret när du träffar bollen. Jag har massor av videos inriktade just på att stoppa slicen och brukar utgå i från någon av alla dessa övningar när jag har en spelare framför som slår en slice, exakt vad det beror på däremot kan vara så mycket olika saker.
DanielSlatt
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jul 2017, 12:29

Hej,

Jag har liksom många andra problem med att kontrollera min Driver. Främst slicar jag.
Många tips och råd har fått mig att tänka för mycket och resultatet har blivit att bollarna sprids lite "all over the place".

Mycket handlar om att jag skär bollen. Men jag vet inte hur jag skall bli av med detta.


Hur går jag tillväga för att lära mig slå mer inifrån och ut?

Jag känner att jag behöver hjälp.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

DanielSlatt skrev:Hej,

Jag har liksom många andra problem med att kontrollera min Driver. Främst slicar jag.
Många tips och råd har fått mig att tänka för mycket och resultatet har blivit att bollarna sprids lite "all over the place".

Mycket handlar om att jag skär bollen. Men jag vet inte hur jag skall bli av med detta.


Hur går jag tillväga för att lära mig slå mer inifrån och ut?

Jag känner att jag behöver hjälp.
Kolla in mina videos på YouTube, många tips på övningar där för att hjälpa dig med svingspåret!
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Max!

Jag har under senaste veckan börjat dra/skjuta mina lite längre slag med 7-6-5 något enormt åt höger. Standard är en liten draw, men den har i dagsläget blivit något helt annat.

Tips på hur jag får bort den eller vad jag bör tänka på? Har du någon video sådär på rak arm som kan förklara saken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paradispetter skrev:Max!

Jag har under senaste veckan börjat dra/skjuta mina lite längre slag med 7-6-5 något enormt åt höger. Standard är en liten draw, men den har i dagsläget blivit något helt annat.

Tips på hur jag får bort den eller vad jag bör tänka på? Har du någon video sådär på rak arm som kan förklara saken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter som att bladkontrollen med de klubborna inte riktigt är hundra, dvs du svingar inifrån men bladet blir mer parallellt med spåret än det blir stängt. Vad det beror på exakt är såklart svårt att säga. Bollposition brukar vara den första jag går på för att ge bladet mer tid att rotera.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

MaxP skrev:
Paradispetter skrev:Max!

Jag har under senaste veckan börjat dra/skjuta mina lite längre slag med 7-6-5 något enormt åt höger. Standard är en liten draw, men den har i dagsläget blivit något helt annat.

Tips på hur jag får bort den eller vad jag bör tänka på? Har du någon video sådär på rak arm som kan förklara saken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det låter som att bladkontrollen med de klubborna inte riktigt är hundra, dvs du svingar inifrån men bladet blir mer parallellt med spåret än det blir stängt. Vad det beror på exakt är såklart svårt att säga. Bollposition brukar vara den första jag går på för att ge bladet mer tid att rotera.

Löste de någorlunda genom att lugna ner de hela lite igår, dock ej tillbaka där de bör vara.

Hur tänker du att bollplaceringen bör vara?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
tobias.melin
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jul 2017, 14:55
Ort: Hässleholm (Skyrups GK)
Kontakt:

För det första ett grymt bra forum, har sett och läst mycket som jag tagit till mig och ska anamma på rangen och övningsgreener. För det andra tycker jag det är GRYMT hur mycket du hjälper golfare här på forumet och på din Youtube kanal med så mycket fritt material! Du är definitivt en av mina go to kanaler när det gäller att hitta nya idéer och eventuellt lösningar på problem jag har.

Nu till min fråga. Jag har, efter åtta år, börjat spela igen. På greenerna går det utmärkt, men spelet med mina järn är bedrövligt! Jag duffar konstant känns det som när jag står på banan eller på övningsfältet; men på range mattor går det lite bättre.
Har börjat fundera på ifall det kan ha att göra med min bollposition eller om svingen är för vid, att jag mer försöker slå på bollen istället för att slå ner på bollen?
D: Callaway Great Big Bertha Hawk Eye 11°
FW: Synchron II FW 5 (19°)
Järnset: Mizuno JPX-900 Forged 5-P
Wedgar: Cleveland CBX 50° + 58°
Putter: Donnay Golf Recision 1

Hcp: 24,7 (22/7-2018)
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

Hej,

Har varit en rätt passiv deltagare ett tag nu på forumet, men är väl dags att jag trillar in. Gillar dina inlägg så här kommer en nöt! :)

Mitt golfspelande har länge varit på en nivå där jag är "hyffsat nöjd" med att ligga där jag ligger. Klev ner på singel för några år sen, men nu händer inte mycket mer. Förra året blev det dock fart under galoscherna och både intresset och ambitionen sköt i höjden. Statistik har alltid intresserat mig och därmed är jag klar på vad mina brister/styrkor ligger rent teknik- och spelmässigt.

Men samtidigt börjar en olustig känsla ibland infinna sig, den rent mentala biten.

Jag ligger numera runt sju, men ambitionen är att kliva ner under fem på sikt. Dock är känslan att klara av att spela rundor runt 72-75 slag svår att få in. Jag är fortfarande för "nöjd" med att bryta 80-vallen. Förutom att arbeta med närspelet (som är min svagaste länk) - vilket mindset skall man ha?

Jag minns för en 10-15 år sen när jag låg länge runt 16-18 i hcp att gå ifrån att spela bogey-golf till par-golf var svårt att få in i huvudet.

/Calle
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

carl.nordqvist skrev:Hej,

Har varit en rätt passiv deltagare ett tag nu på forumet, men är väl dags att jag trillar in. Gillar dina inlägg så här kommer en nöt! :)

Mitt golfspelande har länge varit på en nivå där jag är "hyffsat nöjd" med att ligga där jag ligger. Klev ner på singel för några år sen, men nu händer inte mycket mer. Förra året blev det dock fart under galoscherna och både intresset och ambitionen sköt i höjden. Statistik har alltid intresserat mig och därmed är jag klar på vad mina brister/styrkor ligger rent teknik- och spelmässigt.

Men samtidigt börjar en olustig känsla ibland infinna sig, den rent mentala biten.

Jag ligger numera runt sju, men ambitionen är att kliva ner under fem på sikt. Dock är känslan att klara av att spela rundor runt 72-75 slag svår att få in. Jag är fortfarande för "nöjd" med att bryta 80-vallen. Förutom att arbeta med närspelet (som är min svagaste länk) - vilket mindset skall man ha?

Jag minns för en 10-15 år sen när jag låg länge runt 16-18 i hcp att gå ifrån att spela bogey-golf till par-golf var svårt att få in i huvudet.

/Calle
För mig när jag gick 10 -> 4 så kan jag säga att nyckeln var att ha bollen i spel och kunna scrambla. Sikta på par, men gå för birdies på lite enklare hål.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
carl.nordqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 jul 2017, 12:24

Erikxson skrev:
För mig när jag gick 10 -> 4 så kan jag säga att nyckeln var att ha bollen i spel och kunna scrambla. Sikta på par, men gå för birdies på lite enklare hål.
Detta.

Jag kan räkna ihop otal rundor där jag gått på runt 80, men pliktat 3-4 slag pga dålig spelstrategi/dålig teknik med driver. Sen har jag numera insett att drivern (snarare skaftet) är trasig, så den är numera arkiverad i garaget i väntan på nytt inköp.

Bra tips.
Skriv svar