Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

effe skrev: 21 aug 2019, 07:34 Vad skulle du säga man behöver ha för slag i sin repertoar? Jag tänker att de finns två syften med att ha flera olika slag i sig. Dels i syftet att riskminimera och skapa bättre förutsättningar för att skjuta bra samt för att få mer förståelse för svingen och därmed kontrollen över bollen?

Vart säger du gränsen går för att bara vara "coola" slag att slå utan vidare större praktisk nytta (givet amatörgolfare)?

Vid vilken hcp-nivå bör dessa finnas, eller man kan börja försöka hantera dem?

Vilka slag har du själv som du använder dig av?


Jag förutsätter att man har någon form av stockshot.
En bra fråga som hobbygolfaren ofta överskattar. Till över 90% bör du använda ett stockshot. När du kommer ner runt lågt singel-HCP kan det vara lönt att börja lägga energin på att kontrollera olika bollflykter med avsikten att skjuta en lägre score. Jag har träffat alldeles för många golfare som redan vid HCP 15 börjar fundera över att blanda draw och fade, gör det inte.

Gränsen spelmässigt kommer ju när du faktiskt måste börja jaga pinnar för att skjuta en bra score, då kanske HCP runt 3-4 är en bra gräns. Är du exempelvis över 10 handlar det ju bara om att träffa greenerna överhuvudtaget. Jag själv använder mig av en draw i mina stock shots idag och slår en fade de gånger jag behöver slå runt något. Då räknar jag dock inte in höga eller låga slag vilket de flesta golfare kan lösa i teorin åtminstone.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 22 aug 2019, 06:36
effe skrev: 21 aug 2019, 07:34 Vad skulle du säga man behöver ha för slag i sin repertoar? Jag tänker att de finns två syften med att ha flera olika slag i sig. Dels i syftet att riskminimera och skapa bättre förutsättningar för att skjuta bra samt för att få mer förståelse för svingen och därmed kontrollen över bollen?

Vart säger du gränsen går för att bara vara "coola" slag att slå utan vidare större praktisk nytta (givet amatörgolfare)?

Vid vilken hcp-nivå bör dessa finnas, eller man kan börja försöka hantera dem?

Vilka slag har du själv som du använder dig av?


Jag förutsätter att man har någon form av stockshot.
En bra fråga som hobbygolfaren ofta överskattar. Till över 90% bör du använda ett stockshot. När du kommer ner runt lågt singel-HCP kan det vara lönt att börja lägga energin på att kontrollera olika bollflykter med avsikten att skjuta en lägre score. Jag har träffat alldeles för många golfare som redan vid HCP 15 börjar fundera över att blanda draw och fade, gör det inte.

Gränsen spelmässigt kommer ju när du faktiskt måste börja jaga pinnar för att skjuta en bra score, då kanske HCP runt 3-4 är en bra gräns. Är du exempelvis över 10 handlar det ju bara om att träffa greenerna överhuvudtaget. Jag själv använder mig av en draw i mina stock shots idag och slår en fade de gånger jag behöver slå runt något. Då räknar jag dock inte in höga eller låga slag vilket de flesta golfare kan lösa i teorin åtminstone.
Men att kunna skruva bollen åt båda hållen med driver/långa järn/utslagsklubba borde ger mer fördel än att skruva in inspelen mot flaggor? Och det kan väl vara värt att lära sig som medelhandicappare? Även om det i praktien egentligen är för svårt...
Hcp: ~12
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Vid vilket hcp är det värt att lära sig kontrollera sidskruv? 6?
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:
MaxP skrev: 22 aug 2019, 06:36
effe skrev: 21 aug 2019, 07:34 Vad skulle du säga man behöver ha för slag i sin repertoar? Jag tänker att de finns två syften med att ha flera olika slag i sig. Dels i syftet att riskminimera och skapa bättre förutsättningar för att skjuta bra samt för att få mer förståelse för svingen och därmed kontrollen över bollen?

Vart säger du gränsen går för att bara vara "coola" slag att slå utan vidare större praktisk nytta (givet amatörgolfare)?

Vid vilken hcp-nivå bör dessa finnas, eller man kan börja försöka hantera dem?

Vilka slag har du själv som du använder dig av?


Jag förutsätter att man har någon form av stockshot.
En bra fråga som hobbygolfaren ofta överskattar. Till över 90% bör du använda ett stockshot. När du kommer ner runt lågt singel-HCP kan det vara lönt att börja lägga energin på att kontrollera olika bollflykter med avsikten att skjuta en lägre score. Jag har träffat alldeles för många golfare som redan vid HCP 15 börjar fundera över att blanda draw och fade, gör det inte.

Gränsen spelmässigt kommer ju när du faktiskt måste börja jaga pinnar för att skjuta en bra score, då kanske HCP runt 3-4 är en bra gräns. Är du exempelvis över 10 handlar det ju bara om att träffa greenerna överhuvudtaget. Jag själv använder mig av en draw i mina stock shots idag och slår en fade de gånger jag behöver slå runt något. Då räknar jag dock inte in höga eller låga slag vilket de flesta golfare kan lösa i teorin åtminstone.
Men att kunna skruva bollen åt båda hållen med driver/långa järn/utslagsklubba borde ger mer fördel än att skruva in inspelen mot flaggor? Och det kan väl vara värt att lära sig som medelhandicappare? Även om det i praktien egentligen är för svårt...

Är väll bättre att lära sig upprepa och ha ett stockshot som fungerar. Kan man inte upprepa ett slag hjälper det ju inte att ”kunna” skruva åt alla håll om man ändå inte vet vad resultatet blir.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 22 aug 2019, 14:28
Men att kunna skruva bollen åt båda hållen med driver/långa järn/utslagsklubba borde ger mer fördel än att skruva in inspelen mot flaggor? Och det kan väl vara värt att lära sig som medelhandicappare? Även om det i praktien egentligen är för svårt...
För en medelhandicapare är det i mina ögon slöseri med tid att försöka lära sig kontrollera en bollflykt åt båda hållen även med utslagsklubbor. På den nivån bör träningen snarare gå till att faktiskt få ditt stockshot att fungera och bli pålitligt. Fördelen du nämner är extremt liten i förhållande till att investera tiden på t.ex. närspel och puttning. Finns det en tydlig dogleg där ex motsatt skruv från tee vore en bra idé så vore det enklaste att helt enkelt välja en annan klubba och ta sig vidare.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Anders skrev: 22 aug 2019, 19:35 Vid vilket hcp är det värt att lära sig kontrollera sidskruv? 6?
Tja, egentligen finns det väl ingen mall. Det viktigaste du kan lära dig är att få bollen nära flaggan med skruven du har. Återigen på en vanlig svensk golfbana är ofta inte greenerna så pass elaka att du måste ha en viss bollbana för att få bollen nära och i vissa specifika fall är det snarare klokare att bara köpa att du hamnar 8 meter ifrån på ett säkrare sätt så att säga.
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

MaxP skrev: 23 aug 2019, 07:10
Anders skrev: 22 aug 2019, 19:35 Vid vilket hcp är det värt att lära sig kontrollera sidskruv? 6?
Tja, egentligen finns det väl ingen mall. Det viktigaste du kan lära dig är att få bollen nära flaggan med skruven du har. Återigen på en vanlig svensk golfbana är ofta inte greenerna så pass elaka att du måste ha en viss bollbana för att få bollen nära och i vissa specifika fall är det snarare klokare att bara köpa att du hamnar 8 meter ifrån på ett säkrare sätt så att säga.
Har hcp ung 13 sen en skock decennier. Vinner alltid på att slå så rakt som möjligt. Försöker jag lägga på en fade blir det alltid för mycket eller för lite.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
chff
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2019, 11:19

Hej Max!

Jag har stora problem med hälträffar på driver, fw. Men mest driver, träffar mer eller mindre bara hälen hur jag än gör.. Ställer jag mig längre från bollen hjälper inte det. Kör med torrschampo på klubban så jag vet att det är ett stort problem för mig.

Järnklubborna träffar jag oftast väldigt bra.

Några tips, övningar jag kan ta med mig till rangen nästa gång?

Må väl! Och tar för möjligheten att få fråga i tråden :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

chff skrev: 14 dec 2019, 13:11 Hej Max!

Jag har stora problem med hälträffar på driver, fw. Men mest driver, träffar mer eller mindre bara hälen hur jag än gör.. Ställer jag mig längre från bollen hjälper inte det. Kör med torrschampo på klubban så jag vet att det är ett stort problem för mig.

Järnklubborna träffar jag oftast väldigt bra.

Några tips, övningar jag kan ta med mig till rangen nästa gång?

Må väl! Och tar för möjligheten att få fråga i tråden :)
https://www.youtube.com/watch?v=APK1iQex0bU
Funkar lika bra med driver exempelvis. (y)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MaxP skrev: 23 aug 2019, 07:07
Niklas skrev: 22 aug 2019, 14:28
Men att kunna skruva bollen åt båda hållen med driver/långa järn/utslagsklubba borde ger mer fördel än att skruva in inspelen mot flaggor? Och det kan väl vara värt att lära sig som medelhandicappare? Även om det i praktien egentligen är för svårt...
För en medelhandicapare är det i mina ögon slöseri med tid att försöka lära sig kontrollera en bollflykt åt båda hållen även med utslagsklubbor. På den nivån bör träningen snarare gå till att faktiskt få ditt stockshot att fungera och bli pålitligt. Fördelen du nämner är extremt liten i förhållande till att investera tiden på t.ex. närspel och puttning. Finns det en tydlig dogleg där ex motsatt skruv från tee vore en bra idé så vore det enklaste att helt enkelt välja en annan klubba och ta sig vidare.
När jag började spela gick det raskt nedåt. Inte mycket var ”by the book” men med en lätt pushdraw funkade det ändå. Runt hcp,6-7 började jag försöka lära mig att slå riktiga golfslag och det lyckades sådär. Fw5 och korta wedgar fick ett lyft men den gamla j1:an blev helt ospelbar.

Idag (har varit nere o vänt på 3.5) är mitt stockshot lite borta. Jag slår fortfarande enklast en draw och missar är åt det hållet men själva säkerheten och förtroendet är borta. Järnen trilskas och går på tok för lågt men mitt största ”problem” idag är att jag vet exakt hur jag ska göra när det går ”snett” men det blir inget konsekvent av det. Lite 57 channels and nothings on. :oops:

Ang. Skruv:
Jag slår ”enkelt” en fade eller draw med alla träklubbor (inkl. driver) och det är en fördel.
Jag tänker att det beror mer på hur man lär sig slå ”skruven” än om det nödvändigtvis tar något från det övr. spelet. Möjligen är jag färgad av jag själv slår med en stabil teknik som ger lite kortare slag än vad som är möjligt.

Jag kan ju skriva hur enkelt jag går tillväga...
Jag ställer upp lika, adresserar lika och svingar lika.
Det enda jag gör är att hålla releasen med övre handen vid en fade och dra till bollen med den nedre handen för en draw. I mitt huvud är det bara ”vänster” för fade och ”höger” för draw (högerspelare).
Jag har testat drawvarianten på mååånga frågande kompisar och alla lyckas. Problemet de har är dessvärre att deras händer är överaktiva och då även på fel sätt. Trots det funkar det, rent tekniskt, med ”mitt” tänk men resultaten blir ibland överdrivna.

Egon
Skriv svar