Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

MaxP skrev:
Ringman76 skrev:Hallå Max.
Behöver lite hjälp.
Spelar med stiffskaft i alla mina klubbor.
Har ändrat hur jag håller klubban i händerna detta året och slår mycket rakare å längre.
Men tyvärr har jag tappat spelet med drivern sen jag byte.
Förut va drivern min bästa klubba, men nu går det bara åt vänster in i skogen. (Bokstavligt)
Så den används inte alls under mitt spel.
Ska man inte hålla drivern likadant som man håller övriga klubbor??
Är högerspelare!!
Tack på förhand!!
//Jörgen
Hej Jörgen,

Både ja och nej. Den bör gå utan problem att slå som alla andra klubbor. Men det är också en väldigt annorlunda klubba vilket kan vara värt att ta en extra tänk på dvs ett annat grepp. Det är inte ovanligt att jag rekommenderar spelare att testa annat grepp med drivern än resten av klubborna. //Max
Tack för svaret!!
Då ska jag ställa mig på ranchen på fredag å bara prova mig fram med drivern.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
mara78
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 okt 2016, 18:18

Hej

Som nybörjare på hcp 37. Spelat ett par månader så har jag lite funderingar. Hoppas det går bra.

Blir ofta nyfiken och tittar upp för tidigt. Hur tränar jag på detta? Försöker tänka på detta under swingen och det går bra ett tag men sen kommer flera slag som går åt pipan. Känns som jag toppar bollar ofta. Får nästan inga torvor alls när jag spelar. Är detta normalt? Får då och då riktigt fina träffar med järnen men helt plötsligt missar jag flera slag i rad.

Förstår att det är svårt att svara men uppskattar om du har några tips att ge mig.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

mara78 skrev:Hej

Som nybörjare på hcp 37. Spelat ett par månader så har jag lite funderingar. Hoppas det går bra.

Blir ofta nyfiken och tittar upp för tidigt. Hur tränar jag på detta? Försöker tänka på detta under swingen och det går bra ett tag men sen kommer flera slag som går åt pipan. Känns som jag toppar bollar ofta. Får nästan inga torvor alls när jag spelar. Är detta normalt? Får då och då riktigt fina träffar med järnen men helt plötsligt missar jag flera slag i rad.

Förstår att det är svårt att svara men uppskattar om du har några tips att ge mig.
Hej Mara78!

För det första förlåt för det månadslånga svaret - det har jag missat totalt.
Denna video förklarar nog bäst vad jag skulle vilja lära dig med ovanstående problem.


För övrigt en video jag är väldigt stolt över ;)
mara78
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 okt 2016, 18:18

Tack för svaret. Väldigt intressant. Det verkar vara lätt att säga att man tittade upp när man får ett dåligt slag.

Det är mina spelkamrater som har sagt detta till mig och jag har svalt betet.

Fick lite att fundera på. Viktöverföringen är nog en del av problemet.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

mara78 skrev:Tack för svaret. Väldigt intressant. Det verkar vara lätt att säga att man tittade upp när man får ett dåligt slag.

Det är mina spelkamrater som har sagt detta till mig och jag har svalt betet.

Fick lite att fundera på. Viktöverföringen är nog en del av problemet.
Det brukar vara spelkamraterna som tycker att de vet vad de pratar om ;)
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Hur viktigt är att hålla huvudet helt stilla/centrerat i svingen? När jag filmat min sving när jag står och provsvingar hemma så ser det bra ut. När jag filmat svinen ute på banan så följer huvudet med i baksvingen 10-15 cm från center. Jag drar oftast mina bollar till vänster. Kan "svajandet" var orsaken till det?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:Hur viktigt är att hålla huvudet helt stilla/centrerat i svingen? När jag filmat min sving när jag står och provsvingar hemma så ser det bra ut. När jag filmat svinen ute på banan så följer huvudet med i baksvingen 10-15 cm från center. Jag drar oftast mina bollar till vänster. Kan "svajandet" var orsaken till det?
Det är inte särskilt viktigt, någorlunda centrerat är självklart att föredra. Flyttar du dig 10cm bak för att sen flytta 10cm tillbaka är det inga problem egentligen - eller ja, inte nödvändigtvis. Är de kvar 10 cm bakom center lär du däremot få problem. Då kan en pull helt klart vara en av missarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev:
svingit skrev:Hur viktigt är att hålla huvudet helt stilla/centrerat i svingen? När jag filmat min sving när jag står och provsvingar hemma så ser det bra ut. När jag filmat svinen ute på banan så följer huvudet med i baksvingen 10-15 cm från center. Jag drar oftast mina bollar till vänster. Kan "svajandet" var orsaken till det?
Det är inte särskilt viktigt, någorlunda centrerat är självklart att föredra. Flyttar du dig 10cm bak för att sen flytta 10cm tillbaka är det inga problem egentligen - eller ja, inte nödvändigtvis. Är de kvar 10 cm bakom center lär du däremot få problem. Då kan en pull helt klart vara en av missarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack för svaret. Som du säger så kanske det inte är några problem då jag alltid kommer tillbaka till center. Varför jag undra var för att klubbens pro påpekade att jag ska ha huvudet centrerat och föreställa mig att det roterar på en axel som går rakt igenom kroppen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:
Tack för svaret. Som du säger så kanske det inte är några problem då jag alltid kommer tillbaka till center. Varför jag undra var för att klubbens pro påpekade att jag ska ha huvudet centrerat och föreställa mig att det roterar på en axel som går rakt igenom kroppen.
Det du beskriver är ett populärt sätt att beskriva just rotationsrörelsen som gärna kan glömmas bort om vi har för mycket sidorörelse så det är ofta ett väldigt bra tips.
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Tjena Max!

Har nyss hittat hit och tagit del av allt fantastiskt material ni producerar, både här, på youtube och era poddar! Riktigt kul att lyssna på på morgonen på väg till jobbet. :D

Har en fråga: Finns det en generell anledning/fix för slice med driver? Är en ny golfare sedan oktober i förra året och slår alla mina järn mer eller mindre rakt hela tiden, men drivern går ständigt höger. Ett tag så mycket höger att jag aldrig kunde spela på egen fairway vilket gjorde det tråkigt för mig att ens gå ut på banan. Men fick lite hjälp av en erfaren golfare som bad mig testa att "gå igenom hela slaget" mer och inte stanna efter bollträff, vilket gjorde att jag direkt fick mycket rakare slag. Men jag vill helt och hållet ta bort slice ur mitt spel då det är det absolut tråkigaste som finns. Antar att du nästan måste se mig slå för att förstå varför men tänkte att jag kastar ut frågan iaf. Tack på förhand! :)

(P.S. Slår nog ganska hårt då jag är custom fittad till b.la. stiffskaft i mina järn men har regular i drivern).
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar