Reverse spine angle/pivot.

Här snackar vi träning och övningar...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hallå,

Jag försöker få bort min reverse spine/överkropp lutar framåt mot mål. Jag har testat och testat, speglar, filmat osv. Hur har ni som haft detta problem gjort för att minska eller få bort det helt,tips?.

https://www.youtube.com/watch?v=_OVAVPTSIOk

Bild


Bild


För min del så verkar det överkroppen och huvudet gå framåt så fort jag börjar svingen.
Senast redigerad av trippelhej den 10 jun 2015, 20:44, redigerad totalt 1 gånger.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Har du någon bra video DTL?
Det första jag gör med elever som har liknande problem är annars att korta svingarna till känslan att det vänder när vänster arm är parallellt med marken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Har du någon bra video DTL?
Det första jag gör med elever som har liknande problem är annars att korta svingarna till känslan att det vänder när vänster arm är parallellt med marken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Här är två klipp, översta är senaste

https://www.youtube.com/watch?v=9lVaWUSLYUA

https://www.youtube.com/watch?v=QM9Rexl3Uag
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Om du provar starta bandvagnen med armar och överkropp istället för höften kan det nog vara lättare för dig att hålla position på toppen. Då bör inte överkroppen behöva jaga ikapp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Fick lite tid igår och testade lite.

vanligt

Bild

test

Bild

Bild

Bild

Kladdade ner lite linjer också.

Enligt mig verkar det som att bild nummer två/fyra är att föredra.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

När jag kikar på bilderna så ser det ut som att du behöver jobba lite på din rotation/seperation i över och underkropp. Du har helt rätt i att bild 2 och 4 har klarat sig ifrån reverse spine angle, men enligt min mening tappar du istället underkroppen och även vad som ser ut att var hållningen i överkroppen också när du gör det.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:När jag kikar på bilderna så ser det ut som att du behöver jobba lite på din rotation/seperation i över och underkropp. Du har helt rätt i att bild 2 och 4 har klarat sig ifrån reverse spine angle, men enligt min mening tappar du istället underkroppen och även vad som ser ut att var hållningen i överkroppen också när du gör det.
Menar du att seperationen är för liten?. mera vridning i överkroppen eller?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Seperationen ser lite besvärlig ut när du försöker hålla kroppen bakom dig. Som om att rotationen blir lidande när höften inte rör sig lika mycket i sidled vilket jag vill skylla på dålig seperationsförmåga.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Okej, så vad skulle du vilja se ?.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Okej, så vad skulle du vilja se ?.
Underkroppen på bild 1 men överkroppsrotationen från bild 2!
Skriv svar