Övningar för mer längd

Här snackar vi träning och övningar...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:Longdrivingkillarna slår upp på bollen och släpper ut handlederna tidigt, jämfört med proffsen på tex PGA-touren som slår ned på bollen och håller kvar handlederna så länge de kan.

Bra video som förklarar:
Finns ju endel att förklara. För att klargöra vem som gör vad, Longdrive gubbarna slår upp för att deras loft är runt 4-5 grader. Ger du en 10graders klubba slår de antagligen inte upp i närheten. Har hört flera longdrive gubbar säga att de måste slå upp och pega bollen väldigt högt. Säg de till en person med 10,5 graders driver och de slår högre än vad de slår långt. Notera att detta är en förklaring på varför. På PGA touren slår många(de flesta?)ner med drivern men de finns flera som slår upp. Detta ä missvisande, kolla inte på Pga touren enbart, ta en titt på LPGA och där slår de flesta runt 3 grader upp. Detta med att slå upp och ner har mycket med sving hastigheten.

För att gå vidare till klippet. Hur många medelgolfare har för mycket lag?. Antagligen nära noll. Att släppa laget kommer för de flesta betyda flipp, dålig viktförflyttning osv. För han fungerar det säkert men då är han 10tals mph snabbare i sin sving.

Så klippet rekommenderar jag inte, finns många andra bättre klipp att se om man vill slå upp på bollen.

Jag personligen kan tycka att jag slår lika långt oavsett om jag försöker slå upp eller lite neråt, uppåt = längre carry, neråt eller lägre = kortare men mera rull. Går jag neråt i loft så måste jag slå upp för att få bollen att flyga.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Finns ju endel att förklara. För att klargöra vem som gör vad, Longdrive gubbarna slår upp för att deras loft är runt 4-5 grader. Ger du en 10graders klubba slår de antagligen inte upp i närheten. Har hört flera longdrive gubbar säga att de måste slå upp och pega bollen väldigt högt. Säg de till en person med 10,5 graders driver och de slår högre än vad de slår långt. Notera att detta är en förklaring på varför. På PGA touren slår många(de flesta?)ner med drivern men de finns flera som slår upp. Detta ä missvisande, kolla inte på Pga touren enbart, ta en titt på LPGA och där slår de flesta runt 3 grader upp. Detta med att slå upp och ner har mycket med sving hastigheten.

För att gå vidare till klippet. Hur många medelgolfare har för mycket lag?. Antagligen nära noll. Att släppa laget kommer för de flesta betyda flipp, dålig viktförflyttning osv. För han fungerar det säkert men då är han 10tals mph snabbare i sin sving.

Så klippet rekommenderar jag inte, finns många andra bättre klipp att se om man vill slå upp på bollen.
Snittet på PGA-touren är minus så jag skulle vilja påstå att de flesta av dem slår ned på bollen även om det självklart finns några som slår uppåt.

Tjejerna har vad jag vet ofta lägre loft än herrarna eftersom de måste slå upp på bollen pga den lägre svinghastigheten. Då har de nog ändå bättre fart på klubbhuvudet än den svenske medelgolfaren så att slå upp på bollen känns ändå som något de flesta av oss borde eftersträva.

Såg nyligen en video med Mark Crossfield och Andrew Rice där de betonade vikten av att slå upp på bollen. Driverhuvudets lägsta punkt skulle enligt dem vara kanske 1-2 dm före bollen. Har själv testat och upplever att jag får bättre höjd men just nu tränar jag på att bara få i väg bollen rakt och träffa rätt på klubbhuvudet. Att slå mer upp på bollen får bli nästa steg :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Finns ju endel att förklara. För att klargöra vem som gör vad, Longdrive gubbarna slår upp för att deras loft är runt 4-5 grader. Ger du en 10graders klubba slår de antagligen inte upp i närheten. Har hört flera longdrive gubbar säga att de måste slå upp och pega bollen väldigt högt. Säg de till en person med 10,5 graders driver och de slår högre än vad de slår långt. Notera att detta är en förklaring på varför. På PGA touren slår många(de flesta?)ner med drivern men de finns flera som slår upp. Detta ä missvisande, kolla inte på Pga touren enbart, ta en titt på LPGA och där slår de flesta runt 3 grader upp. Detta med att slå upp och ner har mycket med sving hastigheten.

För att gå vidare till klippet. Hur många medelgolfare har för mycket lag?. Antagligen nära noll. Att släppa laget kommer för de flesta betyda flipp, dålig viktförflyttning osv. För han fungerar det säkert men då är han 10tals mph snabbare i sin sving.

Så klippet rekommenderar jag inte, finns många andra bättre klipp att se om man vill slå upp på bollen.
Snittet på PGA-touren är minus så jag skulle vilja påstå att de flesta av dem slår ned på bollen även om det självklart finns några som slår uppåt.
Tjejerna har vad jag vet ofta lägre loft än herrarna eftersom de måste slå upp på bollen pga den lägre svinghastigheten. Då har de nog ändå bättre fart på klubbhuvudet än den svenske medelgolfaren så att slå upp på bollen känns ändå som något de flesta av oss borde eftersträva.
Killarna slår oftast vad jag vet neråt för att få bättre kontroll och inte längd

Tjerernas medel sving hastighet är 94mph vilket jag tror många kommer upp i, sen så brukar ju folk säga att man ska öka loftet och inte sänka det.
Såg nyligen en video med Mark Crossfield och Andrew Rice där de betonade vikten av att slå upp på bollen. Driverhuvudets lägsta punkt skulle enligt dem vara kanske 1-2 dm före bollen. Har själv testat och upplever att jag får bättre höjd men just nu tränar jag på att bara få i väg bollen rakt och träffa rätt på klubbhuvudet. Att slå mer upp på bollen får bli nästa steg :)
Jag tror personligen att driver och sving spelar stor roll här, förra året kunde jag ibland ta torva med drivern och detta efter bollen, idag slår jag 0 grader eller + och jag har inte ökat någon märkbar längd. Har detta år testat endel drivers och vissa måste jag slå upp för att få iväg bollen andra kan jag slå lite neråt.

Jag kan ha 2 olika bollbanor idag med min driver, där jag slår lite upp eller lite ner och totalt sett är längden samma. Titta på bilden i länken. Slår jag upp får jag bollbana b eller c, slår jag lite ner kan jag få a. Slår jag b eller c får jag längre carry men lite rull, slår jag a får jag kortare carry men längre rull.

Var på rangen när Callaway var där och testade lite och då kunde jag slå upp och få a, slog jag neråt gick det betydligt kortare. Vad jag försöker säga är att för mig personligen verkar det inte spela så stor roll med min driver men andra drivers kan fungera. Skaft är även väldigt viktigt.

https://djwattsgolf.files.wordpress.com ... flight.jpg
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag ska inte störa er i diskussionen mer än att lägga in en viktig detalj i allt detta (två faktiskt), den första är som Sandstream redan sagt. LPGA slår ett par grader upp på bollen och de har bra högre svinghastighet än gemene medelgolfare. Men det som är viktigast i denna diskussion är "feel vs real", många gånger har jag spelare framför mig som anser att de slår upp på bollen med drivern men launch monitorn säger en helt annan sak.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Jag ska inte störa er i diskussionen mer än att lägga in en viktig detalj i allt detta (två faktiskt), den första är som Sandstream redan sagt. LPGA slår ett par grader upp på bollen och de har bra högre svinghastighet än gemene medelgolfare. Men det som är viktigast i denna diskussion är "feel vs real", många gånger har jag spelare framför mig som anser att de slår upp på bollen med drivern men launch monitorn säger en helt annan sak.
Oavsett vad LPGA spelarna har i svinghastighet så är det väl rättare att jämföra sig med LPGA än PGA. Jag tror absolut att folk tror de slår upp fast de slår ner.
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

MaxP skrev:Jag ska inte störa er i diskussionen mer än att lägga in en viktig detalj i allt detta (två faktiskt), den första är som Sandstream redan sagt. LPGA slår ett par grader upp på bollen och de har bra högre svinghastighet än gemene medelgolfare. Men det som är viktigast i denna diskussion är "feel vs real", många gånger har jag spelare framför mig som anser att de slår upp på bollen med drivern men launch monitorn säger en helt annan sak.
Jo tack, det blev man varse om när pron stod och garvade när han hade kopplat upp mig i sin Trackman! Hur jag än försökte så blev det negativ AoA.
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Jag ska inte störa er i diskussionen mer än att lägga in en viktig detalj i allt detta (två faktiskt), den första är som Sandstream redan sagt. LPGA slår ett par grader upp på bollen och de har bra högre svinghastighet än gemene medelgolfare. Men det som är viktigast i denna diskussion är "feel vs real", många gånger har jag spelare framför mig som anser att de slår upp på bollen med drivern men launch monitorn säger en helt annan sak.
Det har jag också hunnit lära mig. Vad man faktiskt gör och vad man tror att man gör är ofta två helt olika saker :D

Den här videon kan vara värd att titta på angående att slå upp med drivern:

Skriv svar