Övningar för mer längd

Här snackar vi träning och övningar...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Försöker få ut lite mer längd i slagen jag har. Spelar just nu min järnsjua på 130m, skulle gärna ha upp den till 150.

Har varit på lektion och med lite teknikkorrigeringar fick där i trackman upp den till 140.

Undrar om det är någon som har koll på bra metoder för att våga lita på övningar, främst golftekniska där du inte har tillgång till ögonblicklig feedback i form av trackman eller flagga på green.

Och fråga 2, vilka muskler är det som jobbar hårdast i golfsvingen och ska jag träna dessa till att bli långa och utdragna eller korta och explosiva?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Försöker få ut lite mer längd i slagen jag har. Spelar just nu min järnsjua på 130m, skulle gärna ha upp den till 150.

Har varit på lektion och med lite teknikkorrigeringar fick där i trackman upp den till 140.

Undrar om det är någon som har koll på bra metoder för att våga lita på övningar, främst golftekniska där du inte har tillgång till ögonblicklig feedback i form av trackman eller flagga på green.

Och fråga 2, vilka muskler är det som jobbar hårdast i golfsvingen och ska jag träna dessa till att bli långa och utdragna eller korta och explosiva?
Vill du ha 20 meter mer ur din järnsjua så får du antingen titta på longdrive-killarna hur de gör rent tekniskt, eller så får du gå till gymmet.
Golfsvingen är en komplicerad rörelse som använder mängder av muskler, men ska vi dra ner det till de absolut viktigaste skulle jag säga rumpa, lår och magmuskulatur. Du vill ha dem explosiva och så snabba som möjligt.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Rotationen är viktig för att slå långt, man känner vissa dagar när man är seg i kroppen och bara svingar med armarna att slagen inte alls är i samma längd.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Nja, egentligen är det ju 10 meter jag vill ha ut då jag i nuvarande läge kan få ut 140 med viss teknikträning. Men hur gör jag för att kunna träna tekniken och lita på att jag gör rätt?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Om bollen går dit du vill med den klubban du vill så finns det inget rätt eller fel :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Hur viktiga är handledernas cock-uncocking för längden?

Får för mig att mer eller mindre stela handleder (som jag tyvärr fortfarande spelar med) är väldigt negativt för klubbhuvudets hastighet vid bollträffen eftersom att svinghastigheten då nästan bara beror på armar och övrig kroppsrotation...?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:Hur viktiga är handledernas cock-uncocking för längden?

Får för mig att mer eller mindre stela handleder (som jag tyvärr fortfarande spelar med) är väldigt negativt för klubbhuvudets hastighet vid bollträffen eftersom att svinghastigheten då nästan bara beror på armar och övrig kroppsrotation...?
En korrekt wrist-cock samt release kommer hjälpa till mycket med att överföra energi från kroppen ut i klubban. Men det gäller att det sker naturligt och inte som en påtvingad rörelse.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:En korrekt wrist-cock samt release kommer hjälpa till mycket med att överföra energi från kroppen ut i klubban. Men det gäller att det sker naturligt och inte som en påtvingad rörelse.
Så jag uppfattat det också. När jag försöker få till det blir det en onaturlig rörelse som inte sker i timing med övriga svingen, så bollträffen blir som om det vore första gången jag testar att slå ett golfslag. När jag svingar i luften känns det dock ganska naturligt. Det får bli något för vinterns mörka, långa rangesessioner att träna på.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Teknikmässigt har jag en tendens att släppa på handlederna lite tidigt. Då får jag något som liknar en skopning även fast jag slår ner på bollen. Vilket gör att jag adderar loft ökar spinnen och tappar kraft. Lägg där till att jag är en naturlig fade-spelare så förstår ni nog att bara teknik nog kan lägga till en 15-20 meter. Har en attackvinkel på -5 grader på typ alla klubbor, även driver.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Longdrivingkillarna slår upp på bollen och släpper ut handlederna tidigt, jämfört med proffsen på tex PGA-touren som slår ned på bollen och håller kvar handlederna så länge de kan.

Bra video som förklarar:
Skriv svar