"Det perfekta träningspasset"

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag har läst mycket om träning (vilket inte är så konstigt) under de senaste veckorna här på forumet vilket fick mig att vilja skriva av mig lite om det jag kan i området. Detta är första delen i en bloggserie som jag planerar att skriva på Golfway men jag tänkte dela med mig av den till er för att se vad ni tycker.

Konsten att träna
”Varför spelar jag bättre på rangen/övningsområdet än jag gör på banan?” Känner du igen frågan? Jag skulle säga att det är den vanligaste frågan jag får höra från spelare av alla nivåer. Det är också egentligen anledningen till varför jag började studera motorisk inlärning, vi som golfspelare missade något stort. Bloggserien det perfekta träningspasset kommer fokusera på hur vi faktiskt tränar för att prestera på golfbanan. För alla har vi samma mål, den tid vi lägger ner på vår träning är till för att förbättra vår prestation på golfbanan.

Två sätt att träna
Det första du måste lära dig är att det finns två olika sätt att träna. Båda två har sin tid och sin plats beroende på vad du vill uppnå med din träning men kan praktiskt taget vara förödande om du väljer fel träningssätt med fel mål. De olika träningssätten kanske du har hört talas om förut. Det ena innebär att du repeterar samma sak om och om igen, samma mål, samma klubba, samma slag. Den så kallade blockträningen. Det andra träningssättet är raka motsatsen, varje gång en ny klubba, ett nytt slag eller ett nytt mål – den slumpmässiga träningen.

Blockträningen (skämtsamt kallad blockerad träning) är vad de flesta av oss använder oss av när vi tränar. Vi slår järnsjuor om och om igen tills det känns bra och vi träffar vårt mål, vi slår samma chip tio gånger i rad och försöker ha ett visst antal tillräckligt nära. Det är denna träningsform som får oss att tro att vi är bra, det är den som får oss tro att vi lärt oss någonting och det är den som ofta får oss att bli sämre. Du läste rätt, det finns till och med forskning som visar på att blockträning påverkar prestationen negativt.

Den slumpmässiga träningen är den obekväma träningen som kräver mycket av dig som spelare. Det är träningen som vi sällan gör, väljer nya mål och nya slag efter varenda slag vi slår oavsett om det är drives eller chippar. Det är denna träningsform som får oss att träna som vi spelar, utmanar oss för varje slag och stundtals får oss att tvivla på vår förmåga. Men oavsett hur prestationen är på träning är det denna träningsform som innebär resultat när du faktiskt spelar.

Det perfekta träningspasset
Som sagt har båda träningssätten sin tid och sin plats men det kräver att du har en klar plan för ditt spel. Denna bloggserie ska hjälpa dig förstå vad som ligger bakom det perfekta träningspasset, men även hjälpa dig med konkreta tips på hur du ska bygga upp din träning för att spela lika bra på banan som du gör på rangen eller träningsområdet.

Att träna bra är en konst som kräver kunskap, förståelse och en god planering. Alla delar kommer jag ge dig genom denna bloggserie. Kommande delar kommer att gå mer på djupet av varje träningssätt och när det är en bra idé att använda. Avslutningsvis undrar jag – hur tränar du idag?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det här ser jag fram emot att läsa mer av Max! :)

Jag blocktränar. Slår en 58 mot en green 80 meter bort 10 gånger, sen en PW mot en green 115 meter bort 10 gånger, sen en...

Det ger mig ett bra självförtroende men hjälper mig inte ett dyft ute på banan där jag bara får 1 chans med varje slag.
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Håller med ovanstående talare, ska bli intressant att följa! :)

På rangen så blocktränar jag bara, tar en klubba och ett mål och kör tills det känns bra, för att sedan byta till nästa target och klubba. På puttinggreenen däremot så slår jag max två puttar mot samma mål, beroende på hur många det är på green. Är jag ensam så plockar jag i princip alltid fram tre bollar och slår mot tre olika flaggor på olika avstånd.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag har ändrat lite grann på rangen.

pw-j8 oftast 2-4 bollar mot 3 mål +1 valfri

j7-hyb4 4+ bollar 3 mål + draws och fades mot samma mål

Med mål menar jag 1 vänster 1 rakt och 1 höger enligt rangemattan.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Väldigt bra Max!



Skickas från min iPhone via Tapatalk
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Mycket bra skrivet! Träning ska inte vara för bekvämt;-) Jag gillar att göra olika saker hela tiden, Har ibland "spelat" närspelsträningen genom att låtsas (tänker mig hålen i huvudet) och spela inspelen från den föregående rundan, t.ex de sista 9 hålen eller valt de "värsta" för att se hur jag kan bli bättre på de lägen jag skaffat mig, då kan det se ut så här,
först spelar jag hålet som jag hamnade,

PW - inspel i bunker (eller nära buskar eller var man hamnade) Varför hamnade jag där, vad var orsaken?
54° - Hur löser jag inspelet?, vilka problem har jag utsatt mig för?
54° - chip in mot hål, målet är att lägga mig inom det puttavstånd där jag känner mig säker att sätta den (eller allra helst att sätta den i kopp direkt :-) )

Sen spelar jag hålet med den nya erfarenheten (lite som att jämföra olika idéer om spelstrategi)
då kan det se ut så här,
7i - låg rullchip/pitch mot vänster sida
GW - mot hål
1 putt

Uppvärmning däremot blir ju en typisk block(erad) träning ;)
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant BTB, låter som du har koll på läget. Angående uppvärmning är det en helt annan sak då vårt mål bör vara att komma igång snarare än att träna på något rent tekniskt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Intressant BTB, låter som du har koll på läget. Angående uppvärmning är det en helt annan sak då vårt mål bör vara att komma igång snarare än att träna på något rent tekniskt.
När det gäller uppvärmningen så tror jag att jag gör helt fel. Jag står nämligen och filar på tekniken och provar olika lösningar för att det ska kännas bra innan jag går till första tee. Som du skriver borde det bara vara en uppvärmning men när man inte har en konsekvent sving är det svårt att låta bli att fokusera på detaljer och ändra dem innan man går ut.

Skulle säga att mitt största problem på banan är att lita på det arbete jag gjort på rangen. Om jag nu slår jättebra slag på rangen när jag fokuserar på tex releasen, varför i hela friden är det 10 minuter senare så svårt att få hjärnan och förstå att den ska göra likadant?
Frustrerande! :(
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Intressant BTB, låter som du har koll på läget. Angående uppvärmning är det en helt annan sak då vårt mål bör vara att komma igång snarare än att träna på något rent tekniskt.
När det gäller uppvärmningen så tror jag att jag gör helt fel. Jag står nämligen och filar på tekniken och provar olika lösningar för att det ska kännas bra innan jag går till första tee. Som du skriver borde det bara vara en uppvärmning men när man inte har en konsekvent sving är det svårt att låta bli att fokusera på detaljer och ändra dem innan man går ut.

Skulle säga att mitt största problem på banan är att lita på det arbete jag gjort på rangen. Om jag nu slår jättebra slag på rangen när jag fokuserar på tex releasen, varför i hela friden är det 10 minuter senare så svårt att få hjärnan och förstå att den ska göra likadant?
Frustrerande! :(
Problemet många gånger är vad du riktar fokus på och/eller hur du riktar ditt fokus på banan gentemot träning och så vidare. Fokus i sig ligger nära detta ämne men är väl värt sitt eget, det tror jag grabbarna som är med på Online Coachningen tycker också.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Typexempel i dag! :(

Slår okej på rangen och i början av rundan, sen kommer en svacka och jag spelar inte bra förrän sista 3-4 hålen.
Går direkt till rangen efteråt och "hittar tillbaka" till de slag jag vill slå.

Märkte att det gick bättre på slutet mycket för att jag tog det lugnare och pausade lite i baksvingen istället för att stressa.
Skriv svar