"Det perfekta träningspasset"

Här snackar vi träning och övningar...
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Sandstream skrev:Typexempel i dag! :(

Slår okej på rangen och i början av rundan, sen kommer en svacka och jag spelar inte bra förrän sista 3-4 hålen.
Går direkt till rangen efteråt och "hittar tillbaka" till de slag jag vill slå.

Märkte att det gick bättre på slutet mycket för att jag tog det lugnare och pausade lite i baksvingen istället för att stressa.

Precis samma för mig igår på Täby, visserligen var det en sällskapsrunda med en polare jag inte träffat på länge och det blev mer snack än golf om man säger som så.

I min uppvärmning tänker jag så här:
I bilen på väg till banan värmer jag handleder och stretchar underarmar då är det fixat när man kommer fram. (nördvarning här ;-)
Sen mobilisera muskelgrupper och rörlighet innan man börjar slå bollar, har jag tid joggar jag lite grann så man får hela kroppen lite varmare.
Några bollar på rangen för att få in känslan och rytmen (5-10 st med PW eller 9). här håller jag koll på mina armar och höfter. överdriver gärna rörelserna.
Därefter fokuserade slag på specifika mål och kollar bollbana, slår jag höger- eller vänsterskruv, hur känns bollträffen? Hur mår driver? 3w och Hybrid? Kan jag undvika matta och slå på gräs istället gör jag det. Rundan går ju på gräs...
Det brukar bli cirka 3-4 bollar per klubba.
Målet med uppvärmningen för min del, är att få en skön känsla i svingen innan start och ofta bestämmer jag även vilken klubba jag ska slå ut med på första tee när jag provar långa klubborna.

För mig är det viktigt att greppet känns skönt när jag slår och att jag håller ihop armarna på ett bra sätt ( brukar slarva med det) det är det enda jag har fokus på under uppvärmning som jag korrigerar!

Sen puttningen där mäter jag upp avstånd, typ 2, 4, 6, 8 meter sätter upp peggar och puttar strax förbi, Här känner jag av längdkänslan uppför och nerför. Efter det blir det att sätta puttar på dessa avstånd varav den första upp till cirka 1,5 - 2 meter med målet att sätta dessa. De övriga avstånden kan jag leva med tvåputt. Målet med en runda är att aldrig treputta.

Chipuppvärmning gör jag med två klubbor, 50° (ibland PW, min är 46°) och 54° eller 58° och vanligtvis från tjockruff och upp- och nedförslägen samt frän FW-klipphöjd, mängden varierar. ibland inget och ibland rätt mycket

Allt tar cirka 1 timme

Sen finns det en sak till som jag brukar göra som en del av uppvärmningen, det görs på lite olika platser men oftast gör jag det i samband med puttningen. Men även i bilen på väg till banan.
Det är "HRV-andning". Det går ut på att genom sin andning stabilisera sitt inre. Helt enkelt skapa ett välbefinnande och harmoni genom att mentalt förflytta sig dit genom andningsteknik. Detta trix kan alla göra men i början behövs stöd och feedback så "man vet" när man andas optimalt, den träningen behöver göras med en kunnig person först. Jag har haft tur att ha den typen av kompetens i min närhet och gillar det verkligen, det är också en del av uppvärmningen tycker jag. Vi vill ju alla må bra!
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

http://www.mxpgolf.se/det-perfekta-tran ... g-traning/

Del tre kom ut för ett par veckor sedan - här tror jag flest spelare har en del att lära!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:http://www.mxpgolf.se/det-perfekta-tran ... g-traning/

Del tre kom ut för ett par veckor sedan - här tror jag flest spelare har en del att lära!
Riktigt bra läsning!
Om du tänkt fortsätta serien skulle jag gärna se konkreta exempel på träningspass.

T.ex
Det perfekta träningspasset 1 / 2 / 3 Puttning
Det perfekta träningspasset 1 / 2 / 3 Chippar / finesswedge kort
Det perfekta träningspasset 1 / 2 / 3 Picthar / finesswedge lång
Det perfekta träningspasset 1 / 2 / 3 Drive

I varje inlägg kan du då tipsa om en blockvariant och en slumpmässig variant. T.ex Block, putta genom en gate. Slump, spindelvariant.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:
MaxP skrev:http://www.mxpgolf.se/det-perfekta-tran ... g-traning/

Del tre kom ut för ett par veckor sedan - här tror jag flest spelare har en del att lära!
Riktigt bra läsning!
Om du tänkt fortsätta serien skulle jag gärna se konkreta exempel på träningspass.

T.ex
Det perfekta träningspasset 1 / 2 / 3 Puttning
Det perfekta träningspasset 1 / 2 / 3 Chippar / finesswedge kort
Det perfekta träningspasset 1 / 2 / 3 Picthar / finesswedge lång
Det perfekta träningspasset 1 / 2 / 3 Drive

I varje inlägg kan du då tipsa om en blockvariant och en slumpmässig variant. T.ex Block, putta genom en gate. Slump, spindelvariant.
Tanken är att serien ska fortsätta framåt! Ska se till att få med ditt förslag.
Skriv svar