Video-lektioner med Max P

Här snackar vi träning och övningar...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev:Okej, har försökt jobba med några saker nu. Uppställning, brantare axlar och sving. Slår mycket bättre än när jag la upp första klippet, börjar även slå j6-7 bättre och rakare. Filmade lite idag och det ser ganska likadant ut, även om jag tycker jag känner ganska stor skillnad.


Var ensam så var svårt att filma, slår en j7 utan boll, detta klipp vanlig sving

https://www.youtube.com/watch?v=5UD6jCOjpD0

Här försöker jag få så brant uppsving som möjligt, vilket jag tycker lyckas.

https://www.youtube.com/watch?v=-loLdsMVFeo

Båda klippen så börjar jag nersvingen på samma sätt, har svårt att förstå hur jag ska komma ner rätt. Jag kan slå raka slag men kollar jag där bollen var så ser det ut som jag slagit 10-20m höger.

Söker tips, inte analys.
Hej igen Trippelhej,

Tyvärr har det varit väldigt mycket jobb nu inför och under Midsommar. Jag hoppas kunna genomföra din analys och lägga upp den under söndag eller måndag. Den som väntar på något gott som sagt ;)

//KN
Hej,

Du behöver inte göra en analys, ska försöka få ett bättre klipp. Antar att det tar en del tid att göra en analys så, vänta tills jag lägger upp ett bättre klipp.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
Hej,

Du behöver inte göra en analys, ska försöka få ett bättre klipp. Antar att det tar en del tid att göra en analys så, vänta tills jag lägger upp ett bättre klipp.
Då håller jag mig tills du har lagt upp en ny film helt enkelt.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Har nu varit och filmat, har fler klipp om ni/du tycker att något syns dåligt osv.


J7 Down The Line
https://www.youtube.com/watch?v=MyBjRsR7OqI

J7 Face On
https://www.youtube.com/watch?v=uV5oKpl__gw

Ser mycket fel men skulle vara väldigt kul och intressant att se en analys.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Har du några speciella problem du vill ha hjälp med eller bara en generell koll? Hoppas som sagt göra en analys imorgon eftermiddag!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:Har du några speciella problem du vill ha hjälp med eller bara en generell koll? Hoppas som sagt göra en analys imorgon eftermiddag!
Svinga mera brant, Tunna slag får jag rätt ofta, vad behövs för att jag ska slå lite längre, hur ska jag göra,hur ska det se ut, övningar osv.


Du får gärna ta upp övriga saker du tycker ser dåligt ut. Som sagt min flacka sving är nog viktigast. Du gör så mycket du tycker.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Trippelhej - Svinganalys - eko och förkylning förlåtes.

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=b8jLfwZ ... e=youtu.be[/Youtube]
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Ljudet försvann på slutet, eller är det bara för mig?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:Trippelhej - Svinganalys - eko och förkylning förlåtes.

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=b8jLfwZ ... e=youtu.be[/Youtube]
Väldigt intressant, tackar för analysen.

Ljudet försvann vid ungefär 13.30

Uppställning: Jag har försökt ändra på uppställning både rygg och ben/knä, men när jag väl filmar så ser det likadant ut...fick väldigt ont i ryggen också ett tag vilket kanske gör att jag inte vågar ändra för mycket. försöker förbättra uppställning varje dag.

Sway: Har aldrig filmat Face On fören nu så jag har aldrig märkt att jag haft sway, det är inget jag direkt känner, jag har siktpinnar och vet lite övningar, ska användas och ditt tips ska också prövas.

Flacka svingen: Har haft stora problem med hook/draw slag(flack sving då också), och har fått tips från pron att rulla/rotera händerna. Har däremot inte haft någon att direkt kolla om jag gör rätt, och jag tror jag roterar lite för snabbt och möjligen för mycket. Jag tycker det är väldigt svårt att se/känna hur flackt det faktiskt blir, kanske får bli en lektion om jag inte får till en brantare sving.

Något jag undrar över som du inte tog upp:

Är klubban för nära kroppen vid uppställning?
Varför får jag mycket tunna slag? Beror det på uppställningen?
Är greppet bra?

Får tacka igen för analysen, riktigt roligt och bra jobbat.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
KinG-NothinG skrev:Trippelhej - Svinganalys - eko och förkylning förlåtes.

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=b8jLfwZ ... e=youtu.be[/Youtube]
Väldigt intressant, tackar för analysen.

Ljudet försvann vid ungefär 13.30

Uppställning: Jag har försökt ändra på uppställning både rygg och ben/knä, men när jag väl filmar så ser det likadant ut...fick väldigt ont i ryggen också ett tag vilket kanske gör att jag inte vågar ändra för mycket. försöker förbättra uppställning varje dag.

Sway: Har aldrig filmat Face On fören nu så jag har aldrig märkt att jag haft sway, det är inget jag direkt känner, jag har siktpinnar och vet lite övningar, ska användas och ditt tips ska också prövas.

Flacka svingen: Har haft stora problem med hook/draw slag(flack sving då också), och har fått tips från pron att rulla/rotera händerna. Har däremot inte haft någon att direkt kolla om jag gör rätt, och jag tror jag roterar lite för snabbt och möjligen för mycket. Jag tycker det är väldigt svårt att se/känna hur flackt det faktiskt blir, kanske får bli en lektion om jag inte får till en brantare sving.

Något jag undrar över som du inte tog upp:

Är klubban för nära kroppen vid uppställning?
Varför får jag mycket tunna slag? Beror det på uppställningen?
Är greppet bra?

Får tacka igen för analysen, riktigt roligt och bra jobbat.
Uppställningen och din fråga om klubban är för nära kroppen är egentligen en och samma - du har klubban väldigt nära kroppen - MEN jag vill inte att du sträcker dig efter bollen och ur den synpunkten är klubban i "rätt" position. Om du inte kan bli mer framåtlutad tycker jag inte heller att dina händer ska komma längre ut från kroppen.

Som jag hoppas att jag nämner så skulle jag säga att 75% av dina tunna slag beror på din sway och den stora sidförflyttningen, där finns även en loss of posture som resultat som även den påverkar. Får du kontroll på din sway kommer bollträffen bli bättre och jämnare.

Nu vet jagi nte riktigt hur mycket som kom med ljdmässigt men vad som saknas i din baksving är ett lyft med händerna för att få dem i en bättre position, i dag blir det aldrig ett lyft utan en rullning av handleder och sen en rotation med ryggen, armarna behöver bli lite mer aktiva.

Hoppas du fick lite fler svar där.
Användarens profilbild
joakimhalvarsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 27 maj 2014, 17:23
Ort: Karlstad

Har du någon tid över för en analys? Tänkte slänga upp ett par videos med min sving under morgondagen! :)
Drive: Cobra AMP 9.5°
Spoon: Cobra AMP-Cell
Järn: Cobra AMP forged
Wedgar: Wishon 52°/56°
Putter: Taylor Made Spider
Bollar: Titleist Prov1X 2014
HCP: 2.0
Skriv svar