Video-lektioner med Max P

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Här är min sving när den är som bäst, i vintras efter ett par träningsessioner.
Har lite problem med att bollbanan blir väldigt hög och väldigt ofta med lite ofrivillig högerskruv.

Edit: kan tillägga att jag har ett handikapp på 9.7 men spelar väl just nu på 10-11 :)


Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag bidrar med dagens range-session!

Som en hyllning till samarbetet med Järnsjuan så tränade jag just J7. Just de här slagen landade inom tre fyra meter från 150 metersskylten jag siktade på...Vad tycks?



Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här kommer forumets första riktiga videoanalys!

Tack för den! Ska ut och rotera höfter och vinkla ut fötter snarast möjligen.

trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

JohanSGF skrev:Här kommer forumets första riktiga videoanalys!

Tack för den! Ska ut och rotera höfter och vinkla ut fötter snarast möjligen.

Riktigt trevligt, bra jobbat
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag hoppas kunna genomföra Kims i morgon eller under helgen, återkommer med den då.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Okej, har försökt jobba med några saker nu. Uppställning, brantare axlar och sving. Slår mycket bättre än när jag la upp första klippet, börjar även slå j6-7 bättre och rakare. Filmade lite idag och det ser ganska likadant ut, även om jag tycker jag känner ganska stor skillnad.


Var ensam så var svårt att filma, slår en j7 utan boll, detta klipp vanlig sving

https://www.youtube.com/watch?v=5UD6jCOjpD0

Här försöker jag få så brant uppsving som möjligt, vilket jag tycker lyckas.

https://www.youtube.com/watch?v=-loLdsMVFeo

Båda klippen så börjar jag nersvingen på samma sätt, har svårt att förstå hur jag ska komma ner rätt. Jag kan slå raka slag men kollar jag där bollen var så ser det ut som jag slagit 10-20m höger.

Söker tips, inte analys.
Senast redigerad av trippelhej den 13 jun 2014, 09:09, redigerad totalt 2 gång.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

kimf skrev:Här är min sving när den är som bäst, i vintras efter ett par träningsessioner.
Har lite problem med att bollbanan blir väldigt hög och väldigt ofta med lite ofrivillig högerskruv.

Edit: kan tillägga att jag har ett handikapp på 9.7 men spelar väl just nu på 10-11 :)


Här kommer din analys Kim - ursäkta något sömniga rösten, gordes nu på morgonkvisten!
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Hallå, Tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden öht!

Elak får du absolut vara, att jag ser ut som en golfspelare någon gång under svingen känns otroligt bra bara det. :)

Måste säga att det var en väldigt bra analys, med mycket bra tips och framförallt så tycker jag du lyckades förklara "varför" på ett väldigt bra sätt också.

Du har helt rätt i att jag många gånger känner att slagen blir väldigt uddlösa, vilket kommer bli skoj att försöka jobba bort.

Blir ett par range-sessioner nu i helgen, ska pröva att korta ner svingen, vinkla foten lite grann samt att tänka på att ha vikten lite mer framför mitten av foten, så får vi se om jag klarar av att rotera igenom och sluta "hugga" med armarna sista biten in till bollen.

Har haft väldigt ont i ländryggen och vänster knä efter en helg med mycket golf, så det är jag lite extra tacksam över att ha fått tips på hur jag kan jobba med, spelar ju helst golf livet ut.

PS. Blev nyfiken på detta med Reverse Spine Angle och hittade denna utmärkta sida om någon annan är intresserad av lite mer kunskap: http://www.mytpi.com/improve-my-game/sw ... pine-angle
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kul att ni gillar feedbacken ni får.

Angående reverse spine angle så är det egentligen en term som TPI har myntat och som tidigare kunde gått som reverse pivot eller liknande. TPI är en guldgruva för att läsa på om det och tips hur du undviker det genom egen effektiv fysisk träning.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Okej, har försökt jobba med några saker nu. Uppställning, brantare axlar och sving. Slår mycket bättre än när jag la upp första klippet, börjar även slå j6-7 bättre och rakare. Filmade lite idag och det ser ganska likadant ut, även om jag tycker jag känner ganska stor skillnad.


Var ensam så var svårt att filma, slår en j7 utan boll, detta klipp vanlig sving

https://www.youtube.com/watch?v=5UD6jCOjpD0

Här försöker jag få så brant uppsving som möjligt, vilket jag tycker lyckas.

https://www.youtube.com/watch?v=-loLdsMVFeo

Båda klippen så börjar jag nersvingen på samma sätt, har svårt att förstå hur jag ska komma ner rätt. Jag kan slå raka slag men kollar jag där bollen var så ser det ut som jag slagit 10-20m höger.

Söker tips, inte analys.
Hej igen Trippelhej,

Tyvärr har det varit väldigt mycket jobb nu inför och under Midsommar. Jag hoppas kunna genomföra din analys och lägga upp den under söndag eller måndag. Den som väntar på något gott som sagt ;)

//KN
Skriv svar