Tips för att träna tempot

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Däremot vetitusan om jag upplever din sving som ryckig eller ur tempo på klippet ovan.
Instämmer, såg ju bra ut! :)

Jag har själv märkt att om jag tänker på att göra en liten paus på toppen så blir mina slag mycket bättre.
Stressar man är risken att man släpper ut klubban för fort.

En variant för tempo är att ha en liten ramsa man säger när man startar, tex: SLÅ LÅNGT.
Sen säger man det i ett tempo som passar.
Tack! Tyvärr är jag en range spelare. Ser bra ut på träning och sedan på tävling/spel så hackar det något enormt. Allt sitter i huvudetBild Det mentala inom golfen är oerhört intressant och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mera om.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rasmus Mildek skrev:Tack! Tyvärr är jag en range spelare. Ser bra ut på träning och sedan på tävling/spel så hackar det något enormt. Allt sitter i huvudetBild Det mentala inom golfen är oerhört intressant och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mera om.
Det är du inte ensam om :D

Gå in på den här sidan och scrolla ner till videon om att spela på rangen kommer. Las upp 19/8:
https://www.facebook.com/kistagolf

Vi TROR att vi är bra på rangen för att vi slår flera slag med samma klubba. Testa att börja med att slå en drive, sen en J7, sen en hybrid osv.
Plötsligt förstår man varför det går som det går på banan :lol:
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:
Rasmus Mildek skrev:Tack! Tyvärr är jag en range spelare. Ser bra ut på träning och sedan på tävling/spel så hackar det något enormt. Allt sitter i huvudetBild Det mentala inom golfen är oerhört intressant och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mera om.
Det är du inte ensam om :D

Gå in på den här sidan och scrolla ner till videon om att spela på rangen kommer. Las upp 19/8:
https://www.facebook.com/kistagolf

Vi TROR att vi är bra på rangen för att vi slår flera slag med samma klubba. Testa att börja med att slå en drive, sen en J7, sen en hybrid osv.
Plötsligt förstår man varför det går som det går på banan Bild
Ja det har du helt rätt i! Jag har tränat med Marcus tre lektioner nu i sommarBild fick detta tips av honom också. Måste dock erkänna att jag inte tränat på det tipset än. Det är ju trots allt roligare att slå perfekta j7.or och "låånga" drives

Måste tillägga att vi inte tränat på tempot utan mer fokus på ökad längd.

Men det är något jag skall ta till mig!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rasmus Mildek skrev:Jag har tränat med Marcus tre lektioner nu i sommarBild fick detta tips av honom också. Måste dock erkänna att jag inte tränat på det tipset än. Det är ju trots allt roligare att slå perfekta j7.or och "låånga" drives

Måste tillägga att vi inte tränat på tempot utan mer fokus på ökad längd.

Men det är något jag skall ta till mig!
Jag provade lite i dag på rangen och det var faktiskt ganska kul att byta klubba mellan varje slag. Det underlättar om man har många olika flaggor att sikta på :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Rasmus Mildek skrev:
Tack! Tyvärr är jag en range spelare. Ser bra ut på träning och sedan på tävling/spel så hackar det något enormt. Allt sitter i huvudetBild Det mentala inom golfen är oerhört intressant och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mera om.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Vad menar du med att du är en range spelare?.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

trippelhej skrev:
Rasmus Mildek skrev:
Tack! Tyvärr är jag en range spelare. Ser bra ut på träning och sedan på tävling/spel så hackar det något enormt. Allt sitter i huvudetBild Det mentala inom golfen är oerhört intressant och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mera om.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Vad menar du med att du är en range spelare?.
Slår bättre på rangen än på banan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

trippelhej skrev:
Rasmus Mildek skrev:
Tack! Tyvärr är jag en range spelare. Ser bra ut på träning och sedan på tävling/spel så hackar det något enormt. Allt sitter i huvudetBild Det mentala inom golfen är oerhört intressant och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mera om.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Vad menar du med att du är en range spelare?.
Det är mera ett uttryck. Man tror att allt stämmer och är avslappnad. Sedan när du kommer ut på en tävling/spel så går det precis tvärtom.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rasmus Mildek skrev: Men hör inte de två ihop? För om tempot i svingen stämmer överens med hela svingen så kommer armarna och kroppen starta mera synkat?

På länken nedan ser man som du säger att jag startar med armarna före, typ en rullning med handlederna. Men vad finns det för övningar för att få ihop allt?:-)
https://www.youtube.com/watch?v=68RYS2nGk9Q

Hittade detta tips från Mark Crossfield
https://www.youtube.com/watch?v=B5EkYFp8ZPI

ska testa mig fram och se vad som kan hjälpa! Kritik är det bästa sättet att utvecklas :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Ja visst har du rätt att tempot påverkar den delen, men det är tyvärr inget säkert att du löser allt genom att sänka tempot. Vi har alla ett naturligt tempo och går vi ifrån det kommer vi ha svårt att spela bra.

Det du kanske borde jobba på är sekvenseringen av svingen. Alltså verkligen nöta in känslan av att höften startar svingen och inte armarna.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

MaxP skrev:
Rasmus Mildek skrev: Men hör inte de två ihop? För om tempot i svingen stämmer överens med hela svingen så kommer armarna och kroppen starta mera synkat?

På länken nedan ser man som du säger att jag startar med armarna före, typ en rullning med handlederna. Men vad finns det för övningar för att få ihop allt?:-)
https://www.youtube.com/watch?v=68RYS2nGk9Q

Hittade detta tips från Mark Crossfield
https://www.youtube.com/watch?v=B5EkYFp8ZPI

ska testa mig fram och se vad som kan hjälpa! Kritik är det bästa sättet att utvecklas :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Ja visst har du rätt att tempot påverkar den delen, men det är tyvärr inget säkert att du löser allt genom att sänka tempot. Vi har alla ett naturligt tempo och går vi ifrån det kommer vi ha svårt att spela bra.

Det du kanske borde jobba på är sekvenseringen av svingen. Alltså verkligen nöta in känslan av att höften startar svingen och inte armarna.
Intressanta synpunkter. Tar alla tips jag kan få.

Läste en annan tråd där du kommenterat om spelförståelse och att ge lektioner på banan.

Tror inte jag ska snöa in mig allt för mycket svingen när det egentligen handlar om att knyta ihop spelet och få närspelet att sitta så bra som möjligt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

svalle skrev:
trippelhej skrev:
Rasmus Mildek skrev:
Tack! Tyvärr är jag en range spelare. Ser bra ut på träning och sedan på tävling/spel så hackar det något enormt. Allt sitter i huvudetBild Det mentala inom golfen är oerhört intressant och det är verkligen något jag skulle vilja lära mig mera om.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Vad menar du med att du är en range spelare?.
Slår bättre på rangen än på banan.

Det gör väl alla.
Det är mera ett uttryck. Man tror att allt stämmer och är avslappnad. Sedan när du kommer ut på en tävling/spel så går det precis tvärtom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inte det något 20+ hcp brukar säga, som singel borde man väl ha lärt sig att det är skillnad på rangen och banan?
Skriv svar