Muskelminne

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jugz skrev:
MaxP skrev:http://www.mxpgolf.se/muskelminne-golfs ... musklerna/

Jag skrev ihop en liten crash course i muskelminne häromdan, för de som vill förstå lite mer. 500 snabba ord.
Intressant diskussion. Oavsett vad man väljer att kalla fenomenet så inser nog de flesta att alla rörelser vi gör bestäms av hjärnan. Som lekman på området tänker jag dock att knoppen är olika mycket involverad beroende på vad du gör. Tandborstning exempelvis. Jag tror att tiden jag lägger på det vare morgon diffar med någon sekund. Det är ett inlärt beteende där hjärnan kan fokusera på annat.

Ett annat exempel är gitarren. Om jag glömmer bort en låt jag inte spelat på länge börjar hjärnan aktivera sig. Jag försöker "tänka fram" hur låten borde gå. Ja, ett C där sedan D och plock.... Det brukar gå åt helvete. De enda jag behöver är att händerna tar det första ackordet på rätt sätt, sedan sitter låten där. Utan att jag tänker på det.

Mina åsikter :)

1. Jag har svårt att se hur Wadmans experiment kan fastställa att "muskelminne" inte existerar. Att göra något 10 ggr och anta att kroppen vant sig? Märkligt.
Ett riktigt test hade ju varit att exempelvis mäta hjärnans och musklernas aktivitet när jag borstar tänderna en vanlig morgon och göra detsamma när någon bytt ut tandborsten mot en som har omvända dimensioner på handtag och borste. Jag är 99,9% säker på att det hade skett en förändring.

2. Det är givetvis hjärnan som ligger bakom allt, men termen muskelminne fungerar bra. Det tog mig en bra stund att lära mig den där låten på gura. Jag fick tänka efter, prova mig fram etc. Efter ett tag behövs inte det, jag kan spela låten och läsa tidningen samtidigt. Då sitter den i muskelminnet.

Det funkar ju på precis samma sätt med en golfsving. När du lägger om svingen tvingas du tänka på alla detaljer. När den sitter i "ryggmärgen" slipper du det. Hjärnan säger åt dig att "det här har du gjort förut, jag sätter på autopiloten". Det är väl dit vi vill nå? Om du kan plocka fram forskning som visar att det finns ett snabbare sätt att komma dit än att upprepa något (en låt, en sving, tandborstning) tusentals gånger är jag intresserad :) Annars förstår jag inte riktigt vad du fiskar efter.....
Intressanta tankar, jag ska försöka gå igenom dina frågor. Wadmans experiment är ett av många som visar på vart aktiviteten sker någonstans och det var det första som var tvunget att avgöras. Det finns lika mycket forskning som visar på att hjärnan är lika mycket inblandad oavsett vad du gör, även om många delar är utan medveten tanke. Exemplet du tar upp i fråga 1 däremot är inte att prova muskelminne då du helt plötsligt förändrat någonting (i detta fall tandborstens utseende) hjärnan måste alltså anpassa sig efter det och självklart behöver du göra något annorlunda.

Andra frågan går in mer på motorisk inlärning och där är forskningen också väldigt klar på att repetitioner sällan är bra. Det som kallas blockträning (oavsett om det är gitarrspel eller golf) ger dig känslan av att du är bra under träningspasset men ger sällan positiva resultat om du testas igen. Nu har jag ingen forskningsartikel direkt i hjärnan speciellt men jag kan rekommendera boken "Motor Control and Learning" (Tim Lee och Richard Schmidt) om du vill ha en riktig genomgång på det hela. Annars kan du enkelt googla "Blocked practice vs random practice" och du får upp en massa bra sammanfattningar av olika forskningsområden där det har bevisats hur just repetitionen sällan leder någonstans.

Det är inte så att repetition inte fungerar - jag själv är ett bra exempel som har tränat på ett dåligt sätt men väldigt mycket och har därmed blivit bättre. Men jag hade kunnat bli bättre om jag tränat annorlunda och inte strävade efter det de flesta beskriver som att det ska sitta i ryggmärgen. På samma vis är hjärnan inblandad i allt du gör omedvetet och medvetet. Det finns till och med forskning som visar på att du ofta spelar ex gitarr bättre om du som i exemplet ovan fokuserar på något annat. Även om det är en helt egen värld.

Och det jag egentligen fiskar efter det är att få spelare att förstå att -
1. Repetitioner som är likadana ger dig sällan resultat i det långa loppet.
2. Du spelar golf på en golfbana och du kommer aldrig ha två förutsättningar som är lika, din kropp måste alltså reagera på det som är framför.
3. Din golfsving kommer aldrig att producera på exakt samma sätt flera gånger i rad.

Angående träningsdelen har jag påbörjat en serie för just motorisk inlärning på min YouTube-kanal, ännu är bara första delen ute men förhoppningsvis ger den dig lite mer kött på benen. Del 1 finner du här: https://www.youtube.com/watch?v=t_1e-bXiNb0
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

MaxP skrev: Intressanta tankar, jag ska försöka gå igenom dina frågor. Wadmans experiment är ett av många som visar på vart aktiviteten sker någonstans och det var det första som var tvunget att avgöras. Det finns lika mycket forskning som visar på att hjärnan är lika mycket inblandad oavsett vad du gör, även om många delar är utan medveten tanke. Exemplet du tar upp i fråga 1 däremot är inte att prova muskelminne då du helt plötsligt förändrat någonting (i detta fall tandborstens utseende) hjärnan måste alltså anpassa sig efter det och självklart behöver du göra något annorlunda.

Andra frågan går in mer på motorisk inlärning och där är forskningen också väldigt klar på att repetitioner sällan är bra. Det som kallas blockträning (oavsett om det är gitarrspel eller golf) ger dig känslan av att du är bra under träningspasset men ger sällan positiva resultat om du testas igen. Nu har jag ingen forskningsartikel direkt i hjärnan speciellt men jag kan rekommendera boken "Motor Control and Learning" (Tim Lee och Richard Schmidt) om du vill ha en riktig genomgång på det hela. Annars kan du enkelt googla "Blocked practice vs random practice" och du får upp en massa bra sammanfattningar av olika forskningsområden där det har bevisats hur just repetitionen sällan leder någonstans.

Det är inte så att repetition inte fungerar - jag själv är ett bra exempel som har tränat på ett dåligt sätt men väldigt mycket och har därmed blivit bättre. Men jag hade kunnat bli bättre om jag tränat annorlunda och inte strävade efter det de flesta beskriver som att det ska sitta i ryggmärgen. På samma vis är hjärnan inblandad i allt du gör omedvetet och medvetet. Det finns till och med forskning som visar på att du ofta spelar ex gitarr bättre om du som i exemplet ovan fokuserar på något annat. Även om det är en helt egen värld.

Och det jag egentligen fiskar efter det är att få spelare att förstå att -
1. Repetitioner som är likadana ger dig sällan resultat i det långa loppet.
2. Du spelar golf på en golfbana och du kommer aldrig ha två förutsättningar som är lika, din kropp måste alltså reagera på det som är framför.
3. Din golfsving kommer aldrig att producera på exakt samma sätt flera gånger i rad.

Angående träningsdelen har jag påbörjat en serie för just motorisk inlärning på min YouTube-kanal, ännu är bara första delen ute men förhoppningsvis ger den dig lite mer kött på benen. Del 1 finner du här: https://www.youtube.com/watch?v=t_1e-bXiNb0
Tandborstningen var ett dåligt exempel men tycker tyvärr detsamma om Waldmans experiment.... Kanske måste jag läsa hela rapporten för att förstå, men det känns mindre viktigt då vi i grunden är ganska överens :)

Jag tror att hjärnan är inblandad i allt vi gör och anser att varierande träning är både är roligare och skapar bättre resultat. Framförallt handlar det väl om att hitta ett sätt som gör träningen rolig och utmanande...

Jag har exempelvis väldigt svårt för att mata bollar på rangen utan att variera kraftigt. Kanske har jag tagit det för långt då jag brukar byta klubba/sving så fort det börjar kännas bra, men samtidigt har jag svårt att förstår vitsen med att slå en tionde j4:an efter 9 bra....
Att istället låta nästa slag vara ett inspel på 50 m där jag måste lägga mig 2m från flagg innan jag återigen får återgå till J4an har gjort det roligare på rangen och fått mig tryggare på banan.

Gillar ditt engagemang och tittade på videon, ser fram emot nästa del :)
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

https://www.youtube.com/watch?v=r7jpnWFfIuc

Del tre i serien om motorisk är 7 minuter om just muskelminnet - kanske kan det vara lite lättare att förstå en textdiskussionen!
Skriv svar