Muskelminne

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Läste precis i gör om mig-bloggarna på golf.se och återigen reagerade jag på något som skrevs. Inte nödvändigtvis negativt utan jag reagerade bara med en fundering.

Funderingen handlade om "muskelminne", ett enormt förlegat uttryck men som jag tycker dyker upp då och då som bortförklaring för att golfare inte lyckas eller ett sätt för instruktörer "lurar" i brist påett bättre ord in spelarna i förståelse.

Så jag vill gärna höra lite, vad är er syn på muskelminne?
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:Läste precis i gör om mig-bloggarna på golf.se och återigen reagerade jag på något som skrevs. Inte nödvändigtvis negativt utan jag reagerade bara med en fundering.

Funderingen handlade om "muskelminne", ett enormt förlegat uttryck men som jag tycker dyker upp då och då som bortförklaring för att golfare inte lyckas eller ett sätt för instruktörer "lurar" i brist påett bättre ord in spelarna i förståelse.

Så jag vill gärna höra lite, vad är er syn på muskelminne?
Varför är det förlegat och ett sätt att "lura"?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skämtsamt kan man säga, hur mycket minne sitter i musklerna? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag var kanske lite hård i att kalla det förlegat. Muskelminne är ett enkelt sätt för oss att beskriva det kroppen gör om och om igen. Ordet alltså. Som sagt finns inte mycket minne i musklerna utan det handlar naturligtvis om hjärnan och de signaler den skickar.

Det förlegade i allt detta är elevers eller instruktörers sätt att säga att du bara behöver "nöta bort" muskelminnet och sätta dit ett nytt. Ser vi till hur en människa lär sig så är det inte riktigt så det fungerar. Det hen egentligen gör är att träna på det hen alltid har gjort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:Jag var kanske lite hård i att kalla det förlegat. Muskelminne är ett enkelt sätt för oss att beskriva det kroppen gör om och om igen. Ordet alltså. Som sagt finns inte mycket minne i musklerna utan det handlar naturligtvis om hjärnan och de signaler den skickar.

Det förlegade i allt detta är elevers eller instruktörers sätt att säga att du bara behöver "nöta bort" muskelminnet och sätta dit ett nytt. Ser vi till hur en människa lär sig så är det inte riktigt så det fungerar. Det hen egentligen gör är att träna på det hen alltid har gjort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, att benämna det som ett minne är väl det som kan feltolkas. KI håller på att forska i det faktum om det man nöter in skapar en lättare rörelse senare. Som jag förstår det så är inte poängen alltså träna in rörelsen utan snarare styrkan den rörelsen ger som sen ska öka möjligheten att utföra det då den delen av kroppen ska behålla sin träning längre.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:
MaxP skrev:Jag var kanske lite hård i att kalla det förlegat. Muskelminne är ett enkelt sätt för oss att beskriva det kroppen gör om och om igen. Ordet alltså. Som sagt finns inte mycket minne i musklerna utan det handlar naturligtvis om hjärnan och de signaler den skickar.

Det förlegade i allt detta är elevers eller instruktörers sätt att säga att du bara behöver "nöta bort" muskelminnet och sätta dit ett nytt. Ser vi till hur en människa lär sig så är det inte riktigt så det fungerar. Det hen egentligen gör är att träna på det hen alltid har gjort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, att benämna det som ett minne är väl det som kan feltolkas. KI håller på att forska i det faktum om det man nöter in skapar en lättare rörelse senare. Som jag förstår det så är inte poängen alltså träna in rörelsen utan snarare styrkan den rörelsen ger som sen ska öka möjligheten att utföra det då den delen av kroppen ska behålla sin träning längre.
Nu vet jag inte vad du menar med KI. Men det finns ju en hel del forskning kring Myolin som verkar ha bevisat det du nämner ovan, ju mer myolinet får bygga upp nervgångarna mellan hjärna och musklerna du vill använda ju lättare och enklare blir det att genomföra dem. (Jag tror det är vad du syftar på - eller missförstår jag dig?)

Därtill har vi ju det hela med vilken sorts träning som genomförs, att bara dunka bollar utan tanke exempelvis har väl även det bevisats snarare vara ett slöseri med tid utifrån en myolin-synpunkt om jag förstått det hela rätt.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:
MizunoMade skrev:
MaxP skrev:Jag var kanske lite hård i att kalla det förlegat. Muskelminne är ett enkelt sätt för oss att beskriva det kroppen gör om och om igen. Ordet alltså. Som sagt finns inte mycket minne i musklerna utan det handlar naturligtvis om hjärnan och de signaler den skickar.

Det förlegade i allt detta är elevers eller instruktörers sätt att säga att du bara behöver "nöta bort" muskelminnet och sätta dit ett nytt. Ser vi till hur en människa lär sig så är det inte riktigt så det fungerar. Det hen egentligen gör är att träna på det hen alltid har gjort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, att benämna det som ett minne är väl det som kan feltolkas. KI håller på att forska i det faktum om det man nöter in skapar en lättare rörelse senare. Som jag förstår det så är inte poängen alltså träna in rörelsen utan snarare styrkan den rörelsen ger som sen ska öka möjligheten att utföra det då den delen av kroppen ska behålla sin träning längre.
Nu vet jag inte vad du menar med KI. Men det finns ju en hel del forskning kring Myolin som verkar ha bevisat det du nämner ovan, ju mer myolinet får bygga upp nervgångarna mellan hjärna och musklerna du vill använda ju lättare och enklare blir det att genomföra dem. (Jag tror det är vad du syftar på - eller missförstår jag dig?)

Därtill har vi ju det hela med vilken sorts träning som genomförs, att bara dunka bollar utan tanke exempelvis har väl även det bevisats snarare vara ett slöseri med tid utifrån en myolin-synpunkt om jag förstått det hela rätt.
KI är Karolinska Institutet, ursäkta min förkortning men jag har haft en del att göra med dem via jobbet och tänkte mig inte för.

Det är ungefär så jag menar. Jag håller med att slå hink efter hink på rangen kan nog misstolkas som träning för det. Däremot om det är en fråga om hållning och en rörelse där du använder muskelgrupper på "rätt" sätt så bör det ge ett resultat av att du senare kan hitta den positionen lättare då den känns lättsam?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev: KI är Karolinska Institutet, ursäkta min förkortning men jag har haft en del att göra med dem via jobbet och tänkte mig inte för.

Det är ungefär så jag menar. Jag håller med att slå hink efter hink på rangen kan nog misstolkas som träning för det. Däremot om det är en fråga om hållning och en rörelse där du använder muskelgrupper på "rätt" sätt så bör det ge ett resultat av att du senare kan hitta den positionen lättare då den känns lättsam?
Det är nog just där som missförståndet kommer, vad jag förstått av en människas inlärning t.ex. golfsvingen så handlar det absolut om repetitioner. Men det handlar främst om hur djupt aktiverad du är i processen. Vad jag menar är alltså att en klar förståelse för vad det är du faktiskt ska göra/uppnå är extremt viktigt om du ska bygga möjligheten att göra det lättsamt. Myolin byggs alltså inte när inte hjärnan verkligen är engagerad.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

http://www.mxpgolf.se/muskelminne-golfs ... musklerna/

Jag skrev ihop en liten crash course i muskelminne häromdan, för de som vill förstå lite mer. 500 snabba ord.
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

MaxP skrev:http://www.mxpgolf.se/muskelminne-golfs ... musklerna/

Jag skrev ihop en liten crash course i muskelminne häromdan, för de som vill förstå lite mer. 500 snabba ord.
Intressant diskussion. Oavsett vad man väljer att kalla fenomenet så inser nog de flesta att alla rörelser vi gör bestäms av hjärnan. Som lekman på området tänker jag dock att knoppen är olika mycket involverad beroende på vad du gör. Tandborstning exempelvis. Jag tror att tiden jag lägger på det vare morgon diffar med någon sekund. Det är ett inlärt beteende där hjärnan kan fokusera på annat.

Ett annat exempel är gitarren. Om jag glömmer bort en låt jag inte spelat på länge börjar hjärnan aktivera sig. Jag försöker "tänka fram" hur låten borde gå. Ja, ett C där sedan D och plock.... Det brukar gå åt helvete. De enda jag behöver är att händerna tar det första ackordet på rätt sätt, sedan sitter låten där. Utan att jag tänker på det.

Mina åsikter :)

1. Jag har svårt att se hur Wadmans experiment kan fastställa att "muskelminne" inte existerar. Att göra något 10 ggr och anta att kroppen vant sig? Märkligt.
Ett riktigt test hade ju varit att exempelvis mäta hjärnans och musklernas aktivitet när jag borstar tänderna en vanlig morgon och göra detsamma när någon bytt ut tandborsten mot en som har omvända dimensioner på handtag och borste. Jag är 99,9% säker på att det hade skett en förändring.

2. Det är givetvis hjärnan som ligger bakom allt, men termen muskelminne fungerar bra. Det tog mig en bra stund att lära mig den där låten på gura. Jag fick tänka efter, prova mig fram etc. Efter ett tag behövs inte det, jag kan spela låten och läsa tidningen samtidigt. Då sitter den i muskelminnet.

Det funkar ju på precis samma sätt med en golfsving. När du lägger om svingen tvingas du tänka på alla detaljer. När den sitter i "ryggmärgen" slipper du det. Hjärnan säger åt dig att "det här har du gjort förut, jag sätter på autopiloten". Det är väl dit vi vill nå? Om du kan plocka fram forskning som visar att det finns ett snabbare sätt att komma dit än att upprepa något (en låt, en sving, tandborstning) tusentals gånger är jag intresserad :) Annars förstår jag inte riktigt vad du fiskar efter.....
Senast redigerad av Jugz den 16 okt 2015, 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Skriv svar