vinterträning

Här snackar vi träning och övningar...
broddan
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jul 2015, 22:01

Vintern närmar sig med stormsteg och antalet rundor på banan börjar sina i en strid ström.
Vintersäsongen närmar sig och jag tänkte lägga fokus på puttningen i vinter.
Fokus kommer vara mitt stroke samt skapa självförtroende för 2-3 meters puttar.

Därför undrar jag om det finns några i på forumet med erfarenhet av diverse puttningsmattor.
Har försökt leta runt lite på nätet men hittar bara produkter utan recensioner.
Har även hittat folk som köpt vanliga filtmattor på varuhus och rullat ut.

Jag söker en matta som har en stimp runt 8-10, spelar inte tourbanor så högre är inte aktuellt.

Vad rekommenderar ni, samt finns det någon med erfarenhet av filtmatta från något varuhus.


/
Broddan
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

broddan skrev:Vintern närmar sig med stormsteg och antalet rundor på banan börjar sina i en strid ström.
Vintersäsongen närmar sig och jag tänkte lägga fokus på puttningen i vinter.
Fokus kommer vara mitt stroke samt skapa självförtroende för 2-3 meters puttar.

Därför undrar jag om det finns några i på forumet med erfarenhet av diverse puttningsmattor.
Har försökt leta runt lite på nätet men hittar bara produkter utan recensioner.
Har även hittat folk som köpt vanliga filtmattor på varuhus och rullat ut.

Jag söker en matta som har en stimp runt 8-10, spelar inte tourbanor så högre är inte aktuellt.

Vad rekommenderar ni, samt finns det någon med erfarenhet av filtmatta från något varuhus.


/
Broddan
För att träna den längden av putt på ett bra sätt kommer du behöva både lutning men även flera olika avstånd på den yta du ska träna puttning. Annars finns det en stor risk att mycket av träningen du lägger ner blir meningslös.

Angående filt använder jag en som säkert har en stimp närmare 13 och tycker det funkar bra även om vi spelar på greener med 6-9 på stimmen under sommaren. Det är så mycket som kommer påverka hur bollen beter sig på en riktig green att det inte går att simulera riktigt. Tyvärr kan jag inte säga vad för filt det är jag ha då den köptes in för 4 år sedan. Men de flesta lite grövre borde fungera.
broddan
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jul 2015, 22:01

Det jag tänker gällande självförtroende får 2-3 metersputtar är mer hur jag slår till bollen, att den går mot målet jag sätter ut. Samt att jag träffar bollen square.
Jag får titta närmare på en matta på något varuhus med andra ord.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Köp en pelz putting tutor och nån meter matta så kan du träna på att starta bollen rätt.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

En nedan skulle jag vilja ha...

Bild
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:En nedan skulle jag vilja ha...

Bild
Vart fann du den?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:En nedan skulle jag vilja ha...

Bild
Vart fann du den?
http://www.biga.se/putting-hemma/index.html
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:En nedan skulle jag vilja ha...

Bild
Vart fann du den?
http://www.biga.se/putting-hemma/index.html
Danke!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Hej!

Skapade en ny tråd (raderad) för inomhusträning innan jag såg att denna fanns. Kanske kan det här bli "Stora tråden om Vinterträning"? :)

Jag förmodar att ingen jublar över tanken att veva bollar mot ett nät, men kanske kan vi tillsammans inspirerar varandra till en effektiv och rolig vintersäsong?

Så....

Var bedriver ni er inomhusträning?
Hur ofta och vad har ni för mål?
Tips och trix som gör träningen roligare?
Fyll på! :)

Jag bor strax söder om Stockholm och har min närmaste hall i Haninge. Tyvärr hatar jag precis allt med den hallen och tappar intresset efter två slag.
Ullna är ljusår bättre! Betydligt längre till nätet och Protracer som ger dig feedback på slagen.

Jag har inget mål med inomhusträningen, vilket helt klart är ett problem. Kanske ska man passa på att ta ett par lektioner? Kanske bör man fokusera på något speciellt, exempelvis att öka precisionen med wedgarna?

Hatar alltså inomhusträning och tar gärna emot tips på hur den kan bli roligare :) För mig är hallen A och O. Det räcker inte att "leta bollträff" utan jag måste se hur slaget blir. Protracer är oslagbart och är ni ett par stycken är det (faktiskt) ganska kul att köra prickskytte på digitala greenerna. En omgång är 3-5 bollar mot greener på varierande avstånd. Missad green på kort avstånd bör resultera i minuspoäng :) Först till 3 segrar vinner en lunch!
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Eftersom jag bor i lägenhet med granner under mig känner jag mig smått begränsad i hemmet.

Men kör puttning på en matta på ungefär 2 m från stadium. Tycker det funkar bra utifrån mitt syfte. Jag tränar på den enbart på att sätta rätt rull i bollen. (Något jag lärde mig i somras att jag inte gjorde) har tidigare bara övat på att starta i linje, dvs genom en port 35 cm framför bollen. Men det kan jag klara utan bra rull, men jag kan inte få bra rull utan att starta på linje. Det är många andra faktorer jag kan jobba i puttningen om jag kinsekvent sätter bra rull i bollen. Typ längd och linje och så. Så på min matta slår jag puttar för att hålla mitt målade siktstreck just rakt i rullen, att det bildar ett helt streck när bollen rullar.

Tränar även lite chippar hemma med övningsbollar. Försöker där få attackvinkeln på just dessa slag lite flackare.

Sen kör jag väldigt mycket positioner. Vad vill jag ha och så, mycket slow-mo framför diverse speglar. Det blir ju lite här och där men könner att det ger mig en schysst känsla. Till exempel mina handleder. När det känns som att jag överdriver har jag de i rätt position i spegeln.

Är så brutalt taggad på nästa säsong
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar