Sierra Golf (Gdynia, Polen)

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Recension av Sierra Golf

Bild

Under nästan tre heldagar 14-16 april har jag spelat 27+36+18 hål på Sierra Golf utanför Gdynia i Polen med en grupp om tolv personer i ett handicapspann på 6-29 och åldrarna 20-28. Självklart ska jag bjuda på en recension som steg för steg går igenom min upplevelse av en uppläggning som allt fler verkar få upp ögonen för när det gäller golfweekends i relativ närhet från Sverige. Var vänlig observera att min erfarenhet av golfresor är ytterst begränsad till en enda runda i spanska Palma de Mallorca under en solresa, varför jag inte kommer göra något seriöst försök till jämförelse.

Paketresan bokades via JA Travel som, vad jag förstår av gruppledaren/bokaren, varit väldigt bra att ha att göra med.

Resa och logistik

Vi åkte bil från Göteborg ner till Karlskrona och tog därefter Stena-båten till hamnstaden Gdynia. Bilfärden tog ungefär 4,5 timmar enkel resa på grund av att det inte finns någon riktigt snabb väg ner, utan det blir ett antal mil på 70-väg hur man än vrider och vänder på det. Båtresan i sin tur tar cirka tio timmar och vi anlände vid 7:30 på morgonen dagen efter avresa från Karlskrona. Väl i Gdynia valde vi att boka taxibussar. Taxibolaget var tillmötesgående och lät oss stanna och handla med oss förnödenheter på ett Lidl-liknande varuhus innan vi åkte till anläggningen. De var dessutom försiktiga med bagar och packning, trots att det krävde vilja och strategi att klämma in tolv bagar och resväskor i två sjusitsiga minibussar. Taxifärden tog cirka 45 minuter från hamnen till Sierra Golf.

Tycker man att resan är stor del av målet, d.v.s att även kunna inkludera lite tax free och en buffé på båten, hinna få lite extra tid att umgås utanför golfspelandet och dylikt, så är detta absolut ett bra sätt att resa. Eller om man inte tycker om att flyga, så klart. Annars kanske det känns lite väl långdraget för en kortare vistelse, vilket jag nog tycker om jag ska vara ärlig.

Delbetyg: HHH



Boendet

Vi blev inkvarterade i lägenheter som alla var i ett och samma lägenhetskomplex fördelat i tre våningar. Huset låg ungefär 200 meter från såväl klubbhuset som första och tionde tee.

Bild

Lägenheterna vi fick hade tre bäddar vardera där en var en 140cm bred säng (d.v.s. lämplig för ett par alt. oblyga vänner att sova i) samt en mindre bäddsoffa och en vanlig 90-säng. Boendet kändes väldigt fräscht i allt från sängar till kök, badrum och inredning i övrigt. Vissa fick utsikt mot banan och vissa fick nitlottsutsikten mot parkering/åkrar.

Köken hade allt man behöver inklusive kyl, frys, fullstor spis+ugn, micro och diskmaskin. Dock var det sparsamt utrustad när det kom till porslin och glas, så luncha fick man göra på asietter och med vinglas. Det fanns dåligt med köksredskap såsom stekspadar, slevar och durkslag så man fick ha lite fantasi i matlagningen. Kryddor saknas helt så ta med det om ni vill äta egenlagat.

Bild
Bild
Bild

Boendet saknade dessutom skoställ och klädhängare, något som gjorde att det blev lite rörigt i den lilla hallen med tanke på att vi alla har såväl golfskor som vanliga skor och diverse ytterplagg. Värt att notera var dessutom att man fick inte förvara sina golfgrejer i lägenheterna, utan man var tvungen att förvara dem i ett rum i källaren, där det intressant nog fanns två golfsimulatorer som just nu istället agerade arkiv/förråd. Utrustningen man placerade där var tillgänglig för alla som huserade i anläggningen, så man fick helt enkelt lita på folks moral. Jag tog med mig alla värdesaker inklusive laserkikaren, men ingen i sällskapet blev utsatt för någon stöld vad jag vet.

Delbetyg: HHH+



Golfbanan

Nu till det som förstås är viktigast eller åtminstone en av de absolut viktigaste grejerna med en golfresa - själva banan. Direkt när vi kom in på uppfarten blev vi imponerade över vad vi såg. Tourliknande bunkrar, vackra planteringar längs ruffsidorna och en layout som såg rolig ut vid första anblick av det lilla man såg.

Efter de 81 spelade hålen var mina intryck som följer:

Layout: Väldigt rolig och varierad. Säkerligen en av de roligaste jag spelat. Jag har förvisso bara spelat cirka 20 golfbanor, men ändå. Bra balans mellan smala och breda utslag, doglegs resp raka hål, skymda och öppna slag, sluttning och platthet. Andra nio hade en hel del vatten i spel medan första nio saknade vatten helt. Av den anledningen var nog andra nio lite vackrare rent estetiskt.

Bild

Det skall även nämnas att alla tees var nära den föregående greenen, så mycket välplanerat på så vis. Endast från sexan till sjuan, där vägen skall korsas, innebar en liten kort promenad av förklarliga skäl. Hålen var förhållandevis smala och ihoptryckta med varandra, vilket innebar att man skrek en hel del fore när en drive bestämde sig för att inte hålla planerad rutt ner längs fairway. Dock var alla områden off fairway väldigt glest beväxta, på ett bra sätt, så man fick väldigt bra spelbarhet på dåliga utslag och man hittade 95% av alla sneda bollar och majoriteten av dem gick dessutom att spela på mer eller mindre ohämmat. Jag tror ingen i sällskapet förlorade mer än fem-sju bollar på hela vistelsen och då var nästan alla vattenslag. Positivt för alla oss som köper dyrare bollar än nödvändigt.

Skick: Bed-e-rövligt, som Alex Schulman brukar uttrycka sig i sin podcast. Jag var nog en av de mer kräsna i sällskapet verkade det som, då det hördes få klagomål på såväl greener som fairways. Fairways var det som var allra värst. Det var dåligt klippt, det var tussigt, det var torrt, det var delvis sandigt/grusigt och det var ibland oklart vad som var fairway och vad som var ruff, vilket förstås knyter an till det förstnämnda av nackdelarna. Greenerna var mycket kraftigt sandade. Vissa var så sandade att de var med grå än gröna. Visst, det ledde i kombination till att de var hårda, att de blev snabba. Men vem vill putta på sand, känner jag? Bollen spann inget alls utan du var tvungen att komma in med massiv höjd på inspelen om du ville få bollen att stanna på "greenen". Nedan följer ett exempel på hur fairways ofta såg ut.

Bild

Bunkrarna var ofta okrattade. Och då menar jag inte bara utav tidigare spelare utan att samma bunkrar var okrattade hela vistelsen, d.v.s. inte preppade av greenkeepers. Man hamnade förhållandevis ofta i någon slaggrop eller ett gammalt nerborrat fotspår. Dock skall sägas att sanden var mjuk och fin, på en nivå som få av de banor jag spelat på i Sverige kan leva upp till. Mycket lättare och roligare att spela i.

Tees var fina och av mer tourig modell än jag är van vid på svenska banor. Alla hade bolltvätt och sopkorg samt en liten låda för trasiga peggar, vilket höll dem fria från peggar och annat skräp. Även dessa var förhållandevis dåligt klippta dock, något som säkerligen stör dig som slår järn utan pegg på korthålen.

Delbetyg skick: H
Delbetyg layout: HHHHH
Delbetyg spelbarhet: HHHHH



Service, faciliteter och övrigt

Kundservicen och bemötandet var under vistelsen extremt beroende på vem man fick hjälp av i såväl restaurangdelen som i receptionen. Några var buttra och inte speciellt tillmötesgående medan några andra var glada, hjälpsamma och artiga. Likaså skilde det en hel del mellan de anställdas engelskkunskaper, men det får man ha förståelse för.

Golfbilarna (som vi använde oss av nästan alla rundor) var den vanliga modellen av Club Car, men med boll- och klubbtvätt på sidan, en feature som var extremt användbart och uppskattat av oss. De hade dessutom en cirka 14 tum stor skärm som visade position, viktiga avstånd samt gick att använda som scorekort (vilket var pilligt och oeffektivt). En positiv bonus, speciellt för dem som inte kör kikare eller klocka. Enda minuset var att bilarna var drivna av gräsklipparmotorer istället för el, vilket var såväl mer ljudligt, inte så miljövänligt samt att de var väldigt ojämna. Med det menar jag att vissa var pigga och fräscha och startade lätt, medan andra var trötta och lite sura och hade startproblem. Bilarna kostade cirka 260kr per 18-hålsrunda.

Bild

Restaurangen var trevlig och fint inredd, men menyn var ganska tråkig och likaså smakupplevelserna som presenterades när man provade sig igenom den. En hamburgare kostade runt 70kr och en soppa 45kr. Öl 35kr. En vagn som sålde drycker, mackor och snacks åkte runt med jämna mellanrum på banan för den som inte planerat sin matsäck och energiintag tillräckligt bra.

Övningsområdet bestod endast av en dåligt klippt övningsgreen och en bunker med en minigreen intill. Dessa var i stil med en mycket fint klippt gräsmatta på baksidan av radhuset, d.v.s. inget man tränar in puttingsnabbheten på innan rundan direkt. Driving rangen var under ombyggnad och därför helt avstängd. Den såg ut att bli klar snart och jag tyckte den såg ut att bli fin, med välbyggda utslagsplatser av gräs med båsliknande avdelningar/skydd samt tack över samtliga.

De har dessutom byggt en korthålsbana på x antal hål som såg ut att vara helt färdig. Vi fick ingen klarhet i varför den inte var öppen.

Bokningstrycket var en sak som gjorde oss positivt förvånade. Torsdag och fredag (dag ett och två) var det endast något enstaka sällskap utöver oss själva, ute på banan. Över huvudtaget. Vi hade förbokade starttider som vi höll oss till, men det var aldrig någon före eller efter som vi behöver rätta oss efter, så bokningarna var nog mest en formalitet. Under lördagen, sista speldagen, blev banan fullbokad av vad som verkade vara cirka 50% välbärgade polacker (vi såg en Rolls Royce och en Maybach på parkeringen...) och andra turister som var där på liknande paketresor som vi.

Delbetyg: HHH



Slutsatser

Anläggningen har extremt stor potential tack vare en riktigt rolig och varierad golfbana med mycket trevligt boende. Dock finns det för många detaljer som måste förbättras för att jag ska kunna övertyga mig själv att dedikera fem lediga dagar och åka dit igen under den svenska lågsäsongen till nuvarande prisnivå. Skillnaden jämfört med att spela på nyöppnade svenska banor är helt enkelt inte tillräckligt bra för att motivera det, som det var just under den här vistelsen.

Om de hade arbetat lite mer på servicenivån, utrustat boendet lite bättre och kanske haft en lösning för oss som vill ha bagarna under uppsikt nattetid och framför allt SKÖTT banan bättre, så hade det kunnat bli riktigt riktigt bra. De har alla förutsättningar för att göra en komplett anläggning som har allt man kan förvänta sig som svensk övervintrad och utsvulten golfentusiast.

Totalbetyg: HH+
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

I vilken prisklass låg resan?
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

StefanL skrev:I vilken prisklass låg resan?
http://mingolfresa.com/polen/Sierra-golf-club.html

Exakt det paketet men det är tre frukostar som ingår, inte två som det står på sidan.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Hollowind skrev:
StefanL skrev:I vilken prisklass låg resan?
http://mingolfresa.com/polen/Sierra-golf-club.html

Exakt det paketet men det är tre frukostar som ingår, inte två som det står på sidan.
Najs, kanske ett utflyktsmål i Augusti.
Banan borde vara i bättre skick då.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
StefanL skrev:I vilken prisklass låg resan?
http://mingolfresa.com/polen/Sierra-golf-club.html

Exakt det paketet men det är tre frukostar som ingår, inte två som det står på sidan.
Ja, min spontana reaktion på din text var att det lät härligt men att skicket såklart sänkte allt (personligen tycker jag att golfbanans skick är grunden för en golfresa då du åker just för att spela golf). Men chansen är väl ganska stor att det även är tidigt på säsongen i Polen vid det här laget? Dvs att de gör sig redo för sommaren precis som vi gör i Sverige?
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:
Hollowind skrev:Men chansen är väl ganska stor att det även är tidigt på säsongen i Polen vid det här laget? Dvs att de gör sig redo för sommaren precis som vi gör i Sverige?
Ja så är det säkert, men jag upplevde att skicket var mycket sämre än de svenska banorna är när de öppnar för säsongen. Det borde väl vara snäppet längre (och tidigare) premiärer där nere tänker jag? Jag hade förväntat mig ett skick i linje med svenska kvalitetsbanor i maj, kanske. Men det var ju uppenbarligen mer mars-liknande förhållanden.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Bra med information där, det ger mig en bra uppfattning om att den kanske inte är i absolut toppskick som dom gärna vill få det att låta som i sin presentationsfilm.

Jag kommer absolut inte stryka banan från ett möjligt resmål, men kommer nog kolla upp den nogrannare innan jag bokar.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Erikxson skrev:Bra med information där, det ger mig en bra uppfattning om att den kanske inte är i absolut toppskick som dom gärna vill få det att låta som i sin presentationsfilm.

Jag kommer absolut inte stryka banan från ett möjligt resmål, men kommer nog kolla upp den nogrannare innan jag bokar.
Tack! Nej precis, jag kan tänka mig att den är mest spelbar från slutet av maj till september kanske. Tre av killarna som var med på resan var där i juni i fjol och då var den mycket finare i skicket. Hur bra vet jag inte dock.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det här fick mig att le Bed-e-rövligt
Synd på skicket. Jag kan tänka mig att spana både på Polen och Estland för nästa resa...
Skriv svar