Hur många banor har du spelat i år?

Recensera eller fråga om tips...

Re: Hur många banor har du spelat i år?

av korben » 25 sep 2017, 10:00

4++++

Kungsängen – Kings – Bästa skicket av alla Golfstar banor jag har spelat hittills. Inte mycket att tillägga från tidigare poster.

Toiyabe Golf Club (NV, US) - Nyligen omgjord från privat till delvis öppen för allmänheten. Alla bekvämligheter som en privat bana har och de små detaljerna (kylbox med vatten och is på carten, GPS skärm m.m.) lyfter allt. Tahoe området hade enormt mycket snö vintern 16/17 vilket har påverkat Carson Valley så ett par hål är fortfarande väldigt vattentyngda.

Dayton Valley Golf Club (NV, US) – Fairways var lite fläckiga när jag spelade. Förståeligt med tanke på öknen runt omkring men ändå oväntat jämfört med andra banor i området. Greener i utmärkt kondition. Väldigt tuff bana med vatten i spel på 12 hål.

3+++

International - ett par roliga hål men avdrag för dåliga temporära tees och lite varierande nivå på greenerna. Verkar som många som spelar är helt oförmögna att reparera nedslagsmärken. Blinda slag är inte helt fel men naturligtvis mycket svårare när man spelar en bana för första gången.

Kyssinge – väldigt trevlig bana (intryck hjälpt av bästa resultatet på 18 månader!). Kul med par 74 även om några par 5 är väldigt korta från 57 tee, men det kanske man inte ska klaga på. Greener ser lite fläckiga ut men är bra och jämn rull på dem. Ett par bunkrar hade stående vatten men det får man nog leva med efter en vecka med regn varje dag i slutet på september. Baserat på kommentarer online hade de samma skyltproblem som Lindö tidigare säsonger men hade absolut fixat det med väldigt klara hänvisningar till nästa tee.

Brollsta - Fairways i bra skick även om många spelare inte reparerar tuvor. Greener väldigt snabba med svenska mått mätt (spelad början av augusti). Minus för temporära tees på fyra hål. När de blir spelklara kan betyget nog gå upp till 4.

Kungsängen - Queens – trixig och kul bana, inte ofta man har chansen att ta fram drivern utan måste använda de grå cellerna lite mer. Lika bra underhållen som Kings men lite för kort för att få 4 i betyg.

Rotebro – bästa pay & play jag har sett hittils sedan flytt tillbaka till Sverige.

Lindö Park – Trevlig bana även om jag spelade otroligt dåligt pga andra rundan på nästan ett år. Dock, hur dyra är skyltar som pekar till nästa tee??

Viksjö – Samma som Lindö Park, dock var den väldigt torr (början på juli) och greenerna behövde verkligen vatten. Mycket bättre andra rundan i september även om greenerna var väldigt långsamma.

2++

Lindö Dal – Fairways är inte i bra skick (som kommenterat på Golfstars egen blogg) men kan nog bli en bra bana när de återhämtar sig.

1+

Bromma – ok träningsbana för närspel och läget är svårt att slå då den ligger runt hörnet för mig men tramsigt dyr om du inte är Golfstar medlem.

Ser fram emot att lägga till Frösåker på listan på torsdag!
Senast redigerad av korben 25 sep 2017, 14:48, redigerad totalt 1 gång.
Hemmaklubb: Kungsängen (Golfstar Play All medlem)

Driver Ping G15
3W TaylorMade SLDR
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Cleveland 52, Revolta Sand Wedge, Wilson Harmonised 60
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 17.1

av carl.nordqvist » 25 sep 2017, 14:44

Årets banor... Inga uppseendeväckande banor direkt men det blir nog kanske några till i höst. Helhetsbetyg inom parentes.

Sverige

Fjällbacka (4 - trots 20 sekundmeter vind)
Åtvidaberg (3)
Lundsbrunn (3)
Billingen (2 - vattensjuk pga regn)
Knistad (2)
Skövde Norra (2)

Spanien

Los Naranjos (4)
Valle Romano (3,5)
Río Real (3,5)
La Duquesa (0,5 - undvik för allt i världen)

av Getinthehole » 30 sep 2017, 21:06

Pearl Valley (Kapstaden, Sydafrika)

Var rätt hypad inför rundan och den levde väl inte riktigt upp till det tyckte jag. Visst, det var häftig natur runtomkring, grymt bra skick men den där wow-känslan infann sig inte.

Barsebäck Masters Course

Grymt skick på banan men är den så rolig egentligen? Rätt överskattad i mitt tycke.

Österlens GK

Älskar denna banan. Min absoluta favorit. Den har allt. Väldigt fina hål. Roliga hål och både utmanande och lite lättare hål.

Kungsbacka GK

Också alltid en fantastisk bana. Hörde nåt om att när någon från SGF var där för att inspektera greenerna så hade så höga resultat inte setts till i Sverige på många år. Det stämmer för greenerna är grymt bra och banan väldigt varierande och rolig golfbana.

St Jörgen

Riktig kalle anka bana enligt mig. Helt otroligt konstig layout och vissa hål är knappast värda att kallas golfhål. Undvik.

Lysegården

Överraskande fin och i bra skick. Riktigt fin natur runt banan med alla bergväggar mm.

Los Arqueros (Marbella)

En av mina andra favoritbanor som alltid får sig ett besök när jag är "hemma" och hälsar på. Rejält svår och utmanande. Smal med mycket raviner mm. Kräver mycket planering i spelet och att man spelar smart. Dock var greenerna i år inte så bra.

Alhoa (Marbella)

Otroligt bra skick. Skickmässigt bästa banan jag spelat i området. Los Naranjos som jag gått upp och ner för otaliga gånger har ingenting att komma med jämfört med denna banan. Klasskillnad både på banan och allt runtomkring som var väldigt proffsigt och seriöst.

Björnhult GK

Min andra hemmabana. En lite outsider som är väl värd ett besök. Också otroligt bra skött bana, dock gör den sig bäst i om det är lite vind. Vilket inte brukar vara ett problem att önska när den ligger på västkusten.

Askersund

Otroligt överraskad av denna bana till det positiva. Fantastisk rolig bana i riktigt bra skick. Några riktigt fina hål, speciellt 14:e hålet som är bland det vackraste golfhål jag spelat när solen började gå ner nu en Oktober eftermiddag/kväll.
.
Användarvisningsbild

av joakim.pekkari » 01 okt 2017, 15:27

Getinthehole skrev:Pearl Valley (Kapstaden, Sydafrika)

Var rätt hypad inför rundan och den levde väl inte riktigt upp till det tyckte jag. Visst, det var häftig natur runtomkring, grymt bra skick men den där wow-känslan infann sig inte.

Barsebäck Masters Course

Grymt skick på banan men är den så rolig egentligen? Rätt överskattad i mitt tycke.

Österlens GK

Älskar denna banan. Min absoluta favorit. Den har allt. Väldigt fina hål. Roliga hål och både utmanande och lite lättare hål.

Kungsbacka GK

Också alltid en fantastisk bana. Hörde nåt om att när någon från SGF var där för att inspektera greenerna så hade så höga resultat inte setts till i Sverige på många år. Det stämmer för greenerna är grymt bra och banan väldigt varierande och rolig golfbana.

St Jörgen

Riktig kalle anka bana enligt mig. Helt otroligt konstig layout och vissa hål är knappast värda att kallas golfhål. Undvik.

Lysegården

Överraskande fin och i bra skick. Riktigt fin natur runt banan med alla bergväggar mm.

Los Arqueros (Marbella)

En av mina andra favoritbanor som alltid får sig ett besök när jag är "hemma" och hälsar på. Rejält svår och utmanande. Smal med mycket raviner mm. Kräver mycket planering i spelet och att man spelar smart. Dock var greenerna i år inte så bra.

Alhoa (Marbella)

Otroligt bra skick. Skickmässigt bästa banan jag spelat i området. Los Naranjos som jag gått upp och ner för otaliga gånger har ingenting att komma med jämfört med denna banan. Klasskillnad både på banan och allt runtomkring som var väldigt proffsigt och seriöst.

Björnhult GK

Min andra hemmabana. En lite outsider som är väl värd ett besök. Också otroligt bra skött bana, dock gör den sig bäst i om det är lite vind. Vilket inte brukar vara ett problem att önska när den ligger på västkusten.

Askersund

Otroligt överraskad av denna bana till det positiva. Fantastisk rolig bana i riktigt bra skick. Några riktigt fina hål, speciellt 14:e hålet som är bland det vackraste golfhål jag spelat när solen började gå ner nu en Oktober eftermiddag/kväll.
Masters Course är väldigt, väldigt lång framförallt för oss vanliga dödliga. Rekommenderar att du testar Donald Steele Course om du är i krokarna någon gång, mer spelbar längd och riktigt bra taktiskt.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Krånglar till det och försöker spela även åt vänster - Följ mitt projekt här!
Hcp 3,8 / 36 (Vänster) Klubb Barsebäck G&CC
Instagram: livingpixels GameBook: joakimpekkari / jockeleftie

av Obstacle1 » 30 okt 2017, 22:48

Insåg precis att om man får räkna klubbar med 27 hål som två banor så har jag spelat 30 banor i år. Överlägset personbästa.

Arboga
Bro-Bålsta
Elisefarm
Götaström
Halmstad norra
Haninge blå/röd
Haninge röd/gul
Ingarö skogsbanan
Ingarö ängsbanan
Kungsängen kings
Kungsängen queens
Lindesberg
Lyckorna
Lysekil Holma
Nyköping västra
Nyköping östra
Sand
Sotenäs blå/gul
Sotenäs gul/röd
Strömstad
Torreby
Torshälla
Tranås
Vallda
Wermdö
Åda
High legh park
Royal Liverpool
Royal Lytham & St Annes
Southport & Ainsdale

av djerneborn » 31 okt 2017, 06:31

Obstacle1 skrev:Insåg precis att om man får räkna klubbar med 27 hål som två banor så har jag spelat 30 banor i år. Överlägset personbästa.

Arboga
Bro-Bålsta
Elisefarm
Götaström
Halmstad norra
Haninge blå/röd
Haninge röd/gul
Ingarö skogsbanan
Ingarö ängsbanan
Kungsängen kings
Kungsängen queens
Lindesberg
Lyckorna
Lysekil Holma
Nyköping västra
Nyköping östra
Sand
Sotenäs blå/gul
Sotenäs gul/röd
Strömstad
Torreby
Torshälla
Tranås
Vallda
Wermdö
Åda
High legh park
Royal Liverpool
Royal Lytham & St Annes
Southport & Ainsdale

Har bara spelat 17 banor i år, men några riktiga guldkorn.

Öijared gamla,nya,park
Vallda
Partille
Barsebäck master
Falsterbo
PGA Links
Åhus östra
Vasatorp TC
Stenungsund
Lyckorna
Tjörn
Kungälv-Kode
Albatross
Elisefarm
Gullbringa

Skickat från min iPhone med Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarvisningsbild

av Obstacle1 » 31 okt 2017, 19:56

djerneborn skrev:
Obstacle1 skrev:Insåg precis att om man får räkna klubbar med 27 hål som två banor så har jag spelat 30 banor i år. Överlägset personbästa.

Arboga
Bro-Bålsta
Elisefarm
Götaström
Halmstad norra
Haninge blå/röd
Haninge röd/gul
Ingarö skogsbanan
Ingarö ängsbanan
Kungsängen kings
Kungsängen queens
Lindesberg
Lyckorna
Lysekil Holma
Nyköping västra
Nyköping östra
Sand
Sotenäs blå/gul
Sotenäs gul/röd
Strömstad
Torreby
Torshälla
Tranås
Vallda
Wermdö
Åda
High legh park
Royal Liverpool
Royal Lytham & St Annes
Southport & Ainsdale

Öijared gamla,nya,park
Vallda
Partille
Barsebäck master
Falsterbo
PGA Links
Åhus östra
Vasatorp TC
Stenungsund
Lyckorna
Tjörn
Kungälv-Kode
Albatross
Elisefarm
Gullbringa

Din Skåne-tour är man ju lite avis på, många banor där jag inte lirat. Kanske nåt för nästa säsong :D

av djerneborn » 31 okt 2017, 20:10

Obstacle1 skrev:
djerneborn skrev:

Arboga
Bro-Bålsta
Elisefarm
Götaström
Halmstad norra
Haninge blå/röd
Haninge röd/gul
Ingarö skogsbanan
Ingarö ängsbanan
Kungsängen kings
Kungsängen queens
Lindesberg
Lyckorna
Lysekil Holma
Nyköping västra
Nyköping östra
Sand
Sotenäs blå/gul
Sotenäs gul/röd
Strömstad
Torreby
Torshälla
Tranås
Vallda
Wermdö
Åda
High legh park
Royal Liverpool
Royal Lytham & St Annes
Southport & Ainsdale

Öijared gamla,nya,park
Vallda
Partille
Barsebäck master
Falsterbo
PGA Links
Åhus östra
Vasatorp TC
Stenungsund
Lyckorna
Tjörn
Kungälv-Kode
Albatross
Elisefarm
Gullbringa

Din Skåne-tour är man ju lite avis på, många banor där jag inte lirat. Kanske nåt för nästa säsong :D

Ja, den var okey. Lite otur att hela Skåne låg under vatten så alla banorna var rätt blöta. Kanske får göra om den nästa år :)

hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarvisningsbild

av Cristoffer » 31 okt 2017, 20:43

Öresunds - himmaklubb (säg till om ni vill lira vintergolf)
Landskrona.
Rya.
Ljungbyhed
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj

av joakim.pekkari » 31 okt 2017, 21:30

Cristoffer skrev:Öresunds - himmaklubb (säg till om ni vill lira vintergolf)
Landskrona.
Rya.
Ljungbyhed

Jag är säkert sugen på lite vintergolf! Lirar på Barsebäck annars så har ganska nära till Öresunds. Spelade den för en dryg månad sen och sköt +1 brutto :D

För att hålla mig till topic:

Sverige
Barsebäck Masters och Donald Steele (Hemmabana)
Rya
Lunds Akademiska
Araslöv
Öresunds
Örestad (alla slingor)
Rönnebäck
Bokskogen
S:t Arild
Söderåsen
Lydinge
Vasatorp Allé
Uddevalla
Skaftö
Torreby

Bulgarien
Lighthouse
Thracian Cliffs

Tror det är alla jag lirat i år iallafall :)
Krånglar till det och försöker spela även åt vänster - Följ mitt projekt här!
Hcp 3,8 / 36 (Vänster) Klubb Barsebäck G&CC
Instagram: livingpixels GameBook: joakimpekkari / jockeleftie

FöregåendeNästa