Hur många banor har du spelat i år?

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Egentligen är det endast 7:an jag alltid har problem med. Väljer jag att landa den mitt på green kommer den rulla av i bakkant och ner i bunkern. Så då väljer jag att spela kort in på green med resulterande vattenplask precis framför istället. Blir galen, typ enda vettiga och missa vänster om greenen. En gång har jag lyckats träffa den greenen i år och stannat och det var från vit tee med massa motvind. Motvinden måste ha stoppat upp bollen.
Då måste du lära dig att slå med mer spinn och/eller högre :)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Egentligen är det endast 7:an jag alltid har problem med. Väljer jag att landa den mitt på green kommer den rulla av i bakkant och ner i bunkern. Så då väljer jag att spela kort in på green med resulterande vattenplask precis framför istället. Blir galen, typ enda vettiga och missa vänster om greenen. En gång har jag lyckats träffa den greenen i år och stannat och det var från vit tee med massa motvind. Motvinden måste ha stoppat upp bollen.
Då måste du lära dig att slå med mer spinn och/eller högre :)
Lättare sagt än gjort. Men jobbar på det. Slår ganska högt redan, så det är spinnen som måste jobbas med och där krävs bättre kontakt med bollen helt enkelt.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Lättare sagt än gjort. Men jobbar på det. Slår ganska högt redan, så det är spinnen som måste jobbas med och där krävs bättre kontakt med bollen helt enkelt.
Helt rätt!
Har märkt att klubban har en hel del betydelse också. Sen jag gick över till bladklubbor upplever jag en klart bättre spinn och jag rullar sällan av green om jag lyckas träffa den.

Har du testat halvslag? Gör en mycket kortare baksving och fokusera bara på att träffa bollen.
Fördelen är att du inte hinner flytta vikten så mycket bakåt att du inte hinner med framåt.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Lättare sagt än gjort. Men jobbar på det. Slår ganska högt redan, så det är spinnen som måste jobbas med och där krävs bättre kontakt med bollen helt enkelt.
Helt rätt!
Har märkt att klubban har en hel del betydelse också. Sen jag gick över till bladklubbor upplever jag en klart bättre spinn och jag rullar sällan av green om jag lyckas träffa den.

Har du testat halvslag? Gör en mycket kortare baksving och fokusera bara på att träffa bollen.
Fördelen är att du inte hinner flytta vikten så mycket bakåt att du inte hinner med framåt.
Ja, det är väl där man får börja. Men tror kanske inte bladklubbor egentligen tillåter mer spinn, endast att man måste slå dem korrekt för att överhuvudtaget få iväg bollen och då blir det bra spinn. Jag spelar med förlåtande järn och skopar upp bollen, vilket fungerar för de är så förlåtande. Funderar på att köpa en gammal järnbladtrea att öva med om man kan få tag på det. Något brutalt svårspelat helt enkelt som tvingar en att göra rätt. Kanske skulle räcka med en bladjärnsjua till att börja med.

EDIT: kollade upp en recension av mina klubbor och spinnumren var ganska bedrövliga, runt 5000 rpm för järnåttan. Hmm, tror fortfarande min teknik behöver förbättras men verkar inte som kluboorna hjälper en att stanna på green. PW 6700 rpm. Som en järnsjua borde spinna alltså.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:
Sandstream skrev:Ja, det är väl där man får börja. Men tror kanske inte bladklubbor egentligen tillåter mer spinn, endast att man måste slå dem korrekt för att överhuvudtaget få iväg bollen och då blir det bra spinn. Jag spelar med förlåtande järn och skopar upp bollen, vilket fungerar för de är så förlåtande. Funderar på att köpa en gammal järnbladtrea att öva med om man kan få tag på det. Något brutalt svårspelat helt enkelt som tvingar en att göra rätt. Kanske skulle räcka med en bladjärnsjua till att börja med.

EDIT: kollade upp en recension av mina klubbor och spinnumren var ganska bedrövliga, runt 5000 rpm för järnåttan. Hmm, tror fortfarande min teknik behöver förbättras men verkar inte som kluboorna hjälper en att stanna på green. PW 6700 rpm. Som en järnsjua borde spinna alltså.
En J3 ska du inte köpa, välj hellre en J7. Har själv en J4 och den är ett h-vete att få till bra slag med.

Jag tror, utan att veta, att många spelförbättrande järn fokuserar på att ge längd på slagen och det får man bland annat genom mindre spinn vilket också ger en lägre bollbana = behöver en längre sträcka för att stanna.
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

Niklas skrev:
Sandstream skrev:
Niklas skrev:Lättare sagt än gjort. Men jobbar på det. Slår ganska högt redan, så det är spinnen som måste jobbas med och där krävs bättre kontakt med bollen helt enkelt.
Helt rätt!
Har märkt att klubban har en hel del betydelse också. Sen jag gick över till bladklubbor upplever jag en klart bättre spinn och jag rullar sällan av green om jag lyckas träffa den.

Har du testat halvslag? Gör en mycket kortare baksving och fokusera bara på att träffa bollen.
Fördelen är att du inte hinner flytta vikten så mycket bakåt att du inte hinner med framåt.
Ja, det är väl där man får börja. Men tror kanske inte bladklubbor egentligen tillåter mer spinn, endast att man måste slå dem korrekt för att överhuvudtaget få iväg bollen och då blir det bra spinn. Jag spelar med förlåtande järn och skopar upp bollen, vilket fungerar för de är så förlåtande. Funderar på att köpa en gammal järnbladtrea att öva med om man kan få tag på det. Något brutalt svårspelat helt enkelt som tvingar en att göra rätt. Kanske skulle räcka med en bladjärnsjua till att börja med.

EDIT: kollade upp en recension av mina klubbor och spinnumren var ganska bedrövliga, runt 5000 rpm för järnåttan. Hmm, tror fortfarande min teknik behöver förbättras men verkar inte som kluboorna hjälper en att stanna på green. PW 6700 rpm. Som en järnsjua borde spinna alltså.
Har väl med loftet att göra?
Nyare spelförbättrande klubbor har mer massa långt ned i huvudet för att få upp bollen högt. Men för att bollen inte ska gå rakt upp så drar man ned loftet. Resultatet blir att slagen går lika högt som en klubba från mer bladmodell men med mindre spinn som gör att den flyger lite längre.

Eller någon annan kanske kan hjälpa till och förklara men de är så jag förstått saken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Uppdaterat med Gripsholm

5 *****

4 ****
Bro Hof Castle Course En av landets roligaste banor som trots våren är i kanonskick.

3 ***
Kungsängen Kings Svår men med fina greener. (Usla bunkrar drar ned betyget).
Kungsängen Queens Smal men kul. Lite skadade fairways på sina ställen.
Waxholm Varierad banan som är helt okej.

2 **
Kyssinge Konstiga pinnplaceringar och trasiga hålkoppar i kombination med ett par Kalle Anka-hål ger inget högt betyg.
Gripsholm Typisk landsortsbana som påminner om Kyssinge och Waxholm. Tröga greener men i fint skick. Pyttesmå flaggor som var svåra att träffa med kikaren. Konstiga utslagsplatser på rangen med bollrännan i mitten (de vinglade dessutom).

1 *
International Sämsta banan jag spelat på flera år. Tees ser ut som åkrar. Greenerna saknar gräs här och där och är väldigt ojämna. Rangebollarna är så slitna att de borde vara gratis. Banans design är på många hål ett skämt med massor av blinda slag.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Sandstream skrev:Uppdaterat med Gripsholm

5 *****

4 ****
Bro Hof Castle Course En av landets roligaste banor som trots våren är i kanonskick.

3 ***
Kungsängen Kings Svår men med fina greener. (Usla bunkrar drar ned betyget).
Kungsängen Queens Smal men kul. Lite skadade fairways på sina ställen.
Waxholm Varierad banan som är helt okej.

2 **
Kyssinge Konstiga pinnplaceringar och trasiga hålkoppar i kombination med ett par Kalle Anka-hål ger inget högt betyg.
Gripsholm Typisk landsortsbana som påminner om Kyssinge och Waxholm. Tröga greener men i fint skick. Pyttesmå flaggor som var svåra att träffa med kikaren. Konstiga utslagsplatser på rangen med bollrännan i mitten (de vinglade dessutom).

1 *
International Sämsta banan jag spelat på flera år. Tees ser ut som åkrar. Greenerna saknar gräs här och där och är väldigt ojämna. Rangebollarna är så slitna att de borde vara gratis. Banans design är på många hål ett skämt med massor av blinda slag.
Har du inte spelat Stadium än?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:
Sandstream skrev:Uppdaterat med Gripsholm

5 *****

4 ****
Bro Hof Castle Course En av landets roligaste banor som trots våren är i kanonskick.

3 ***
Kungsängen Kings Svår men med fina greener. (Usla bunkrar drar ned betyget).
Kungsängen Queens Smal men kul. Lite skadade fairways på sina ställen.
Waxholm Varierad banan som är helt okej.

2 **
Kyssinge Konstiga pinnplaceringar och trasiga hålkoppar i kombination med ett par Kalle Anka-hål ger inget högt betyg.
Gripsholm Typisk landsortsbana som påminner om Kyssinge och Waxholm. Tröga greener men i fint skick. Pyttesmå flaggor som var svåra att träffa med kikaren. Konstiga utslagsplatser på rangen med bollrännan i mitten (de vinglade dessutom).

1 *
International Sämsta banan jag spelat på flera år. Tees ser ut som åkrar. Greenerna saknar gräs här och där och är väldigt ojämna. Rangebollarna är så slitna att de borde vara gratis. Banans design är på många hål ett skämt med massor av blinda slag.
Har du inte spelat Stadium än?
Nope, har inte blivit av. De öppnade sin nya range i går så nu lär det bli mer tid där ute :)
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

Dags att uppdatera lite efter semestern!

*****5 stjärnor
Torrey Pines - North (US), inte riktigt lika vass som storebror South, men riktigt bra och minst lika fantastiska vyer. Imponerande att PGA-tour stannade här tidigare i våras då banan mer eller mindre var jord (ombyggnad) när jag var där senast i augusti. Klassisk walk up för min del även denna gång, ställde mig i kö strax efter kl 5, och kom ut i första boll tillsammans med tre sköna seniorer. Med residence card spelar pensionärer för USD 29 (bra att veta när pensionen ska planeras :D )!
PGA West - Stadium Course (US), banan där Jason Dufner slog ett fantastiskt slag på 17 och snuvade Lingmerth på segern (numera har han en plakett där). Tuff bana med flera djupa och stora bunkrar plus en hel del vatten. Bra inramning med fina villor och berg i bakgrunden.
London Golf Club - Heritage (UK), den privata av de två banorna som var värd för ET 2008 & 2009
Real Club Sevilla Golf (ESP), med i Golfhäftet (riktigt bra med 50% rabatt) och senast värd för ET 2012 och World Cup 2004
Bro Hof Stadium, riktigt bra direkt från öppning! Oerhört imponerad av skicket och det jobb som läggs ned på banan.
Bro Hof Castle, börjar bli riktigt bra den också, växer för varje gång jag lirar den (fortfarande lillebror till Stadium dock)


****4 stjärnor
McCormich Ranch - Pines (US), trevlig resortbana i Scottsdale som är relativt lätt och alla par 5 går att nå på 2 slag. Mkt Coors light och gangsta rap i golfbilarna :mrgreen:
Oakcreek CC (US), favoritbana i Sedona/Oakcreek, designad av Trent Jones sr & jr och klassiskt old school. Mumma för en value man med GF (inklusive bil och bollar till rangen) på runt USD 20 efter 16:30. Går att spela under 2h om det är fritt framför. Eventuella WAGS som inte är intresserade av golf hänger med fördel på Hiltons spa under tiden.
Club Zaudin Golf (ESP), också med i Golfhäftet. Designad av Gary Player och ligger högt upp med bra utsikt över Sevilla
Heron Banks (ZA), bra bana som spelas längs med en flod på slutet. Inledningen ligger lite högre med bra utsikt över omgivningen.
Kungsängen Kings, alltid en trevlig bana att spela!


***3 stjärnor
Elephant Rocks (US), trevlig bana med flera riktigt bra hål. Ytterst nära en 4a men skicket och ambitionen är lite för låg. Avslutningen med en par 5a och par 3a med sjuka höjdskillnader är alltid kul att lira.
Mälarö 19-27, förvånansvärt bra för att hålla öppet hela året! (4 stjärnor på ambitionen)
De Peelse Golf (NLD), blandar och ger. Ett par tveksamma hål mixat med ett par riktigt bra hål. Som alltid i Holland mycket vind.

**2 stjärnor

*1 stjärna
Alhaurin Golf Resort (ESP), trots att den är med i Golfhäftet är den inte värd att lira! Riktig Kalle Anka bana med blinda utslag till extremt smala och sluttande fairways! Förmodligen en av anledningarna till att gul tee i princip alltid var framflyttad till blå/röd. Från vit var det bara att blunda och hoppas på det bästa :mrgreen: Jag klarade mig precis med de bollarna jag hade i bagen! :o Behållningen är utsikten och att det är kul att köra golfbil när det är backigt
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Skriv svar