Hur många banor har du spelat i år?

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

MaxP skrev:
manget skrev:En helg i London och besök på Frilford Heath & Heythrop Park
Eftersom jag är född nyfiken måste jag fråga om det är i jobb eller om det är privat du är runt överallt och har möjlighet att spela så underbara golfbanor? ;)
Det mesta är privat även om just denna helgen var i kombination med en kurs i London genom jobbet där jag åker tidigare och stannar över helgen.

Sen har jag fördelen att min fru springer marathon på hyfsat hög nivå så jag hakar på hennes träningsläger och tävlingsresor. Det blir oftast höghöjdsläger i Sydafrika på vintern och i US på sommaren. Sen ett par tävlingar fördelat över året när jag alltid tar med golfklubborna. Jag brukar få en dag "ledigt" på tävlingsresorna och sedan stöttar jag med vätska osv på själva tävlingsdagen :D
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Uppdaterad efter sista resan för året:

5+++++

Frösåker GCC - Började min golfresa där som studentmedlem på 90talet. Var bortskämd på en nivå som jag inte insåg förrän jag spelade den igen nu i September 20+ år sedan sista rundan. Otroligt skick på banan, fairways är bättre än vissa greener jag har harvat runt på och uppdateringen 2010 har gjort den ännu bättre. Bra påminnelse varför mitt bunkerspel är rätt ok, man fick mycket träning på den delen som nybörjare.

West Cliffs, Óbidos, Portugal - Kanske den bästa banan jag någonsin har spelat på - trots att den öppnade i juni 2017!! Tuff utmaning med mycket blinda tee slag, gjorda ännu svårare då det ännu varken finns banguide eller uppdaterade satellitbilder för golfshot m.m. Smälter otroligt väl in i naturen då skyddsområdet den ligger i begränsade vad banarkitekten kunde göra med schaktmaskinerna. Spektakulär vy från det lyxiga klubbhuset där mat och dryck är förvånansvärt överkomlig i pris.


4++++

Praia D'el Rey, Óbidos, Portugal - Om man bara räknade bakre 9 så är det en 5a. Fenomenalt vackra hål precis på kanten av Atlanten med vågorna som kraschar in med kraft och vinden kan helt förstöra en felriktad eller felskruvad drive. Dock är de första 9 inte direkt speciella parkhål som slingrar sig runt alla semesterhus på anläggningen. Kan inte klaga på kvalitén på banan dock, sand mjuk som vispgrädde i bunkrarna och med tanke på spel i December så är greener och fairways i tramsigt bra skick.

Royal Óbidos Golf Club, Óbidos, Portugal - Också på håret nära en 5. Seve designad med hans klassiska 6x3, 6x4, 6x5 layout med ett antal superba hål, 2, 3 och 18 står ut. Klubbhuset är fint men bleknar i jämförelse med West Cliffs. Fortfarande lite chockad över att vi var den enda bollen hela dagen på en söndag med 14-15 graders temperatur. Också chockad men tacksam att de inte stängde banan när det bara fanns en bokning.

Kungsängen – Kings – Bästa skicket av alla Golfstar banor jag har spelat hittills. Inte mycket att tillägga från tidigare poster.

Toiyabe Golf Club (NV, US) - Nyligen omgjord från privat till delvis öppen för allmänheten. Alla bekvämligheter som en privat bana har och de små detaljerna (kylbox med vatten och is på carten, GPS skärm m.m.) lyfter allt. Tahoe området hade enormt mycket snö vintern 16/17 vilket har påverkat Carson Valley så ett par hål är fortfarande väldigt vattentyngda.

Dayton Valley Golf Club (NV, US) – Fairways var lite fläckiga när jag spelade. Förståeligt med tanke på öknen runt omkring men ändå oväntat jämfört med andra banor i området. Greener i utmärkt kondition. Väldigt tuff bana med vatten i spel på 12 hål.

3+++

International - ett par roliga hål men avdrag för dåliga temporära tees och lite varierande nivå på greenerna. Verkar som många som spelar är helt oförmögna att reparera nedslagsmärken. Blinda slag är inte helt fel men naturligtvis mycket svårare när man spelar en bana för första gången.

Kyssinge – väldigt trevlig bana (intryck hjälpt av bästa resultatet på 18 månader!). Kul med par 74 även om några par 5 är väldigt korta från 57 tee, men det kanske man inte ska klaga på. Greener ser lite fläckiga ut men är bra och jämn rull på dem. Ett par bunkrar hade stående vatten men det får man nog leva med efter en vecka med regn varje dag i slutet på september. Baserat på kommentarer online hade de samma skyltproblem som Lindö tidigare säsonger men hade absolut fixat det med väldigt klara hänvisningar till nästa tee.

Brollsta - Fairways i bra skick även om många spelare inte reparerar tuvor. Greener väldigt snabba med svenska mått mätt (spelad början av augusti). Minus för temporära tees på fyra hål. När de blir spelklara kan betyget nog gå upp till 4.

Kungsängen - Queens – trixig och kul bana, inte ofta man har chansen att ta fram drivern utan måste använda de grå cellerna lite mer. Lika bra underhållen som Kings men lite för kort för att få 4 i betyg.

Rotebro – bästa pay & play jag har sett hittils sedan flytt tillbaka till Sverige.

Lindö Park – Trevlig bana även om jag spelade otroligt dåligt pga andra rundan på nästan ett år. Dock, hur dyra är skyltar som pekar till nästa tee??

Viksjö – Samma som Lindö Park, dock var den väldigt torr (början på juli) och greenerna behövde verkligen vatten. Mycket bättre andra rundan i september även om greenerna var väldigt långsamma.

2++

Lindö Dal – Fairways är inte i bra skick (som kommenterat på Golfstars egen blogg) men kan nog bli en bra bana när de återhämtar sig.

1+

Bromma – ok träningsbana för närspel och läget är svårt att slå då den ligger runt hörnet för mig men tramsigt dyr om du inte är Golfstar medlem.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Skriv svar