Hur många banor har du spelat i år?

Recensera eller fråga om tips...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

StefanL skrev:***** 5 stjärnor


**** 4 stjärnor
Kyssinge GK, Bra bana, Bra range(gräs), Bra skick, Jämna greener.

*** 3 stjärnor


** 2 stjärnor
Hagge GK, fortfarande lite jobb att göra med greener och vissa fairways men klart godkänd.

* 1 stjärna
Hur kan hagge få något annat än 5??? :O
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Mikael316 skrev:
StefanL skrev:***** 5 stjärnor


**** 4 stjärnor
Kyssinge GK, Bra bana, Bra range(gräs), Bra skick, Jämna greener.

*** 3 stjärnor


** 2 stjärnor
Hagge GK, fortfarande lite jobb att göra med greener och vissa fairways men klart godkänd.

* 1 stjärna
Hur kan hagge få något annat än 5??? :O
Just nu är det skicket på banan och framförallt greener
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

StefanL skrev:
Mikael316 skrev:
StefanL skrev:***** 5 stjärnor


**** 4 stjärnor
Kyssinge GK, Bra bana, Bra range(gräs), Bra skick, Jämna greener.

*** 3 stjärnor


** 2 stjärnor
Hagge GK, fortfarande lite jobb att göra med greener och vissa fairways men klart godkänd.

* 1 stjärna
Hur kan hagge få något annat än 5??? :O
Just nu är det skicket på banan och framförallt greener
Bah! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Uppdaterat med International

5 *****

4 ****
Bro Hof Castle Course En av landets roligaste banor som trots våren är i kanonskick.

3 ***
Kungsängen Kings Svår men med fina greener. (Usla bunkrar drar ned betyget).
Kungsängen Queens Smal men kul. Lite skadade fairways på sina ställen.
Waxholm Varierad banan som är helt okej.

2 **
Kyssinge Konstiga pinnplaceringar och trasiga hålkoppar i kombination med ett par Kalle Anka-hål ger inget högt betyg.

1 *
International Sämsta banan jag spelat på flera år. Tees ser ut som åkrar. Greenerna saknar gräs här och där och är väldigt ojämna. Rangebollarna är så slitna att de borde vara gratis. Banans design är på många hål ett skämt med massor av blinda slag.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Väljer att inte ranka dom, fråga om det är något ni vill veta om banan istället.

Spanien
La Canada GC
Atalaya GC - Old Course
Dona Julia GC
Valle Romano
El Paraiso GC

Västmanland
Västerås GK
Orresta GK

Uppland
Söderby GK
Edenhof GK
Grönlunds GK
Johannesbergs GK
Örbyhus GK
Wattholma GK
Arlandastad GK - Masters

Skåne
S:t Arild GK
Vasatorp GK - TC
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Efter två långhelger fyller jag på med lite banor. Nästa anhalt blir Florida, får se om man hinner med några rundor :)

***** 5 stjärnor
Gullane GC No.1 (Sco) - Värd för ET 2015, spelades i riktigt bra skick, stenhård och snabba greener. Extremt utmanande greenområden med tuffa pottbunkrar och avrinningsområden.
Gullane GC No.2 (Sco) - Om det inte vore för storebror ovan hade denna bana varit lika känd. Inte lika utmanande greenområden men samma fantastiska skick
Halmstad GK (Norra) - Alltid i lika fint skick och fantastiskt rolig bana att spela med sin omväxlande layout. Synd att banan i dagsläget har en svag avslutning även om hål 16 är magiskt.

**** 4 stjärnor
The Glen GC (Sco) - Linksbana som spelas på klippavsatser mot havet. Riktigt trevlig upplevelse som spelades i 4-5 klubbor vind.
Haverdal GK - Spelades stenhård i en del vind vilket gjorde att man verkligen fick tänka till. En liten favorit till mig, allt mellan öppna hedhål och smala skogshål.
Herrljunga GK - Överraskade på oss alla. Väldigt trevlig bana med rolig design där greenerna oftast låg vågrätt istället för horisontellt.

*** 3 stjärnor
Longniddry GC (Sco) - Fantastiska första 9 hål som nästan är värda 5 stjärnor. Linkskaraktär i tallskog. Sista 9 mer öppen linksbana med standardlayout.
Hofors GK - Spelades tidigt på säsongen, inget vidare skick men layoutmässigt är det en trevlig och utmanande bana.
Falun-Borlänge GK - Hemmabana, fortfarande risigt skick men får hamna i mitten, är trots allt hemma.

** 2 stjärnor
Kings Acre GC (Sco) - Kuperad parkbana med en del galna hål. Bland annat en Par 3:a med green ca 20 meter högre än tee. I övrigt en standard parkbana med lite halvdåliga greener då vi var på besök.
Dalsjö GK - Riktigt fina greener tidigt på säsongen men layoutmässigt avskyr jag nästan banan då det finns många tveksamma hål.
Ringenäs GK - Fick spela slingorna Links och Seaside. Skicket på banan var bra men mycket dolda utslag och tröga greener drar ner betyget.

* 1 stjärna
Vårgårda GK - Inget fel på kvalitén, spelades hård och snabb men designen är hemsk där mer än hälften av slagen är i stort sett blinda
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Kungsängen Kings - definivt min favoritbana just nu, överlägset skick på greener jämfört med de andra banorna jag spelat i år. Tycker hela banan är genomgående bra designad och lagom varierande. Endast tre styckern par fem hål är enda som känns trist. Svåra par 3 hål, men resten är ganska överkomligt egentligen, då man får många slag på slopen.

Kungsängen Queens - Ok öppning, men sen tycker jag den blir lite trist. Alldeles för lika par 3 hål. Bra som bana när Kings är fullbokad dock.

Waxholm - Två nya hål som inte riktigt är klara drog ner intrycket rejält när dessutom banguiden inte var uppdaterad. Får göra ett nytt besök i höst. För många lutande greener åt ett håll, så jobbiga inspel när man spelar den första gången.

Bodaholm - Fin bana som alltid blåser halv storm när jag besöker den. Hoppade av efter nio hål eftersom jag tröttnade på vinden. Ser fram emot denna en vindfri dag. Lämplig för alla spelare.

Lövsättra - Nej, det här var inget jag behöver åka tillbaka till snart. Sämsta rangebollarna jag sett på flera år skapade direkt en negativ inställning. Dåliga ojämna greener. Några konstiga och blinda hål där det var svårt att veta åt vilket håll man skulle sikta. Par 6-hålet saknade en stor del av sin fairway, då det har varit översvämmat tidigare och känns mest som en plojgrej, då det inte var några spelstrategiska beslut på vägen. Andra nio går i riktigt fin skogsmiljö. Enda räddningen här.

Bromma - perfekt för vardagskvällar när man behöver träna järnspel. Alldeles för trångt dock och mycket OOB.

Brollsta lilla banan - Bästa banan för en nybörjare i Stockholmsområdet tror jag. Inte så mycket vatten eller OOB kan göra det trevligt för nybörjaren som inte slår helt rakt (till skillnad från Bromma som kan skapa mycket frustration). Roligt för mig att spela här också, då jag försöker gå för green på par-4:orna. Endast träffat en green än så länge och missade så klart eagle-putten precis. Måste prova 18-hålsbanan snart för den ser rolig ut. Bra mat i restuarangen med trevlig utsikt över sjön och hål 9.


Får se om man spelar igenom alla golfstars banor. Några greenfreerundor kanske det blir senare i år. Väldigt sugen på Bro Hof castle course efter att ha ögnat igenom banguiden.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Kungsängen Kings - definivt min favoritbana just nu, överlägset skick på greener jämfört med de andra banorna jag spelat i år. Tycker hela banan är genomgående bra designad och lagom varierande. Endast tre styckern par fem hål är enda som känns trist. Svåra par 3 hål, men resten är ganska överkomligt egentligen, då man får många slag på slopen.
Kings greener har verkligen blivit bra senaste veckorna. De vertikalskar och dressade dessutom förra veckan :)

Angående partreorna så måste de som slopade banan ha varit packade! Hur de fick dessa fyra hål till banans fyra enklaste övergår mitt förstånd.

3:an brukar vara ca 160 meter. Upphöjd green med bunkers till vänster kort och höger långt.
7:an brukar vara runt 140-150 meter över vatten med bunkers i bakkant.
13 kan vara 150 meter med flaggan längst bak till höger som skyddas av både vatten och bunker.
15 brukar spelas runt 120-140 meter med vatten före green och en backe i bakkant.
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Kungsängen Kings - definivt min favoritbana just nu, överlägset skick på greener jämfört med de andra banorna jag spelat i år. Tycker hela banan är genomgående bra designad och lagom varierande. Endast tre styckern par fem hål är enda som känns trist. Svåra par 3 hål, men resten är ganska överkomligt egentligen, då man får många slag på slopen.
Kings greener har verkligen blivit bra senaste veckorna. De vertikalskar och dressade dessutom förra veckan :)

Angående partreorna så måste de som slopade banan ha varit packade! Hur de fick dessa fyra hål till banans fyra enklaste övergår mitt förstånd.

3:an brukar vara ca 160 meter. Upphöjd green med bunkers till vänster kort och höger långt.
7:an brukar vara runt 140-150 meter över vatten med bunkers i bakkant.
13 kan vara 150 meter med flaggan längst bak till höger som skyddas av både vatten och bunker.
15 brukar spelas runt 120-140 meter med vatten före green och en backe i bakkant.
Kolla senaste teeparty så pratar Johan lite om slope Bild
Tror i kungsängens fall att man gått på att ha höga på par 3 för att de är de lättaste hålen i matchspel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Kungsängen Kings - definivt min favoritbana just nu, överlägset skick på greener jämfört med de andra banorna jag spelat i år. Tycker hela banan är genomgående bra designad och lagom varierande. Endast tre styckern par fem hål är enda som känns trist. Svåra par 3 hål, men resten är ganska överkomligt egentligen, då man får många slag på slopen.
Kings greener har verkligen blivit bra senaste veckorna. De vertikalskar och dressade dessutom förra veckan :)

Angående partreorna så måste de som slopade banan ha varit packade! Hur de fick dessa fyra hål till banans fyra enklaste övergår mitt förstånd.

3:an brukar vara ca 160 meter. Upphöjd green med bunkers till vänster kort och höger långt.
7:an brukar vara runt 140-150 meter över vatten med bunkers i bakkant.
13 kan vara 150 meter med flaggan längst bak till höger som skyddas av både vatten och bunker.
15 brukar spelas runt 120-140 meter med vatten före green och en backe i bakkant.
Egentligen är det endast 7:an jag alltid har problem med. Väljer jag att landa den mitt på green kommer den rulla av i bakkant och ner i bunkern. Så då väljer jag att spela kort in på green med resulterande vattenplask precis framför istället. Blir galen, typ enda vettiga och missa vänster om greenen. En gång har jag lyckats träffa den greenen i år och stannat och det var från vit tee med massa motvind. Motvinden måste ha stoppat upp bollen.
Hcp: ~12
Skriv svar