Golf i Prag

Recensera eller fråga om tips...
srixmyson
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:28

Prag är en underskattad destination för golfare, jag tog bilen ner dit för semester och lastade såklart in bagen i min rymliga SUV.

Vi spelade Black Bridge och men kan med lätthet säga att det var den bästa banan jag spelat sett till green fee. Anläggningen är ny och fräsch och en green fee går på motsvarade 300 svenska kronor. Banan håller högre klass än någon av de vanliga svensson banorna, toppbanorna i Sverige kan möjligen mätas sig med Black Bridge men då är green fees över 1000kr.

Spelade med en kompis som också var imponerad över anläggningen, förutom banan var servicen fantastiskt bra och mycket god mat i klubbhuset till en låg peng som sig bör i detta land. Vi spelade med golfbil (300kr / 2) och båda lyckades sänka sig. Banan kändes lagom utmanande och vi kom tillbaka hit två dagar senare för ytterligare en runda med golfbil. 450 kronor per person för denna bana med golfbil är ett fynd och rekommenderas.

Nu hann vi aldrig med att spela Albatross som ska vara den bästa och mest kända banan i Prag. Europatouren spelade där för ett par veckor sedan och den har gång på gång blivit framröstad som en av de bästa och roligaste banorna på Europatouren. 600 kronor går en green fee på och ett par hundralappar till för bil. Får bli den nästa gång.

Kan rekommendera staden Prag som resemål och glöm inte stickorna!
WITB:
Driver: Callaway XR 16 10,5
FW: Callaway XR 4
Hybrid: Srixon 355 Hybrid 4,
Irons: Srixon 545 5-PW
Wedges: Cleveland 588 2.0 50, 54, 58
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Srixon Z-star
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

srixmyson skrev:Prag är en underskattad destination för golfare, jag tog bilen ner dit för semester och lastade såklart in bagen i min rymliga SUV.

Vi spelade Black Bridge och men kan med lätthet säga att det var den bästa banan jag spelat sett till green fee. Anläggningen är ny och fräsch och en green fee går på motsvarade 300 svenska kronor. Banan håller högre klass än någon av de vanliga svensson banorna, toppbanorna i Sverige kan möjligen mätas sig med Black Bridge men då är green fees över 1000kr.

Spelade med en kompis som också var imponerad över anläggningen, förutom banan var servicen fantastiskt bra och mycket god mat i klubbhuset till en låg peng som sig bör i detta land. Vi spelade med golfbil (300kr / 2) och båda lyckades sänka sig. Banan kändes lagom utmanande och vi kom tillbaka hit två dagar senare för ytterligare en runda med golfbil. 450 kronor per person för denna bana med golfbil är ett fynd och rekommenderas.

Nu hann vi aldrig med att spela Albatross som ska vara den bästa och mest kända banan i Prag. Europatouren spelade där för ett par veckor sedan och den har gång på gång blivit framröstad som en av de bästa och roligaste banorna på Europatouren. 600 kronor går en green fee på och ett par hundralappar till för bil. Får bli den nästa gång.

Kan rekommendera staden Prag som resemål och glöm inte stickorna!
Kul att höra fler som är imponerade av Prag. Har många medlemmar på klubben som de två senaste åren varit där och spelat golf och haft väldigt liknande reaktion som dig. Det ligger helt klart i topp just nu för att utforska golfmässigt!
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Konopiste är en riktigt bra anläggning.
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
srixmyson
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:28

Efter Albatross är Golf Resort Karlštejn den högst rankade banan runt Prag och ska vara fantastiskt då banan går runt Karlstejn Castle med magiska vyer.
WITB:
Driver: Callaway XR 16 10,5
FW: Callaway XR 4
Hybrid: Srixon 355 Hybrid 4,
Irons: Srixon 545 5-PW
Wedges: Cleveland 588 2.0 50, 54, 58
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Srixon Z-star
Krullet
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jun 2016, 00:41

Har bokat en tisdag-fredag i Prag i mitten på augusti. Förhoppningsvis blir det 36 hål på Albatross resort en av dagarna, och 18 hål någon annanstans nästkommande dag. Det finns ju lite tips här i tråden och många anläggningar känns intressanta. Finns det någon som sitter på ytterligare rekommendationer, gärna utifrån egen erfarenhet? :)
Hemmaklubb: Vallentuna GK
HCP: 5,8
zvennebanan1
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2014, 06:58

Jag har själv spelat båda banorna på Golf Resort Konopiste (Radecky course och dÉste course) och Karlsteijn samt Beroun golf club.
Karlsteijn var den bästa upplevelsen och otroligt vacker i häftig miljö.
Jag har kopierat in lite saxad information om banorna nedan..

Några mil sydost om Prag (ca.45min) ligger en av Tjeckiens golfpärlor. Golf Resort Konopiste är beläget vid ett slott och i den vackra slottsparken slingrar sig två mästerskapsbanor fram – d´Este och Radecky. Många fairways kantas av parkens gamla ekar och det är en upplevelse att få strosa omkring i denna underbara miljö. Förutom de två fina mästerskapsbanorna Radecky och d´Este, finns även en 9-hålsbana för nybörjare.

Berouns 18-hålsbana ritades av den kanadensiska arkitekten Les Furber, som också är ansvarig för den prestigefyllda Karlštejn-banan. Les Furber visade sin otroliga skicklighet i att placera golfbanan på landsbygden som om den alltid varit här. Beroun Golf Resort ligger nära staden Beroun, som är den gamla kungliga staden och mindre än 30 minuters bilresa från Prags centrum. Banan ligger i skogarna vid bergskedjan Brdy och ligger utsprid över 650 tusen kvm mark, och har en jämn balanserad mix av platta nivåer och kullar, och totalt 70 sand bunkrar samt 4 sjöar.

I ett böljande landskap av skotsk karaktär, några mil utanför Prag finns Karlstejnbanan. Det gamla slottet Karlstejn från 1300-talet är majestätiskt beläget på en klippa, och dominerar det vackra landskapet. Banan håller mycket hög kvalitet och har redan hunnit med att vara värd för europatouren i golf. Det naturligt trädbevuxna och kuperade landskapet med kalkstenshällar, rik på flora och fauna, naturliga raviner, sjöar och många sandfällor, gör golfen på Karlstejn Golf Resort till en tillfredsställande utmaning även för den mest krävande spelaren.

//Zvennebanan
Krullet
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jun 2016, 00:41

Nyss hemkommen från några dagar i Prag. Jag rekommenderar verkligen alla att ta sig dit för att spela på Albatross. För 600 svenska kronor får du spela en fantastisk bana i allt från layout till skick. Banan är värd för Europatouren nu om två helger så vi kanske hade tur och fick spela den när den är som bäst, men det blir en klar 5:a i betyg oavsett vad.
Hemmaklubb: Vallentuna GK
HCP: 5,8
Skriv svar