Svensk Golfs "Sveriges 100 bästa golfhål"

Recensera eller fråga om tips...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Svensk Golf gör ju lite som de vill, och nu har de publicerat en lista på vad de anser är de 100 bästa golfhålen (rent estetiskt/upplevelsemässigt om jag förstått det rätt) och efter ha läst igenom denna lista inser man hur instängd och snäv kretsen måste vara på denna reaktion. En lista som jag personligen kanske håller med om 10 hål blir publicerad som topp 100. Naturligtvis är smaken som baken det inser jag, men det finns mängder av vackra golfhål från banor som aldrig ens nämns som utklassar många av dessa hål som är på de lite "finare" banorna.

Vad jag ser;
- En överrepresentation av stockholmsklubbar
- Mer "anrika" klubbar som Barsebäck och Arlandastad samt mer moderna som Sand och Bro Hof får väldigt mycket plats
- Skåne får förvånansvärt lite plats
- Som vanligt är det nästan 0 från banor norr om Gävle, där jag personligen anser att några av de absolut vackraste golfupplevelserna går att finna.

Kanske är jag partisk och trångsynt, men det vore roligt att höra vad ni tycker om listan.
Duffandrun
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 jul 2014, 23:11

Öppningshålet på Östersund-frösö GK?
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

Själv har jag bara spelat på två banor i min korta karriär, så jag har väldigt lite att jämföra med. Men det är roligt att min hemmabana (Sörfors GK) får ett hål rankat i kategorin 19-50. Om det nu stämmer att Stockholm är överrepresenterat så gör det saken ännu roligare att ett hål ifrån Umeå letar sig in på listan.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Så fort Svensk Golf gör en lista/test av något slag så verkar prio 1 vara att inte stöta sig med någon. I det här fallet fick de väl med ett hål från i stort sett varenda bana i Sverige :lol:
Användarens profilbild
Stoltpappa
Inlägg: 52
Blev medlem: 01 jul 2014, 18:02
Ort: Enköping

Det lite som Melodifestivalen, "fel låt vann" osv... Smaken är som baken.
Sånt går inte att tävla i eller mätas på det sättet. Alla uppfattar saker olika.

Jag spelar hellre en mysig och charmig bana framför en "flashig" om ni förstår hur jag menar...

Alla sådana där tester brukar ju vara ganska subjektiva.

//Micke
Järn: Mizuno JPX 850 5-P Wedgar: Titleist Vokey Oil Can 52° och en Titleist Vokey 56°
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har spelat Kungsängen hål 4 säkert 15 gånger i år och funderar varje gång hur den kom med på listan!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanSGF skrev:Har spelat Kungsängen hål 4 säkert 15 gånger i år och funderar varje gång hur den kom med på listan!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Spelade det från röd i dag med grabben. Kul att kunna slå en drive över vattnet för en gångs skull :D

Men jag håller med, förstår inte hur det kunde komma med på listan.
Skriv svar