Linköpings Golfklubb

Recensera eller fråga om tips...
nkpgstad
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 maj 2014, 21:11

Ranking 2013:
Nr 2 i Östergötland (Golf Digest)
Nr 24 i Sverige (a-Golf)

Linköpings Golfklubb ligger intill Linköpings universitetsområde i en fin och stillsam miljö. När man anländer till golfklubben välkomnas man av en ganska stor och modern driving range, vilket är ett stort plus för en anläggning som i framtiden kommer att ståta med större tävlingar. Förra året spelades European Girls Team på Linköpings GK, där Sverige vann om jag inte minns fel. Banan fick riktiga god kritik från de spelande och det helt välförtjänt. Jag kan tänka mig att banan inte riktigt är helt känd för hela golfsverige, det är synd då den håller en extremt hög standard.

Vid första tee möts man av en härlig och inbjudande fairway, samt ett skogsparti på högersidan av fairway. Första 9 hålen är väldigt vackert inramade av flera olika skogspartier, men man får ändå inte den där känslan av att vandra på en fairway som slingrar sig genom en hel skog. Skogen på de första 9 hålen är istället väldigt strategiskt utlagd och solens strålar kan man skymta lite var som på banan. Banans sista 9 hål går i ungefär samma karaktär, men med en något mer öppen miljö. Banans signatur hål, hål 16, som också kallas Bauerhålet, är ett kort par 3 med en konstgjord damm intill green. Detta hål är ett riktigt vackert och roligt golfhål och ger även en riktigt bra birdiechans.

Banan är ganska kort men med snabba och ondulerade greener. Fairway håller extremt hög klass och rufferna är tjocka och sega. Finishen på denna bana är i toppklass. Jag håller själv banan som den bästa svenska banan jag någonsin spelat, och då har jag ändå spelat ett antal olika banor runt om i Sverige. Linköpings GK är väl värt ett besök om du har vägarna förbi Östergötland.
Driver: Cobra Bio Cell Black
Hybrider: Callaway XHot Pro 3-4
Järn: Callaway Razr X Black 5-PW
Wedgar: Mizuno JPX 2011 50,54,58
Putter: Taylormade 79-110 Daytona
Boll: Titleist ProV1