Sand GC

Recensera eller fråga om tips...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Strax utanför Jönköping byggdes för ett par år sen en ny, modern golfbana. Innan Bro Hof, innan PGA Sweden så var det Sand GC som var den stora snackisen ett tag. Jag har själv spelat banan en eller två gånger varje säsong sen det att den öppnade. En rolig bana men som i min mening förväntades mer av än vad den levererade.

Kanske är det området, kanske är det allting runt om som gör det - men något känns alltid som det saknas. När du svänger av Inlandsvägen in mot klubbhuset så tänker du först inte så mycket på det, faktum är att banan knappt syns från vägen på grund av alla byggda kullar runt om. En allé av träd leder dig sen fram cirka 500 meter mot klubbhuset. Ett modernt, jättefint klubbhus som passar fint till den moderna bana de vill ge sken av. När du parkerar och knallar in i klubbhuset möts du av proffsighet - shop och kansli är fint restaurangen levererar riktigt god mat och omklädningsrummen på övervåningen har underbar utsikt över banan.

Rangen är bra, både gräs och mattor finns att tillgå. Träningsområdena anser jag dock vara väldigt begränsade för en bana av denna kalibern eller vad den försöker att vara.

Banan i sig är som ni säkert vet uppkallad efter all Sand som varit tvungen att köras dit för att bygga de kullar och onduleringar som gör den så speciell. Banan är precis som Kingsbarns jag recenserat tidigare gjord av människor, något som för mig tar ifrån den en hel del. Men visst är den utmanande, den är väldigt unik mot många av de svenska banorna. Sand erbjuder 5 olika teelängder och det behövs, spelar du längst bak är du nästintill dum om du inte har ordentligt med häng i grejerna. Personligen händer det att jag spelar back-tee, om inte håller jag mig till boxen precis framför.

Banan som vaggar in dig i en falsk förhoppning de första hålen att "detta är ju inte så farligt" blir efter hål 6 och 7 är avklarat väldigt fort ett monster, hål 8 är ett halvlångt par 3 med svår green. Sen börjar det med hål 9 som är ett klurigt och långt par 5 hål, 10 och 11 är båda lika brutalt långa som svåra vid green. Jag räknar själv med drive spoon eller drive hybrid på båda dessa för att komma upp på två från back-tee. Första nio kan jag uppleva vara nästan lite tråkiga i jämförelse med sista nio och det är väl därför jag alltid varit lite besviken på helheten. 10,11,12,13,14,15,16,17 och 18 bjuder alla på en konstant utmaning men är även unika i sig. Är det inte längden så är det greenen som är svår, är det inte green eller längd behöver du vara precis från tee eller annat.

Greenerna är fina, de är snabba, de är svåra. Inget snack om den saken. Men bansträckningen lämnar betydligt mer att önska. Banan kan ge dig en Wow-faktor första och andra gången du spelar den om du är van vid våra svenska mer tråkiga skogs- och parkbanor. Men i längden tycker inte jag att banan är så speciell som de vill framstå som och för en medelgolfare kan jag förstå att det inte är värt pengarna mer än en gång. Utan tvekan är det den bästa banan i Jkpgs-regionen men med deras vision och prissättning blir åtminstone jag lite besviken i längden.

4 av 5 duffade järnfyror från fairway.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spelade Sand idag och precis som ovan skriver så var det en WoW-känsla för mig.
Jag har inte spelat något liknande sedan jag spelade St Andrews. Känslan av alla rullande kullar, allt det höga gräset runtom och de spektakulära bunkrarna som ringade in hålen var häftig!

Banan var i mycket bra skick. Fairways var kortklippta och torra så du fick en del rull om du prickade dem. Greenerna var riktigt hårda och goa, dock inte omöjliga att få stopp på bollen på. Det jag blev mest förvånad av var hur svårt jag tyckte det var att läsa greenerna. Vi var flera i bollen som konstant överläste greenerna, bollen fortsatte bara rakt fram när man trodde den skulle vika av.

Vi spelade tee 57 vilket jag tyckte kändes överkomligt. Jag fick ett extraslag på slopen. Nästa gång spelar jag gärna tee 63 då jag inte har något emot att spela de långa järnen från fairway istället för 52-graders till J8 som jag oftast hade nu. Något enstaka hål nådde jag nästan green på från tee.

Häftigaste hålen var utan tvekan hål 12 och 15 tycker jag. Googla dem! En par fyra med vatten längs hela hålet och en par trea som är inringad av bunkrar och är 183 meter från tee 57.

Helt klart spelvärd enligt mig.

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant att höra dina tankar Johan - även om hål 15 spelas bäst från backtee där det mäter runt 225 meter ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar