Golf Marocko - Agadir

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Hej,

Har någon spelat i Agadir och kan rekommendera banor? Ska dit i Mars med familjen och hoppas kunna klämma in en runda eller två.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

Någon som spelat Taghazout Bay https://www.taghazoutbay.ma/en/tazegzout-golf.php ?
Citius, Altius, Fortius
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag var där på sportlovet, perfekt golfväder.
Spelade Golf Du soleil, tikida course. En kort lite knixig parkbana, vet inte om jag spelade rätt tee egentligen, men jag hade nog hellre spelat Championchip course om jag ska vara ärlig.
Skicket var grymt, men det borde vara svårt att lyckas med skicket i det klimatet.
Sen spelade jag Golf Le dunes.
Den var bättre, lite roligare generellt. Lite upp och ner och spel på skrå på några ställen. Spelade gul och röd slinga och från VIT tee, vilket motsvarar vår gula tror jag?
Igen bra skick!

Många banarbetare säljer bollar runt banan, och du kan få tag i riktigt bra bollar för en ganska billig peng.

Skulle jag spela där igen, gärna!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

Nu har jag också spelat Taghazout och en trevlig utmaning med underbart läge högt över Atlanten.
Svårast med banan är utslagen och greenerna och dess "grain" d.v.s. skillnaden på med- och mot-gräs (med-gräs när du puttar mot Atlanten).

Banan i sig är ganska ondulerad d.v.s. upp och ner i mer eller mindre branta upp- och nerförsbackar och med waste-areas fulla med knytnävsstora stenar.

Ett tips är att vara uppmärksam på var nästa tee är (om du promenerar) och inte följa vägarna.
Jag minskade en medspelares antal steg från 25000 till under 20000 när jag visade var man kunde gena till nästa tee.

Utslagen är svåra dels för att det på många hål, inte alla, är ganska smalt om man väljer att försöka slå förbi eller över fairway-bunkrarna. Slår du kort därom så får du längre inspel till ibland väl inbunkrade greener med en del onduleringar.

Dock var det absolut svåraste att lära sig, kanske inte svårt att lära sig, men snarare övertyga sig själv, om hur STOR skillnad det var på med- och mot-gräs. Skillnaden var att med-gräs var runt 12 medans mot-gräs kanske runt 8 på stimpen!
Det svåra var också att man inte såg denna grain på samma sätt som man kan se detta på typiska grenner av bermuda- eller kikujogräs. Det är svårt att inse att bollen kan falla uppför när man puttar på skrå.

Ett tips; en liter känt kolsyrat märke kostar runt 60 kr i den lokala "affären", med mycket tunt utbud, på hotellet och runt 6 kr nere i byn, välj själv...
Var medvetna om att detta är en relativt ny bana och där golfkunnandet och medvetenheten om kulturen runt golf ner vid klubbhuset är mer ska vi säga sydeuropeisk än nordisk. Man hade inte koll på vår operatörs överenskommelse om rangebollar vilket dem gapade om varje morgon och vi var tvungna att påminna dem. Dem släppte ut två bollar med fransmän på 10-an när vi kom dit efter nio hål med svar att fransmännen inte tyckte om att gå ut tidigt.
Men golfrestaurangen var toppen...


Ett annat tips är den närbelägna byn vid stranden med samma namn som (tydligen) är ett surf-Mecka.
Massor av surfare i en ganska liten typisk Marockansk by och med en nybyggd modern by några hundra meter därifrån bara gjord för surfare.



PS Admin; varför blir det understruket med rött på "golftermer" dvs ligger denna rättstavning på er sida eller i min dator?
Bilagor
Taghazout 17e par 3.jpg
Taghazout 17e par 3.jpg (98.92 KiB) Visad 5284 gånger
Taghazout 16e par 4.jpg
Taghazout 16e par 4.jpg (51.93 KiB) Visad 5284 gånger
Citius, Altius, Fortius
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tror det röda har med språkinställningar att göra på din apparat..
tack för recensionen!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar