Visby Gk

Recensera eller fråga om tips...
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Så idag var premiären på Visby Gk, tyvärr i stormbyar..vilket tillsammans med jobb gjorde att det inte blev mer än de första nio hålen.

Vinden var så extrem att det bitvis var skrattretande. T ex på ett par 3 (hål 5) som är typ 135m så hade jag nästan rak motvind, vilket gjorde att jag valde att slå en j6. Den gick uppåt, uppåt och uppåt och nått ca 110m. Hade liknande upplevelser med inspel med wedge då den lixom blåser bakåt i vinden och bara når 50% av det beräknade avståndet.

På hål nio hade jag en birdieputt som når ca 5cm från hål och sedan pga vinden blåser tillbaka 95% av avståndet...parputten blåser sen tillbaka 75% och bogeyputten har jag tur att sänka så den inte kan blåsa tillbaka. Det var detta som avgjorde att jag nöjde mig med nio hål idag.

Men förutom vinden så är Visby Gk en fantastik bana. Den är för närvarande i superskick och verkligen något att rekommendera. Bra greener, fina foregreens, bra fairways som på flera hål är lite varierande så det bidrar till en bra design av hålen. Otroligt fina grästees vill jag påstå.

Det finns en sak jag tycker var en besvikelse och det var att bunkrarna var riktigt dåliga för en så bra bana. Nästan tomma på sand överlag och en dålig sand skulle jag också säga. Där borde Visby Gk titta på Ombergs golfklubb och den sand dom köper in, den håller mycket hög kvalitet.

Blåsten till trots blev det 43 slag och det var jag rätt nöjd med!

Visby Gk är helt klart en bana som alla bör uppleva och jag förstår varför den hamnar i toppen när Sveriges banor rankas.

Jag hoppas på att få en chans att spela 18 hål nästa säsong utan denna blåst :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Synd på vinden... men bra för mig att veta att man ska dit när det inte är storm.
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

JohanAdministratör skrev: 26 sep 2018, 18:46 Synd på vinden... men bra för mig att veta att man ska dit när det inte är storm.
Jo har aldrig spelat i sån vind tidigare så lite otur kändes det som jag hade. Men sånt händer ju. Var kul att se hur grymt fin banan är och det är många hål som är intressanta och spelar man från klubbtee (55) så finns bra möjligheter att nå par 5 på 2 och det är ju alltid kul. :)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Apropå vind... Har spelat den ganska många gånger under flera år, och den är en favorit.
Kommer ihåg för kanske 10 år sen, det var den gamla slingan och troligtvis dagens 17:e.
Jag har slagit en bra J4 som var lätt 25m kort och givetvis en aaaaaning skuren, vilket resulterade i en boll i sidovattnet. Droppade, chippade, som även den blev kort, men jag kunde åtminstånde putta från det nya läget, så jag "slängde iväg" wedgen mot bagen på sträckan till bollen, den landade på tån och knäcktes en dm upp på skaftet... Hittade det huvudet i söndags...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar