Ängelholms gk

Recensera eller fråga om tips...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Äntligen skedde besöket på banan, anläggningen en solig höstdag. Har ju sett skylten till golfbanan när man passerat Munka Ljungby strax öster om Ängelholm. Banan ligger i en blandning av fd åkermark, lövskog. Banan är sådär en 40 år gammal och ritades av Jan Sederholm, som när den anlades måste varit förhållandevis modern.

Banan ligger i huvudsak väl skyddad från vinden och man går oftast i sina egna rum, där nästa varje hål har en egen karaktär. Man ser att bunkrarna är moderniserade. Vissa hål är generösa, medan andra ställer krav på precision. Ur designsynvikel tycker jag par tre hålen spelades allt för lika. För mig var det bara järn 7, vilket känns lite b. Några andra minustecken är att hål 1 blivit ett konstigt par 4 istället för spännande par 5, pga konflikt med granne, samt att hål 18 var lite intetsägande, speciellt utslaget.

Under en mer normal sommar uppfattar jag skicket som gott, men då fairwaybevattning saknas har spelfälten tagit skada av den torra sommaren.

Övningsområdena, klubbhus, tee 1, green 9, tee 10 och green 18 ligger sammanhållet. Det serverades en traditionell husmans.

Skulle gärna vilja ha klubben som hemmaklubb. Det var så där mysigt att spela banan, trots inte bästa skick.

Banan för 3 starka lerduvor av fem möjliga
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Intressant. Ängelholm är en bana jag nästan spelade för två helger sedan, men det blev ingen golf alls.

Tack för din feedback :)
Skriv svar